شناسهٔ خبر: 24194362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ستاد حقوق بشر ایران خواهان تعیین گزارشگر ویژه در آمریکا شد

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای درباره حوادث خشونت بار در ایالات متحده آمریکا منتشر و خواستار تعیین گزارشگر ویژه در آمریکا شد.

صاحب‌خبر -

ستاد حقوق بشر ایران خواهان تعیین گزارشگر ویژه در آمریکا شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک؛ ­ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای درباره حوادث خشونت بار در ایالات متحده آمریکا، خواهان تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور و بازدیدِ این گزارشگر ویژه از اَشکال معاصر نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انتشار خبر قتل عامِ دانش آموزان یک مدرسه در ایالت فلوریدای آمریکا، باعث بهت و حیرت جهانی شده و البته از آن مهّم تر، ماهیت این حادثه است. اگرچه خشونت و قتل، یک بیماری مزمن در جامعه آمریکایی (و بلکه تا حدّی سایر جوامع غربی) است، امّا قتل عامِ فوق الذکر گویای تولّد تروریسم جدیدی است که مبتنی بر نژادپرستی و زورمداری است و مانند سایر نحله‌های تروریستی تولید یا سفارش شده توسط آمریکا، در امر خشونت بی حدّ و مرز است.

بدون شک، رئیس جمهور آمریکا و باند سیاسی همراه او باید مسئولیت ظهور این پدیده خطرناک را برعهده بگیرند و در مقابل ملّت خود و جهان پاسخگو باشند.

ایدئولوژی منحط تبعیض مدارانه، نژادپرستانه و زورمدارانه آمریکا، هم اکنون دارای سرشاخه‌های اروپایی و عناصر وابسته منطقه‌ای است، بنابراین تهدید موجود، منحصر به جامعه آمریکا نیست بلکه برای صلح، امنیت، آزادی و شکوفاییِ جهانی باید خطر مهّم محسوب شود.

در چنین شرایطی، سازمان ملل متحد نمی‌تواند فقط ناظر، ساکت و منفصل باشد؛ در حالیکه اسناد مصوّب و سازو کار‌های تثبیت شده متعددی را در اختیار دارد و می‌تواند با این پدیده شوم مقابله نماید؛ مانند کنوانسیون بین المللی ۱۹۶۵ (رفع تمامی اَشکال تبعیض نژادی)؛ کمیته رفع تبعیض نژادی؛ گزارشگر ویژه اَشکالِ معاصر نژادپرستی و تبعیض نژادی؛ بیانیه و برنامه عمل کنفرانس جهانی ضد نژادپرستی و تبعیض نژادی (در سال ۲۰۰۱) و ...؛ لذا این انتظار جدّی از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌رود که بر اساس اسناد و ساز و کار‌های موجود، اقدامِ قاطع و فوری نموده و دولت آمریکا و مسئولان این کشور را در مقابل جامعه بین المللی پاسخگو کند.

انتهای پیام/

بیانیه ستاد حقوق بشر ایران درباره حوادث خشونت بار در آمریکا

نظر شما