شناسهٔ خبر: 24190554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

آیا نقص فنی هواپیمای مسافری را به سقوط کشاند؟

حـادثـه‌ای کـه تکـرار می‌شـود، تکـرار

صاحب‌خبر -

یک فروند هواپیمای مسافربری که دیروز بیست و نهم بهمن‌ماه از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود ساعت 8.05 صبح به‌وقت‌تهران از باند فرودگاه مهرآباد حرکت کرد و پنجاه دقیقه بعد از رادار محو شد و در محدوده سمیرم اصفهان- پادنا منطقه‌ای در جنوب استان اصفهان و از توابع شهرستان سمیرم - سقوط کرد. افراد محلی با شنیدن صدای مهیبی از این حادثه مطلع شدند. این هواپیمای مسافربری 66 سرنشین و کادر پرواز داشت. این هواپیما که از نوع
ATR، برای شرکت هواپیمایی آسمان است در اخبار اولیه ذکر شد که پنجم بهمن‌ماه نیز دچار نقص فنی شده و خلبان ناچار به فرود اضطراری شده است. طباطبایی یکی از مقام‌های مسئول این شرکت هواپیمایی به ایلنا با اشاره به صحبت‌هایی که درباره نقص فنی هواپیمای ATR گفت:‌ «نقص فنی این هواپیما کاملاً شایعه است چراکه اگر این هواپیما نقص فنی داشت سازمان هواپیمایی اجازه پرواز به آن را نمی‌داد.» او افزود: «علت سانحه شرایط جوی و مکان نامناسب فرودگاه یاسوج بوده است. متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته‌کوه‌های دنا احاطه‌شده است و همین موضوع باعث شده فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به‌طورقطع در شرایط جوی نامناسب امکان سانحه‌های هوایی در این منطقه وجود دارد.» این در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: « در حال حاضر نمی‌توان در مورد چرایی موضوع سقوط هواپیمای آسمان اظهارنظر کرد.»
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در ساعت اولیه پس از وقوع این سانحه به ایسنا، اعلام کرد: «یک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام‌شده است، اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد.»
تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج
سید علی وفایی مقدم، مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج خبر داد. در پی این حادثه شرکت فرودگاه‌ها در ساعات اولیه اعلام کرد که اطلاع‌رسانی در این رابطه را سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد و مسئولان این سازمان‌ها هیچ توضیحی در رابطه با این مسئله ارائه نکردند.
اعزام تیم‌های واکنش سریع اورژانس و هلال‌احمر به منطقه
همچنین جمعیت هلال‌احمر کشور اعلام کرد که پایگاه‌های امدادی استان اصفهان در آماده‌باش هستند و نیروهای امدادی ۳ پایگاه به محل حادثه در سمیرم اعزام شدند. علاوه بر اعزام یک فروند هلی‌کوپتر امدادی از استان فارس، تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر استان‌های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعزام شدند. تیم واکنش سریع سازمان اورژانس کشور نیز با چند بالگرد خود جهت امدادرسانی و ارزیابی در آسمان اصفهان به پرواز درآمدند. رئیس فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد نیز اعلام کرد: «به دلیل مه‌آلود بودن هوا اورژانس هوایی استان قادر به فرود نشد و هم‌اکنون با خودرو در حال اعزام به محل هستند.»
اعزام ۱۲ تیم ارزیاب هلال‌احمر به محل سقوط هواپیمای تهران یاسوج
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز از اعزام ۱۲ تیم به منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج خبر داد و گفت: «بعد از اعلام ستاد بحران یاسوج نیروهای هلال‌احمر در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به حالت آماده‌باش درآمدند. ۱۲ تیم نیز برای جستجو به منطقه اعزام شدند.»
ATR سقوط کرده ارتباطی به هواپیماهای تازه خریده شده ندارد
سابق سازمان هواپیمای کشوری نیز به ایسنا گفت: «هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان جزو هواپیماهایی است که از حدود ۲۰ سال قبل در ناوگان این شرکت فعال بوده و ارتباطی با قراردادهای جدید ندارد. ATR۷۲ سقوط کرده از اواخر دهه ۷۰ در ناوگان شرکت آسمان فعال بوده و قرارداد آن ارتباطی با ATRهای خریداری‌شده جدید از سوی ایران ایر ندارد.»
