شناسهٔ خبر: 24193634 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارشی از وضعیت جوی سراسر کشور

ابر و باد و مه و خورشید و ... غبار!

از روز گذشته آسمان کشورمان فعال‌تر شده؛ هم برف و باران دارد و هم مه و سرما و گردوغبار. برف و بارانش به استان‌های غربی و شمالی رسیده و برخی را خوشحال و برخی مثل زلزله‌زدگان را دچار دردسر کرده و گردوخاکش هم رسیده به هموطنان خوزستانی که چند روزی است نفس کشیدن برایشان تلخ و ناگوار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، سامانه بارشی که از هفته پیش نوید آمدنش به هموطنان داده شده بود، روز گذشته با شدت و قدرت بار خود را در آسمان برخی مناطق کشور از جمله 14 استان رها و هوای آنها را خیس، برفی و بارانی و سرد و مه آلود کرد. این شرایط باعث شد تا پلیس راه راهور ناجا از بارش باران و برف در بیشتر راههای مواصلاتی کشور خبر دهد و به مسافران درخصوص ترافیک نیمهسنگین در این راهها بویژه باندهای جنوبی آزادراه کرج - قزوین و تهران ـ کرج هشدار دهد.

پلیس راه راهنمایی و رانندگی ناجا به بارش برف در استان آذربایجان شرقی (محورهای میانه – زنجان، بستانآباد - میانه و بستانآباد – هشترود)، استان آذربایجانغربی (محور چالدران) و استان اردبیل (محور اردبیل - خلخال گردنه الماس) اشاره و اعلام کرد که باران نیز در بیشتر محورهای استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، اردبیل، کردستان، خوزستان، زنجان و لرستان، استان گیلان (محورهای تالش و لوشان)، استان مازندران (ارتفاعات کندوان) و استان همدان (محورهای همدان - سنندج و همدان – کرمانشاه) گزارش شده است.

اینجا بارشها نعمت نیست

بارش برف و باران برای هر نقطه از کشور و هر گروه از هموطنان که نعمت باشد، برای زلزلهزدگان کرمانشاهی و دستکم در شرایط زندگی فعلیشان، نعمت نیست و بهانه دیگری برای آزارشان شده است. در همین زمینه رضا محمودیان، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از آبگرفتگی چادرها به عنوان معضل تازه برای مردم مصیبت زده سرپل ذهاب یاد کرد و گفت: 25 هزار خانوار در چادر و کانکس زندگی دشواری دارند.

محمودیان افزود: با توجه به شدت بارندگیها در استان کرمانشاه و بخصوص در مناظق زلزلهزده برخی از چادرها و کانکسها دچار آبگرفتگی شدند.

وی البته این را هم گفته که محلهایی برای جابهجایی مردم مشخصشده که مرتفع تر از سطح زمین است و شب گذشته بسیاری از مردم به آن مکانها منتقل شدند. برای افرادی که آب وارد چادرهای آنها شد نیز چادرهای جایگزین در جای مناسب برپا شده است.

غلامرضا رضایی، مدیرعامل آتشنشانی کرمانشاه نیز از رفع 18 مورد آبگرفتگی ناشی از بارش سنگین باران توسط آتشنشانان کرمانشاهی خبر داد و تاکید کرد: طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استان، تمام پرسنل سازمان و تجهیزات امدادی در حالت آمادهباش قرار دارند و آماده امدادرسانی به شهروندان هستند.

اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب اما ضمن اشاره به آسیب دیدن تعداد زیادی از چادرهای زلزلهزدگان و آبگرفتگی معابر شهر سرپل ذهاب، گفته قبلا به مردم هشدار داده بودیم مکان خود را تغییر دهند! اما این مسئول نگفته مردم زلزلهزده چه امکاناتی برای جابهجایی و ملاحظه حال خود دارند.

خیس شدیم و تا صبح از سرما لرزیدیم

سروین، هشت ساله یکی از شهروندان سرپل ذهابی است که معنای هشدار فرماندار را درک نمیکند.

وی به ایسنا گفت: من چون آسم دارم آخرین نفر و جلوی ورودی چادر میخوابم و مادرم گوشه چادر را باز میگذارد برای نفس کشیدنم. من اولین کسی بودم که خیس شدن پتویم را احساس کردم، جیغ زدم و همه را بیدار کردم و گفتم سیل آمده.

سروین گفت سیل ساعت 4 صبح از راه رسید و هیچ پتوی خشکی برای ما نگذاشت. سرد و خیس بودیم و میلرزیدیم. من، مادر و برادر کوچکم پشت در کانکس همسایه رفتیم و در زدیم تا به ما راه بدهند و کنار هیتر برقی کانکس آنها تا صبح لرزیدیم تا کمی خشک شدیم.

