شناسهٔ خبر: 24194150 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصطفی صفدری رنجبر، دکتر سید سروش قاضی نوری، غلامرضا توکلی‎ ‎

نوآوری در خدمات (مفاهیم، ویژگی ها، رویکردها، دیدگاه ها و سیاست ها‎)

هدف این مقاله آن است که ابتدا به مرور مفاهیم خدمات و نوآوری خدمات، ویژگی های نوآوری خدمات، برخی پژوهش های انجام شده در زمینه نوآوری خدمات و رویکردهای موجود در رابطه با موضوع نوآوری در خدمات بپردازد.

صاحب‌خبر -

چکیده

امروزه کلید کامیابی بسیاری از شرکت های پیشرو و کشورهای پیشرفته، توجه ویژه به بخش خدمات و نوآوری در کسب و کارهای خدماتی است. به گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، امروزه بخش خدمات بیش از 60 درصد از اقتصاد چهل کشور مطرح دنیا را شامل می شود. همچنین، سهم خدمات در اقتصاد کشور ما نیز در سال های گذشته رشدی شتابان داشته و از مجموع سهم بخش های صنعت و کشاورزی فراتر رفته است. علیرغم جایگاه کلیدی خدمات در رشد و توسعه اقتصادی کشورها، این موضوع در کشور ما از دیدگاه نظری مورد بی توجهی قرار گرفته است. لذا، با توجه به شواهد ارائه شده که همگی دلالت بر اهمیت و جایگاه کلیدی خدمات در اقتصاد کشورها دارد، لازم است تا موضوع نوآوری در خدمات مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و سیاست ها و راهبردهایی برای ارتقای آن در سطح کشور ارائه گردد. بنابراین، هدف این مقاله آن است که ابتدا به مرور مفاهیم خدمات و نوآوری خدمات، ویژگی های نوآوری خدمات، برخی پژوهش های انجام شده در زمینه نوآوری خدمات و رویکردهای موجود در رابطه با موضوع نوآوری در خدمات بپردازد. علاوه بر این، به سیاست های مطرح شده توسط دانشگاه کمبریج و برخی پژوهشگران به منظور ارتقای نوآوری در بخش خدمات اشاره شده است. در پایان نیز برخی سیاست های پیشنهادی در راستای ارتقای نوآوری در بخش خدمات ارائه می گردند که شامل پیشنهاداتی برای پژوهشگران، نوآوران و سیاستگذاران می شود. شرکت ها و سازمان های فعال در حوزه های خدماتی می توانند با اجرای پیشنهادهای ارائه شده، نرخ نوآوری های خدماتی را افزایش دهند.

کلیدواژگان: خدمات، نوآوری، رویکردها، دیدگاه ها، سیاست ها

نویسندگان:

مصطفی صفدری رنجبر، دکتر سید سروش قاضی نوری، غلامرضا توکلی 

فصلنامه رشد فناوری - سال دوازدهم، شماره 48، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما