شناسهٔ خبر: 24192443 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس امامی مطرح کرد: درخواست از قاضی شهریاری برای برخورد با هرگونه مسامحه و قصور مأموران زندان
ایلنا| عباس جعفری دولت آبادی با تاکید بر ضرورت نظارت بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها، با اشاره به دو مورد خودکشی که اخیراً در زندان اوین رخ داد، اظهار کرد: این گونه نباشد که منتظر وقوع حادثه‌ای باشیم و آن گاه نظارت‌ها را افزایش دهیم، بلکه با عنایت به هزینه‌هایی که از چنین رخدادهایی بر جمهوری اسلامی وارد می‌‌شود، لازم است به طور مستمر نظارت‌ها بر زندانی‌ها مورد توجه قرار گیرد و زندانبانی به گونه‌ای باشد که در عین نگهداری زندانی، حقوق متهمان زندانی نیز حفظ شود.
جعفری دولت‌آبادی از محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی خواست در پرونده فوت کاووس سیدامامی با انجام تحقیقات لازم و تسریع در جمع‌‌آوری ادله و تحقیق از افراد مرتبط با زندانی، نسبت به هرگونه مسامحه و قصور در نظارت بر زندانی و تعقیب افراد مقصر اقدام کند؛ چرا که دستگاه قضائی باید در حفظ حقوق زندانیان کوشا باشد.
وی افزود پس از اطلاع دادستان، قاضی ویژه‌ دادسرای جنایی به محل حادثه مراجعه کرد و ضمن تحقیق از پزشک بهداری زندان به عنوان مطلع و هم‌چنین از مأمورین مراقب، پرونده قضائی تشکیل شد؛ اظهارات اولیای دم نیز استماع شده و تحقیقات پرونده ادامه دارد. وی اعلام کرد: نگهداری زندانی فراتر از ایام مقرر در حکم تضییع حقوق متهم زندانی محسوب می‌شود و این‌ اقدام ناشی از عدم نظارت قاضی مربوطه است که این دادستانی مواردی را به دادسرای انتظامی قضات گزارش کرده است.
دکتر جعفری دولت‌آبادی بر اطلاع‌رسانی به خانواده‌های بازداشت شدگان به عنوان اولین اقدام قاضی تاکید نمود و اظهار کرد: خانواده متهم باید از بازداشت وی مطلع باشند تا در کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌ها سرگردان نشوند و چنان‌چه ضابط در فراهم نمودن زمینه تماس تلفنی زندانی با خانواده‌اش کوتاهی نمود، سرپرستان نواحی دادسرا یا قضات ناظر زندان در این راستا رأساً اقدام نمایند. وی پیرو تاکیدات قبلی، از سرپرستان نواحی و معاونان خود خواست حداقل هفته‌ای یک بار رأساً به زندان‌ها مراجعه کنند. دادستان تهران از تنظیم بخشنامه‌ای خطاب به روسای کلانتری‌ها و ضابطان خبر داد که موضوع آن افراد تحت بازداشت و زندانیان است و اظهار داشت: این بخشنامه به زودی ابلاغ و اجرایی می‌شود. دادستان تهران از بازداشت ۲۷ نفر در این رابطه طی روزهای اخیر خبر داد و اثربخش بودن چنین اقداماتی از سوی دادسرا را منوط به تعطیلی صرافی‌های غیرمجاز دانست.

وزیر کشور: به دنبال قلع و قمع‌کردن فضای مجازی نیستیم
ایرنا| وزیر کشور گفت: هیچ‌کس در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال بستن و قلع و قمع‌کردن فضای مجازی نیست و همه به دنبال ساماندهی آن هستند تا از ظرفیت فضای مجازی بهترین استفاده شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست اعضای شورای اجتماعی کشور افزود: در جلسه‌ای که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، تأکید ایشان بر ساماندهی فضای مجازی بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد ما به‌عنوان حکومت موظف به افزایش دردها و رنج‌ها نیستیم و باید نشاط و شادی ایجاد کنیم. اگر امید نباشد، نشاط شکل نمی‌گیرد. وزیر کشور افسردگی در خانواده‌ها را به دلیل نبود نشاط اجتماعی ذکر کرد و گفت: اگر مردم ماهواره داشته باشند هیچ‌گاه تلویزیون روشن نمی‌کنند.

سخنگوی فراکسیون امید خبر داد: تشکیل کمیته ۵ نفره برای پیگیری درگذشت سیدامامی و بازداشت فعالان محیط‌زیست
ایلنا| سخنگوی فراکسیون امید مجلس از تشکیل کمیته‌ای در این فراکسیون به‌منظور رسیدگی به موضوع درگذشت سیدامامی و بازداشت فعالان محیط‌زیست خبر داد. بهرام پارسایی با اشاره به برگزاری جلسه صبح دیروز هیأت‌رئیسه فراکسیون امید اعلام کرد: در این جلسه، اعضای فراکسیون محیط‌زیست گزارش مفصلی درباره اقدامات این فراکسیون در مورد بازداشت فعالان محیط‌زیست و همچنین درگذشت آقای سیدامامی ارایه کردند. وی افزود: در ادامه قرار شد کمیته‌ای برای بررسی این مسأله در فراکسیون تشکیل شود که بر این اساس بنده به‌همراه آقایان تابش حسین‌زاده، وکیلی و کاظمی به عضویت این کمیته درآمده‌ايم و قرار است با خانواده‌های بازداشت‌شدگان ملاقات کنیم و با مسئولان نیز جلساتی برگزار کنیم. سخنگوی فراکسیون امید همچنین از پیگیری این مسأله در کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد و گفت: به دنبال ارسال پرونده به کمیسیون اصل نود هستیم. در این زمینه هم خانواده‌‌ها شکایت کنند و هم نمایندگان می‌توانند طرح موضوع کنند. نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین یادآور شد: امیدواریم کمیته ۴ نفره‌ای که از سوی رئیس‌جمهوری برای پیگیری این پرونده مأموریت داشتند، هر چه ‌سریع‌تر فعال شده و به افکار عمومی پاسخ دهند و ما نیز پیگیری خواهیم کرد؛ چرا که معتقدیم این موارد موجب خدشه‌دار‌شدن نظام می‌شود.

نظر شما