شناسهٔ خبر: 24194339 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

همایش «انقلاب اسلامی ایران چیستی، مسائل و بایسته ها» برگزار شد

رحیم‌پورازغدی: اگر مسئولان مثل دهه ۶۰ حزب‌اللهی بودند مشکلات فعلی را نداشتیم/ پرویز امینی: در بحث‌های آزادی و عدالت خلأ تئوریک داریم

حسن رحیم پورازغدی، پرویز امینی و بیژن عبدالکریمی در همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» به سخنرانی پرداختند. چیستی انقلاب اسلامی ایران با حضور رحیم پورازغدی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دیگر همایش نیز نشستی با هدف بررسی اصلی‌ترین مسائل انقلاب اسلامی ایران در فرجام دهه چهارم آن، با حضور پرویز امینی و بیژن عبدالکریمی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» با رویکرد آسیب‌شناسانه به ‌‌چهار دهه حیات جمهوری اسلامی، 27 بهمن‌ماه در سالن اجتماعات سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد. بازاندیشی در آرمان‌ها، اهداف، برنامه‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی ایران به جهت ارائه درکی صحیح و کامل درباره آن به نسل سوم و چهارم انقلاب از اهداف این همایش ذکر شده است. همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» اولین همایش از سلسله همایش‌ها در این زمینه بود. به گفته متولیان امر در نهایت مباحث و پژوهش‌های ارائه‌شده در این همایش، در قالب یک کتاب جمع‌آوری و منتشر خواهد شد.

حسن رحیم پورازغدی، پرویز امینی و بیژن عبدالکریمی در این همایش به سخنرانی پرداختند. چیستی انقلاب اسلامی ایران با حضور رحیم پورازغدی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دیگر همایش نیز نشستی با هدف بررسی اصلی‌ترین مسائل انقلاب اسلامی ایران در فرجام دهه چهارم آن، با حضور پرویز امینی و بیژن عبدالکریمی برگزار شد. آنچه در پی می‌آید، مشروح گفته‌های سخنرانان این همایش است.

 

پرویز امینی:

در بحث‌های آزادی و عدالت خلأ تئوریک داریم

https://media.mehrnews.com/d/2015/06/18/3/1743406.jpg?ts=1486462047399

پرویز امینی، عضو هیات‌علمی دانشگاه شاهد، در همایش انقلاب اسلامی ایران چیستی، مسائل و بایسته‌ها که توسط سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: «گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی زمان مناسبی است تا به بازخوانی تجربیات انقلاب بپردازیم.»

 وی افزود: «باید به این سوال پاسخ دهیم که بعد از گذشت ۴۰ سال برای ادامه مسیر انقلاب باید همین مسیر، روندها، سازوکار‌ها و مناسبات را در پیش بگیریم یا نیازمند یک تغییر اساسی هستیم.»

 عضو هیات‌علمی دانشگاه شاهد گفت: «ما برای پاسخ به پرسش مطرح‌شده به یک سازوکار مفهومی نیاز داریم تا بتوانیم تجربه 40 ساله انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم، با این وجود باید یک سازمان نظری و تئوریک فراهم کنیم و در این راستا شاخصه‌هایی را نیز داشته باشیم.»

امینی با بیان اینکه من سازوکار مفهومی مورد نظر برای بازخوانی تجربه 40 ساله انقلاب را حول‌وحوش پنج ارزش عمومی چون امنیت، استقلال، آزادی، عدالت و کارایی و پیشرفت اقتصادی طرح می‌کنم و شاخص من نیز برای ارزیابی این ارزش‌ها ذهنیت و داوری اجتماعی است، افزود: «اگر بخواهیم این پنج ارزش را در سه دسته تقسیم‌بندی کنیم عدالت و امنیت به‌عنوان ارزش‌هایی که محتاج تقویت و استمرار هستند در دسته اول قرار می‌گیرند. در واقع این ارزش‌ها ارزش‌هایی هستند که در فضای ذهنی اجتماعی از نظر رضایتمندی از حد نصاب بالاتر از متوسط قرار دارند و سازمان ذهنی جامعه تا حد زیادی در مورد آنها قضاوت و داوری مثبتی دارد.»

 به گزارش خبرگزاری دانشجو، امینی اظهار کرد: «دسته دوم ارزش‌ها، ارزش‌هایی هستند که محتاج ترمیم‌های اساسی هستند که آزادی و عدالت در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. در واقع میزان رضایت‌مندی از این ارزش‌ها در جمع‌بندی‌های اجتماعی کمتر از متوسط حد نصاب است.»

وی با بیان اینکه کارایی و پیشرفت اقتصادی به‌عنوان ارزش‌هایی که محتاج یک دگرگونی و انقلاب اساسی هستند، در دسته سوم تقسیم‌بندی ارزش‌ها قرار می‌گیرند، تصریح کرد: «دامنه رضایت اجتماعی و دامنه ذهنی مثبت درباره این ارزش‌ها در جامعه ما و در دهه چهارم انقلاب پایین است.»

 عضو هیات‌علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه جمع‌بندی من این است که اگر همین روند‌ها، سازوکار‌ها و مناسبات که الان برقرار است ادامه پیدا کنند جمهوری اسلامی مسیر رو به جلویی نخواهد داشت؛ البته اگر مسیر رو به افول و حضوری پیدا نکند، افزود: «با این وجود ما به یک دگرگونی و تحول اساسی نیاز داریم و برای این دگرگونی و تحول نیز نیازمند یک بازتعریف اساسی هستیم.»

 امینی با بیان اینکه امنیت، استقلال، عدالت، آزادی و کارایی و پیشرفت اقتصادی با خلأ نظری و تئوریک مواجه هستند، افزود: «حتی در جایی مانند استقلال و امنیت که رضایت نسبی وجود دارد این رضایت را در اتکا به تجربه و اقدام عملی به دست آورده‌ایم و در این بخش نیز خلأ‌های نظری و تئوریک داریم.»

امینی با اشاره به اینکه در حوزه عدالت و آزادی خلأ نظری و تئوریک در کشورمان بغرنج‌تر است، افزود: «در لیبرال‌ترین گرایش‌های فکری درخصوص عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی پاسخ‌های متنوعی داده شده، اما در جمهوری اسلامی که یک حکومت مدعی عدالت است ما هنوز یک صورت‌بندی تئوریک و نظری منسجم به‌عنوان راهنمای عملی نداریم؛ بنابراین کسانی که در موقعیت اداره کشور و موقعیت‌های سیاسی قرار می‌گیرند به صورت ارتکازی و تشخیص‌های فردی متناسب با اولویت‌های عمدتا سیاسی دست به توزیع مواهب می‌زنند.»

 وی افزود: «بدون اینکه یک سازمان تئوری و نظری داشته باشیم نمی‌توانیم صورت‌بندی‌های اجتماعی را به نفع عدالت سازماندهی کنیم. مثلا الان نباید یارانه به خانواده‌های متوسط به بالا تعلق بگیرد، اما اولویت سیاسی و ترس از ریزش باعث شده است که یارانه‌ها به صورت غیر هدفمند توضیح شوند.»

وی بیان کرد: «در بحث آزادی هم ما یک خلأ تئوریک داریم و این در حالی است که لیبرال‌ها یک صورت‌بندی از آزادی دارند و همه مناسبت‌های آنها حول‌وحوش خواست‌ها و اراده انسان سازمان پیدا می‌کنند، بنابراین به یک دولت حداقلی، کثرت‌گرایی فرهنگی، بازار آزاد در اقتصاد و دموکراسی در سیاست رسیده‌اند، با وجود این اگر ما در آزادی لیبرال هستیم باید آن را تعیین کنیم و اگر لیبرال نیستیم باید بگوییم که چه هستیم. در هر حال گزاره‌های کلی و ارزش‌گذاری برای آزادی به تنهایی کافی نیست و ما نیازمند یک صورت‌بندی در زمینه آزادی هستیم.»