مجتبی 30 ساله با مادر 73 سالهاش هنوز چادرنشینند: «اول که باد شدید آمد برق رفت و هیتر برقی چادر خاموش شد، پتوی خودم را روی مادرم کشیدم و وقتی که باد یک بار دیگر وزید ناگهان داخل چادر روشنتر شد، فهمیدم که باد نایلون و پتویی را که روی چادر کشیده بودیم با خودش برد. بیرون دویدم که فکری کنم اما دیدم همه هراسان چند پتو و موکت برداشتهاند و دارند چادرهایشان را تخلیه میکنند، آب در حال بالا آمدن بود و سیلاب از گوشه جوی خیابان به سمت چادرهای ما میآمد. پاهایمان تا مچ در آب بود و تمام مدتی که مادرم را کول کرده بودم و تند راه میرفتم تا زودتر به ماشین برسیم و کمتر خیس شود مدام کنار گوشم گریه میکرد که این آوارگی چه بود که آخر عمر به سرم آمد، خدایا بکش من را و راحتم کن.

«هرمز» دو فرزند معلول دارد و از خیرین، کانکس گرفته است. سفت و سخت قسم میدهد که خیرین کانکس بیکیفیت برای کسی نیاورند و بعد هم فرشهای خیس خورده کف کانکس را نشان میدهد.

حتی فریده که داخل خانهاش زندگی میکند، چند ساعت یکبار تشت بزرگ پر از آب را از داخل خانه بیرون میآورد و داخل حیاط خالی میکند. زلزله سقف خانه را ترک داده و مدام از آن آب میچکد، در هر گوشه خانه چند تشت گذاشتند تا باران در آن جمع شود و زندگی را خیس نکند.

اینها ماجرای این روزهای هزاران خانواده زلزلهزده در غرب کرمانشاه است. در روزهایی که مردم مناطق دیگر در خانههای گرم از صدای باران لذت میبرند و برای پایان خشکسالی خدا را شکر میکنند، عده دیگری ترجیح میدهند تشنه بمانند، اما میان آب و گل زندگی نکنند.

پیامدهای بارش برای برخی استانها

بارش برف و باران بجز کرمانشاه در سایر استانها با استقبال مردم و بویژه کشاورزان مواجه شد؛ گرچه پیامدهایی چون تعطیلی مدارس، انسداد راههای مواصلاتی و خطر سیلاب و آبگرفتگی را به همراه داشت.

بارش برف و برودت هوا در آذربایجانغربی به تعطیلی مدارس سه شهر این استان منجر شد.

سرهنگ فرمانی، رئیسپلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجانغربی نیز از بارش باران و برف در تمامی محورهای مواصلاتی این استان و لغزندگی جادهها خبر داده و از رانندگان خواسته در محورهای منتهی به پیرانشهر و گردنه قوشچی فقط با زنجیر چرخ تردد کنند.

در لرستان اما خطر سیلاب جدیتر گزارش شد و رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان از مردم خواست آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشند.

آریایی گفت: با ورود شاخه اصلی و بسیار فعال موج بارشی که به همراه خود تودههای تندری و بسیار قوی را نیز در پی دارد، شاهد آغاز بارشهای رگباری و بسیار شدید در استانهای غربی کشور و از جمله لرستان خواهیم بود. این پدیده شرایط را برای وقوع سیلاب و طغیان ناگهانی رودخانهها فراهم میآورد.

گرد و غبار «کویتی» هم به خوزستان رسید

در حالی که سامانه بارشی بار خود را در استانهای غربی و شمالی تخلیه کرد؛ آسمان خوزستان برای مردمانش همان تحفه همیشگی یعنی ریزگردهای آزاردهنده را سوغات آورد؛ برای دومین بار در یک هفته گذشته این بار هم در برخی مناطق تا دهها برابر حد مجاز. این گردوغبار مدارس برخی شهرستانهای خوزستان را در روز گذشته تعطیل کرد.

به گفته کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان این گردوغبار که این دفعه از کشور کویت خود را به خوزستان رسانده است، موجب کاهش شدید دید افقی در چهار شهر این استان از جمله آبادان، خرمشهر، ماهشهر و شادگان شد.

بهادری افزود: وزش بادهای شدیدی که سرعت آنها به 50 کیلومتر بر ساعت نیز رسید، موجب فعال شدن برخی کانونهای داخلی گرد و غبار و وقوع پدیده ریزگردها در برخی شهرها از جمله اهواز شد.

وی البته به بارش همزمان باران هم اشاره کرد و گفت که بارش باران در مناطق شمالی و شرقی خوزستان و همچنین اهواز تداوم خواهد یافت. همچنین انتظار میرود سامانه بارشی دیگری از روز پنجشنبه وارد خوزستان شود.

در همین زمینه اداره کل حفاظت محیطزیست استان خوزستان با اشاره به غلظت بیش از 20 برابر حد مجاز گرد و غبار در هوای آبادان از بیماران قلبی و ریوی خواست به هیچ وجه در معرض هوای بیرون قرار نگیرند و از منزل تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا بیرون نیایند.

نظر شما