شناسهٔ خبر: 24195295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

این برنامه مروری بر تاریخ و زندگی اندیشمندان ایرانی دارد

2 ساعت مهمان «کافه نیمروز» شوید

اگر علاقه‌مند به کافه‌نشینی هستید و دوست دارید در دقایقی که در کافه حضور دارید، درباره مباحث مختلف همچون فرهنگ، تاریخ و اندیشه صحبت کنید و به اطلاعات‌تان اضافه شود، فقط کافی است موج رادیوی خودتان را روزهای شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت 10 و 30 دقیقه به مدت دو ساعت روی رادیو فرهنگ تنظیم کنید تا برنامه «کافه نیمروز» را بشنوید. این برنامه مروری بر تاریخ ایران و زندگی اندیشمندان تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد، البته با روایت‌های داستانی و گفت‌وگومحور. در کافه نیمروز، خبرهای روز هم بازخوانی و آثار فاخر حوزه فرهنگ و اندیشه معرفی می‌شود. به همین بهانه سراغ برنامه‌سازانش رفتیم. شب گذشته، مهران مدیری با میترا حجار درباره مشکلات محیط زیستی کشورمان گفتگو کرد. میترا حجار بازیگر سینما و تلویزیون امشب به برنامه «دورهمی» می‌آید. چند سالی است او را در تلویزیون می‌بینیم. برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کند و تاکنون نشان داده بر کارش مسلط است و اطلاعات خوبی دارد که می‌تواند برنامه‌هارا بدون حاشیه‌های بی‌مورد اداره کند و مخاطب خاص خودش را هم داشته باشد. زمستان سال گذشته بود که خبر ساخت مسابقه‌ای با ساختاری متفاوت در شبکه دوی سیما مطرح شد. مسابقه‌ای با محوریت گروه سنی کودک و نوجوان که استعدادها و قابلیت‌های گوناگون این گروه سنی را به چالش کشیده و به معرض قضاوت و داوری می‌گذاشت. عوامل تولید پنج سریال تلویزیونی تلاش می کنند آثارشان را برای پخش در نوروز 97 آماده کنند . پخش سریال «آنام» به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه تا سال آینده ادامه دارد. فیلمی با بازی شهاب حسینی و نگار جواهریان در اولین هفته اسفند ماه پخش خواهد شد. دومین برنامه مناظره جمعه چهارم اسفند با موضوع پدیده ریزگردها در ایران روی آنتن شبکه یک خواهد رفت. مراسم تودیع و معارفه (بهنام احمدپور مبارکه) مدیر سابق و (محمدجعفر محمدزاده) مدیر جدید رادیو ایران برگزار شد. برنامه عطر عاشقی جمعه 4 اسفند ماه با موضوع «توجه به مهدویت عامل حرکت جامعه اسلامی» بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. رئیس رسانه ملی با اشاره به ضرورت توجه به فضای مجازی و شبکه اینترنت و الزامات آن گفت: در چند سال اخیر درخصوص شبکه اینترنت و فضای مجازی هوشیاری نسبی به وجود آمده و گام‌هایی برای ساماندهی آن برداشته شده است اما گام برداشته شده کافی نیست و

صاحب‌خبر -

کمک مخاطب در محتوا

عباس رجب سلمانی، مدیر گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ درباره شکل گیری برنامه کافه نیمروز به جامجم گفت: ما در رادیو فرهنگ، تعدادی برنامه شاخص تعریف کردهایم تا هر گروه با هدایت خودش به یک برنامه شناخته شده برسد. برنامه کافه نیمروز در گروه تاریخ و اندیشه طراحی شده و به اتفاقات فرهنگی، هنری، اندیشه، فلسفی و تاریخی میپردازد. در ضمن کافه نیمروز، کافهای است که در آن بحث و گفتوگو هم صورت میگیرد.

وی ادامه داد: آیتمهایی طراحی کردهایم که با فضای خود کافه منطبق باشد. همانطور که بدن انسان نیاز به غذا دارد، ما در برنامه کافه نیمروز، آیتمهایی طراحی کردهایم که برای تفکر اهمیت دارد. به عنوان نمونه در منوی کافه، آیتم رژیمهایی برای فکر، غذاهایی برای روح و... را طراحی کردیم تا افرادی که دوست دارند به اطلاعاتشان افزوده شود و اندیشیدن به شکل دیگری را تجربه کنند، شنونده برنامه باشند. همچنین از مشارکت مردم هم استفاده میکنیم و برنامه را به سمت تعاملی پیش میبریم. البته پخش این برنامه مدت کوتاهی است شروع شده و هنوز جای کار دارد. ما برای ارتباط بیشتر با مخاطب به دنبال طراحی آیتمهای جدید هستیم.