 عضو هیات‌علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه ما در بین ارزش‌های عدالت، استقلال، آزادی، امنیت و کارایی و پیشرفت اقتصادی مشکل نهاد‌سازی داریم، افزود: «امروز سطح مواجهه حکومت با مردم و جامعه برای فراتر رفتن از وضع موجود کفایت نمی‌کند، بنابراین در این زمینه نیز نیازمند بازتعریف مواجهه حکومت با جامعه و مردم هستیم.»

 امینی با اشاره به اینکه شکاف موجود نتیجه مواجهه حکومت با افکار عمومی مردم و جامعه است، افزود: «همواره یک شکاف بین واقعیت و ادراک از واقعیت به وجود آمده است، به‌گونه‌ای که در موقعیت‌هایی هم که حکومت کارکرد مثبتی داشته این کارکرد مثبت نتوانسته است در ذهنیت اجتماعی به انگاره‌های مثبت تبدیل شود.»

 وی با بیان اینکه کیفیت کارگزاران و کسانی که عهده‌دار امور کشور می‌شوند موضوع دیگری است که در بحث بازخوانی ارزش‌ها مهم است، افزود: «یکی از بحث‌ها این است که ما به‌تدریج با یک شکاف نسلی در اداره و مدیریت کشور روبه‌رو شده‌ایم، به‌گونه‌ای که امروز یک نوع پیرسالاری در مدیریت کشور حاکم شده است و نسل جدید در این چرخه حاضر نیست.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ما سازوکار‌های مناسبی برای پویایی و چرخش قدرت در بین نخبگان نداریم و بخش زیادی از نیرو‌های جوانی که در اختیار ما هستند به حد کافی کارآزموده نیستند، چون تجربه مدیریتی ندارند، افزود: «بخش مهمی از استراتژی ما برای تغییر وضع موجود مساله بازتعریف است با وجود این ما می‌توانیم این بازتعریف را به یک گفت‌وگوی ملی در بین تمام نخبگان کشور تبدیل کنیم یا اینکه آن را در پایان‌نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری بررسی کنیم.»

وی بر ضرورت بازسازی اجتماعی تاکید کرد و افزود: «به میزانی که بازتعریف‌ها صورت می‌گیرد این بازتعریف‌ها باید به بازسازی‌های اجتماعی تبدیل شوند و ذهنیت اجتماعی تغییرات را احساس کنند.»

 

رحیم‌پورازغدی:

اگر مسئولان مثل دهه ۶۰ حزب‌اللهی بودند مشکلات فعلی را نداشتیم

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1393/09/14/139309141503195054224344.jpg

 حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه همایش انقلاب اسلامی ایران که با محوریت چیستی، مسائل و بایسته‌ها برگزار شد، گفت: «انقلاب اسلامی ایران از واقعی‌ترین و انقلابی‌ترین انقلاب‌ها در عصر جدید است، به‌گونه‌ای که وقتی این انقلاب را با دیگر انقلاب‌های دنیا مقایسه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که چه جمعیت بی‌نظیری در تظاهرات‌ها حضور پیدا می‌کردند.»

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی رادیکال‌ترین انقلاب در حوزه نظر بوده است، تصریح کرد: «این انقلاب یک تکانه بزرگ در عرصه فلسفه سیاسی به وجود آورد و زمانی که گفتمان سکولار با شعار نه غربی نه شرقی در جهان حاکم بود، جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کرد.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمانی حاکم شد که دین به‌طور کامل به حاشیه رفته بود، تصریح کرد: «انقلاب اسلامی در عرصه دولت‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب ورود پیدا کرد و شعار‌های رادیکال را علیه فلسفه سیاسی حاکم بر جهان مطرح ساخت.»

به گزارش خبرگزاری دانشجو، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مطالبات انقلاب کاملا اصولی و جدید بوده‌اند که به صورت رادیکال و از لحاظ اجتماعی کاملا مردمی مطرح شده‌اند، تصریح کرد: «در انقلاب فرانسه و چین به اندازه جمعیتی که در تظاهرات‌های مردمی ایران به خیابان‌ها می‌آمدند شاهد چنین جمعیتی نبوده‌ایم، درواقع حتی بسیاری از شهر‌ها در این کشور‌ها شاهد حضور مردم در خیابان‌ها نبودند، اما در جریان انقلاب اسلامی و ۴۰ سال پس از پیروزی آن شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی با محوریت دین و مذهب بوده‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی روز عید فطر، عاشورا و اربعین براساس اسنادی که در لانه جاسوسی به دست آمده کمر رژیم شاه را شکسته‌اند، تصریح کرد: «در هیچ کجای دنیا انقلابی نیست که پس از ۴۰ سال با وجود نقد‌ها و قصور‌ و تغییر نسل‌ها و... مردم همچنان در دفاع از آن انقلاب به صورت میلیونی در راهپیمایی‌ها همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه در هیج جای جهان نمی‌بینیم نسل جدید این‌گونه به انقلاب کشور خود وفادار باشند، تصریح کرد: «انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد و یک بدعت و نوآوری در نگاه به دین، عدالت، انسان، فرد و جامعه، رابطه خدا و بشر، دنیا، آخرت و حق و باطل ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که ما بعد از انقلاب وارد جهان جدیدی شدیم.»

وی با بیان اینکه آمریکا زمانی سلطان کشور‌های منطقه بود، ولی ما آنها را از ایران بیرون راندیم و امروز نیز رژیم صهیونیستی به واسطه انقلاب اسلامی رو به اضمحلال است، تصریح کرد: «نسل جوان باید به این توجه داشته باشد که ما چه ایرانی را از شاه، آمریکا و اسرائیل تحویل گرفته‌ایم. واقعیت این است که امروز سطح رفاه، اقتصاد، عزت، قدرت نظامی، سطح ایدئولوژی و سطح سیاسی و فرهنگی در کشورمان با آن زمان از زمین تا آسمان متفاوت است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر در کشور ضعیف و سرکوب شود و مطالبات را منحرف کنیم، جز نامی از جمهوری اسلامی نمی‌ماند و اینجاست که با خطر عقبگرد مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: «واقعیت این است که هیچ ملتی به مانند ملت ایران نتوانسته پس از انقلاب این همه مسافت را طی کند. ما ۴۰ گام رو به جلو برداشته‌ایم، اما دیدیم در مصر چگونه انقلاب منحرف شد و انقلاب مردم لیبی به چه سرنوشتی رسید، به‌گونه‌ای که الان مردم این کشور کم‌کم می‌گویند اگر قذافی بود، وضعیت‌شان بهتر می‌شد.»

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه باید امروز مشکل کارآمدی در مدیریت‌ها را اصلاح کنیم، تصریح کرد: «امروز هر آنچه برعهده مدیریت‌هاست، باید به درستی انجام شود، به‌گونه‌ای که نمره قبولی بگیرند و هیچ نهادی در کارآمدی مردود نشود.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فساد به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات کشور باید ریشه‌کن شود، تصریح کرد: «در ابتدای انقلاب فساد در حد فعلی نبوده است، البته در حکومت امام علی(ع) و پیامبر(ص) نیز افراد فاسد وجود داشته‌اند، ولی بحثی که وجود دارد این است که باید پیشگیری، برخورد و نظارت صورت بگیرد.»

وی با بیان اینکه در زمان امام علی(ع) علاوه‌بر بازرسی و نظارت علنی و مخفی وقتی مردم از نهاد‌های حکومتی خارج می‌شدند، از آنها در مورد نحوه برخورد کارگزاران می‌پرسیدند، به‌گونه‌ای که الان شاهد چنین مسائلی نیستیم، تصریح کرد: «باید مکانیسمی تعریف شود تا هر کسی در قوای مختلف با پدیده اختلاس، فساد یا رانت مواجه شود، آنها را براساس مستندات و مدارک گزارش کند. البته حکومت نیز باید این افراد را مورد حمایت قرار دهد.»