وی ادامه داد: در دنیا از بسترهای جدید برای ارتباط با مخاطب استفاده میکنند، به همین دلیل ما هم به دنبال راهکارهای جدید هستیم. قصد داریم در قالب طراحی آیتمهای جدید، مردم سراسر ایران گزارشهایی از اندیشمندان شهر و روستای خودشان تهیه و برای ما ارسال کنند یا اگر آثار تاریخی باارزشی دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده، گزارشی از آن آماده کرده و برایمان بفرستند. سعی میکنیم تعاملمان را با مخاطب بیشتر کنیم. البته هنوز ابتدای راه هستیم و تا چند ماه آینده به شرایط ایدهآل نزدیک میشویم. مدیر گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ در پایان توضیح داد: ما از موضوعاتی که مردم پیشنهاد کنند، استفاده میکنیم و خوشحال میشویم، چون احساسمان این است که برای مخاطب برنامهسازی میکنیم. برای همین دلمان میخواهد واکنشهای مخاطبان را بدانیم و در تولید محتوا به ما کمک کنند.

اهمیت گفتوگو

محمدعلی مومنی، مجری ـ کارشناس برنامه کافه نیمروز با اشاره به این که حضور تهیهکننده و محتوا او را برای پذیرش برنامه ترغیب کرده است، توضیح داد: آقای راز از تهیهکنندگان خوب رادیو و اهل تفکر است. او تهیهکنندهای است که عوامل را به لحاظ فکری رها نمیکند و وقتی سوژهای ارائه میشود، درباره آن شناخت دارد. البته من گاهی در برنامه نویسندگی میکنم و زمانی که درباره سوژهای مینویسم حتما با آقای راز همفکری میکنم. از سوی دیگر محتوای برنامه را خیلی دوست دارم. وی ادامه داد: کافه نیمروز، محلی برای گفتوگوست و برای شخص من عنصر گفتوگو خیلی اهمیت دارد. ایران امروز ما به گفتوگو در همه زمینهها از محیطزیست گرفته تا سیاست و... نیاز دارد. گفتوگو راهحل بسیاری از مسائل است. در گذشته شکل سنتی گفتوگو در قهوهخانه شکل میگرفت، ولی الان کافهها روی بورس هستند. در مجموع، برنامه کافه نیمروز رادیو فرهنگ فرصتی است که به انواع و اقسام خرده فرهنگها توجه کنیم و گفتوگو کردن را یاد بگیریم.

مومنی در پاسخ به این سوال که ملاک شما برای انتخاب سوژههای برنامه چیست، عنوان کرد: این مساله بستگی دارد که از منظر من نویسنده باشد یا سیاستگذاران شبکه. موضوعات اصلی را تهیهکننده با هماهنگی و همفکری مسئولان شبکه انتخاب میکند. من درباره سوژه با تهیهکننده صحبت میکنم و به موضوعاتی میپردازم که مخاطب را به تفکر وامیدارد.وی ادامه داد: تلفنهای مردمی به برنامه نشان دهنده رضایت نسبی آنهاست. البته اگر نقدی هم داشته باشند، از آن استقبال میکنیم. در مجموع ما تلاش میکنیم چند محور را در برنامه رعایت کنیم. اول این که سعی میکنیم به مردم تلنگر بزنیم که مصرفکننده تفکر دیگران نباشند، بلکه خودشان هم در این فرآیند سهمی داشته باشند.

این مجری ـ کارشناس در پایان گفت: در گام بعدی به شنوندگان میگوییم باید خیلی از عادتهای بد را کنار بگذاریم، زیرا گاهی دچار تصورات اشتباه هستیم. سعی میکنیم خودمان را به شنوندگان نزدیک کنیم و به کسانی که ممکن است کمی از فرهنگ رسمی خسته باشند و دوست دارند صداهای دیگری را بشنوند، بپردازیم.

تلنگر به شنوندگان

امیررضا راز، تهیهکننده برنامه کافه نیمروز درباره هدف این برنامه به خبرنگار ما توضیح داد: کار رادیو علاوه بر تولید برنامههای سرگرمکننده، به فکر وادار کردن و تلنگر زدن به مخاطب است. ما سعی کردهایم در برنامه کافه نیمروز اگر به یک واقعه روز میپردازیم، حتما از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم.

این تهیهکننده با اشاره به بازخورد برنامه میان مخاطبان توضیح داد: پخش برنامه از 18 آذر ماه شروع شده است. در حال حاضر برنامه در میان مخاطبان تحصیلکرده جایگاه خوبی دارد و خیلی خوب برنامه را گوش داده و نظر میدهند. در ضمن هدف ما این است که از مشارکت مردم استفاده کنیم و از متون آنها بهره میبریم. در یک ماه گذشته 50 درصد موضوعات برنامه را مخاطبان انتخاب کردهاند.

راز در پایان گفت: باید بدانیم در ساعتی که برنامه پخش میشود، مخاطب چه استفادهای میخواهد از آن ببرد. هدفش سرگرم شدن است یا میخواهد درباره مباحث فکر کند. به هر حال رادیو رسانه همراه است. مسلما وقتی مشارکت باشد، برنامه هم بیشتر شنیده میشود. چه بسا گاهی هم مشارکت کمتر است، اما برنامه شنیده میشود.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

نظر شما