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه تهمت زدن خیانت به اعتماد عمومی است و موجب فروپاشی سرمایه اجتماعی می‌شود، افزود: «متاسفانه ما در جریان مناظره‌های انتخاباتی شاهد تهمت زدن بودیم و بعد این تهمت‌ها در هیچ دادگاهی پیگیری نشدند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تهمت زدن باعث ایجاد یاس، شک و تردید و قبح‌زدایی از فساد و همچنین گسترش آن می‌شود، گفت: «باب تهمت‌زنی و برچسب‌زنی باید بسته شود.»

وی با بیان اینکه بلبشو و شایعه‌پراکنی در زمینه مفاسد اقتصادی این ذهنیت را به وجود می‌آورد که اصلا آدم سالمی در جمهوری اسلامی نداریم، تاکید کرد: «هر کسی که به هر نهادی اتهام اختلاس و رشوه می‌زند، باید مدارک لازم را نیز ارائه کند.»

رحیم پورازغدی افزود: «امروز اگر بخواهیم با فساد دربیفتیم، مانند زمان امام علی (ع) ممکن است جنگ جمل و صفین و جنگ داخلی راه بیفتد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند فساد مانند یک اختاپوس هفت‌سر است، ادامه داد: «اگر کسی بدون سند به نهاد‌ها اتهام بزند، باید او را محاکمه کنند و شلاق بزنند، چون این بزرگ‌ترین خیانت است.»

وی با بیان اینکه باید نهاد‌ها به‌گونه‌ای درست شوند که امکان دریافت رشوه به صفر نزدیک شود، افزود: «اگر کسی در وزارت نفت صد میلیارد تومان اختلاس می‌کند، علت این است که کسی بالای سر این فرد نبوده است. معتقدم باید مسئولانی که در این رابطه وظیفه داشته‌اند، محاکمه شوند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، فرمان دقیقی بود، اما متاسفانه الان هم آن را درست اجرا نمی‌کنند، افزود: «الان وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات را در کشور داریم، با این وجود معتقدم هر جا اختلاسی می‌شود، باید مسئولان این سه مجموعه را محاکمه کنند. در واقع اگر سیستم مشکل دارد، باید اصلاح کنند و اگر مشکل از آدم‌هاست، آدم‌ها باید عوض شوند. در هر حال اختلاس با وجود این مجموعه‌های نظارتی معنی‌اش این است که نظارت ناکارآمد است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در کشورمان باید شفاف و در اتاق‌های شیشه‌ای پیگیری شوند، تصریح کرد: «باید وام‌های کلان را علنی کنند، چرا باید یک نفر به صورت مخفی وام هزار میلیاردی بدون ضامن بگیرد، ولی یک جوان به سختی وام ازدواج خود را دریافت کند.»

وی با تاکید بر اینکه باید در جمهوری اسلامی یک انقلاب در حاکمیت اتفاق بیفتد، افزود: «چرا باید مسئولان در جمهوری اسلامی چندتابعیتی باشند؟ این خلاف قانون است.»

رحیم پورازغدی گفت: «امروز در رسانه‌ها شنیدم که خانواده یکی از بالاترین مسئولان اقتصادی و بانکی کشور در آمریکا و کانادا زندگی می‌کند و خودش در حال رفت و آمد است. معتقدم مسئولی که خانواده‌اش در آمریکا و انگلیس زندگی می‌کند و دوتابعیتی هستند و اینها به درد نمی‌خورد. در واقع مسئولان دوتابعیتی کمر جمهوری اسلامی را می‌شکنند. ما نمی‌گوییم کسی به خارج از کشور نرود، اما چه کسی گفته است یک مسئول دوتابعیتی که خانواده‌اش در آمریکا و انگلیس زندگی می‌کند، باید در جمهوری اسلامی مسئولیت بگیرد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید اصلاح مکانیسم مدیریت‌ها و موقعیت‌ها انجام شود، تصریح کرد: «من جزء اولین کسانی بودم که پس از جنگ درخصوص آقازاده‌ها مقالاتی منتشر کردم، البته با من برخورد می‌شد و می‌گفتند چرا سیاه‌نمایی می‌کنی.»

وی با بیان اینکه چند تیپ آقازاده داریم، تصریح کرد: «ما با آقازاده‌ای مخالف هستیم که از فعالیت مادر یا پدرش که انقلابی بوده یا یکی از مسئولان نظام است بخواهد سوءاستفاده کند و بگوید بدون اینکه زحمت بکشیم باید بهتر زندگی کنیم. این حرام و انحراف در حکومت اسلامی است. ما آقازاده‌هایی داریم که از پدران خود نیز آقاتر هستند. با وجود این نباید بگذاریم حق چنین افرادی ضایع شود. باید آقازاده‌ها را از هم تفکیک و نباید آن را به فحش تبدیل کنیم.»

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه در بحث کارآمدی معتقدم نارضایتی‌ها ربطی به شعار‌ها و مکتب انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ندارد، تصریح کرد: «امروز بیشتر سوالات در سطح و در مورد مسائل اجرایی هستند. این از یک جهت زنگ خطر است، چون بیانگر این است که برخی مسئولان به وظایف خود عمل نمی‌کنند.»

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند مشروعیت و کارآمدی به هم ربطی ندارند، در حالی که کارآمدی جزئی از مشروعیت است، افزود: «ما در جنگ فرمانده‌ای به نام شهید فرودی داشتیم که در عملیات کربلای ۴ به‌عنوان فرمانده غواص‌ها به شهادت رسید. او می‌گفت من مسئول شستن دستشویی‌ها هستم و او کفش رزمندگان را خودش واکس می‌زد. معتقدم اگر مسئول حزب‌اللهی دهه ۶۰ را داشتیم، امروز مشکلاتی که با آنها دست به گریبان هستیم، به وجود نمی‌آمدند و دیگر مسئولان به جای پرداختن به مسائل و مشکلات مردم به فکر منافع خود و خانواده‌هایشان نبودند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه کسی که ناکارآمد است، مدیریتش مشروع نیست و حرام است، افزود: «مدیریت ناکارآمد مردم را مایوس و خسته می‌کند. معتقدم کارآمدی غیر از مدرک است. در واقع اگر کسی مدیریت بلد نیست، مشروع نیست که در آن مسئولیت بماند و ماندن او گناه کبیره بوده و او یک ظالم است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ناکارآمدی باعث می‌شود مدیر دروغگو و بهانه‌جو شود و بعد می‌گویند ایدئولوژی و شعار‌های دین مشکل دارد، افزود: «من به چنین مدیرانی می‌گویم که خودتان بی‌عرضه هستید، چون مدیریت هنر عبور از موانع است و نه ناله کردن.»

وی با بیان اینکه کارکرد دهان برخی از مدیران در قوای سه‌گانه بیشتر از عملکرد آنها بوده است، افزود: «معتقدم که باید کم حرف زد و با روش مدیریت بیشتر کار کرد.»

رحیم پورازغدی تصریح کرد: «مدام می‌گویند دولت الکترونیک، پس چرا آن را محقق نمی‌کنید. اگرچه معتقدم بدون اینترنت و الکترونیک هم می‌شود به‌گونه‌ای کار کرد که پول و اعصاب مردم تلف نشود.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز ما هیچ مشکلی در مبانی نظری و شعار‌های انقلابی نداریم و هزینه کافی پرداخت کرده‌ایم، افزود: «هیچ وقت به اندازه امروز زمینه برای اصلاحات در ساختار امام و امت مهیا بوده است، اما مشکل ما در لایه‌های میانی حکومت است که البته خیلی از انسان‌های این لایه آدم‌های خوبی هستند.»

وی با بیان اینکه وضعیت زمانی خطرناک است که کسی بگوید حقوق من در کشور سکولار بیشتر رعایت شد تا در جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: «ما در کشور چالش مدیریت داریم. اگرچه اکثر مدیران سالم و دلسوز هستند و حتی مدرک تخصصی دانشگاهی دارند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه احساس ناکارآمدی از خود ناکارآمدی خطرناک‌تر است، افزود: «اگر با فساد‌هایی که وجود دارد برخورد نشود، احساس فساد ایجاد خواهد شد و این از خود فساد خطرناک‌تر است، چون با ایجاد این احساس مردم می‌گویند که همه فاسد هستند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «آقایان باید توضیح دهند طبق وعده‌هایی که دادند هم چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد و هم چرخ معیشت مردم. در هر حال موضوع رفراندوم در قانون مشخص است و قانون تعیین کرده که در مورد چه مسائلی باید رفراندوم برگزار شود. مثلا درمورد یارانه می‌شد رفراندوم برگزار کرد، ولی درخصوص اصول انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی برگزاری رفراندوم امکان‌پذیر نیست.»

رحیم پورازغدی تصریح کرد: «کسانی که دوره مسئولیت‌شان رو به اتمام است، باید بگویند که تا حالا چه کار کرده‌اند، ولی اینها بحث رفراندوم و مسائل فرعی را پیش می‌کشند تا به مسائل اصلی پرداخته نشود؛ مثلا می‌گویند ولایت معصوم بررسی شود یا مثلا ولایت فقیه مشکل دارد. معتقدم در پاسخ به اینها فقط باید بگوییم که شما درست می‌گویید، اما ابتدا در مورد عملکرد خود پاسخگو باشید.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «در این چند سال باقیمانده بدانید که آقایان در مورد مسائل معرفت‌شناسی، فقه، اصالت قرآن و مسائل اینچنینی بحث خواهند کرد که باید در پاسخ به آنها بگوییم شما درست می‌گویید، ولی ابتدا بگویید که چه کرده‌اید. در واقع اینها مسائل اینچنینی را مطرح می‌کنند که به سوالات اصلی پاسخ ندهند.»

 

بیژن عبدالکریمی:

در کشور فساد سیستماتیک وجود دارد

بیژن عبدالکریمی در همایش انقلاب اسلامی، چیستی، مسائل، بایسته‌ها مهم‌ترین مساله جمهوری اسلامی را بقا و ادامه روند آن دانست و گفت: «به‌رغم انتقاداتی که به اصل انقلاب و جمهوری اسلامی دارم، در حال حاضر هیچ جایگزینی برای این نظام نمی‌توان قائل بود؛ فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ضربه‌ای بزرگ به تمدن ایران است و کشور را سال‌ها به عقب خواهد برد.»

عبدالکریمی در تشریح بایدهای انقلاب اسلامی گفت: «در شرایط امروز نظام جهانی که 300 نفر به اندازه سه میلیارد نفر اموال جمع کرده‌اند؛ انباشت سرمایه در کشور اسلامی ایران هم مانند جهان نابرابر و تبعیض‌آمیز است؛ بیشتر سرمایه‌ها در اختیار 0.5 درصد جمعیت کشور است در حالی که 15 میلیون حاشیه‌نشین در ایران وجود دارد؛ حاشیه‌نشینی مهم‌ترین معضل فعلی جمهوری اسلامی است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور فساد سیستماتیک وجود دارد، گفت: «10 درصد سپرده‌گذاران بانکی، 90 درصد منابع مالی کشور را در اختیار دارند؛ این افراد منابع مالی را بلوکه کرده و بدهکاران بزرگ سیستم بانکی هستند؛ شاهدیم که این افراد مشروعیت نظام اسلامی را به‌تدریج از بین می‌برند.»

عبدالکریمی با بیان اینکه تمامی اقشار جامعه به فساد موجود در کشور معترض هستند، گفت: «مردم در عین حال که در راهپیمایی 22 بهمن حضور پیدا می‌کنند فساد موجود را نمی‌توانند تحمل کنند؛ باید پول‌های اندوخته شده به منابع مالی کشور باز گردد؛ باید یک اراده سیاسی قدرتمند علیه رانت‌خواری فاسدان نظام سیاسی شکل گیرد. معتقدم این اراده سیاسی تنها در اختیار شخص مقام معظم رهبری است.»

نظر شما