آماده‌باش پزشکی قانونی در چهار استان در پی سقوط هواپیما
مهرداد علی بخشی مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی از آماده‌باش تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان کشور در پی سقوط هواپیما در اصفهان خبر داد و به ایسنا گفت: « عوامل و تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و تهران در آماده‌باش کامل هستند و در صورت لزوم امکان اعزام هر یک از این تیم‌ها به محل یا انجام اقدامات آزمایشگاهی در کوتاه‌ترین زمان، ممکن است.»
تشکیل کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور
جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از تشکیل جلسه کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور در ساعات اولیه این حادثه خبر داد.
نیروهای امدادی به دنبال یافتن محل حادثه
پوران فر مسئول تیم اعزامی اورژانس نیز چند ساعت پس‌ازاین حادثه اعلام کرد: «نیروها امدادی با بالگرد به محل احتمالی حادثه که ۱۴ مایلی یاسوج اعلام‌شده اعزام شدند اما هلیکوپتر به دلیل برف و بوران قادر به ادامه مسیر نبود و تیم‌ها به‌صورت زمینی اعزام شدند.»
بازگشت بالگردها به علت شرایط نامساعد جوی
داریوش کریمی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان اظهار کرد: «بالگردهای هلال‌احمر استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند به دلیل شرایط نامساعد بازگشتند و در حال حاضر امکان جست‌وجوی هوایی فعلاً وجود ندارد.»
شرایط نامساعد جوی و احتمال بارش برف در منطقه
نیروهایی امدادی در حالی به‌رغم شرایط نامساعد جوی در تلاش برای رسیدن به محل حادثه هستند بودند که بر اساس اعلام هواشناسی آسمان سمیرم بارانی و دمای هوا در این منطقه هفت درجه بالای صفر است و بارش برف در این منطقه کوهستانی نیز برای شب پیش‌بینی‌شده است.
دستور رئیس‌جمهور به وزیر راه
با دستور رئیس‌جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعاً گزارش نماید. این در حال است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با صدور حکمی، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل این وزارتخانه را مامور تشکیل هیئت تخصصی برای نظارت بر فرآیند رسیدگی به سانحه کرد.
اسامی مسافران پرواز تهران- یاسوج
مژگان نظری، جلال امیدی‌پور، حسین رستمی، مریم عابدی، احمد نظری، محمد برزگری، رویا داخته، مجید اسلامی، مهدی قرعلی، غلامعلی احمدی، میلاد علی‌پور، افشین انصاری، سید ایلیا دانشی، سیدطاها دانشی، محمد عیدی‌نیا، علی فرزانه، حمید هداوندخانی، عزت‌الله حق‌شناس، ابراهیم جعفریان سی‌سخت، نرگس خوبانی، ژیلا قلی‌پور، ایمانی‌مهر، عبدالرضا کردی، محمد نجات، نشاطی‌فر، محمد نوری، علی زارع، محسن تقی‌پور، مصطفی رضایی، خلیل آهنگران، شاپور یاری‌پور، شهبد یاری‌پور، احمد چرمیان، سیدرضا فاطمی‌طلب، پریسا سوهانی، علیرضا جامنی، سکینه کاظمی‌انوار، اردشیر راد، بهروز شریف کاظمی، سید بهزاد سیادتی، حامد امیری، محمد فهیمی، رحمت صالحی‌پرور، محمد فهیمی هنزایی، ابوالقاسم فرهمندی، مهدی جاویدپور، عبدالاحد مرادی، سلمان آذری، امیر پورشاه‌آبادی، فاطمه دالوند، کوثر هردانی، محمد کبیریان، علیرضا کلهر،حامد مهدوی.
اسامی خدمه پرواز ٣٧٠۴ هواپیمایی آسمان
کاپیتان حجت الله فولاد، خلبان دوم کاوه خلیلی، سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی، مهماندار بهنام رضایی نیارکی.
اسامی تیم امنیت پرواز ٣٧٠۴ هواپیمایی آسمان
محمود بهشتی، فرهاد معصومی.
تلاش نیروهای اورژانس برای یافتن لاشه هواپیما از طریق مسیرهای زمینی
وزیر بهداشت در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج، پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد که نیروهای اورژانس در تلاش برای یافتن لاشه هواپیما از طریق مسیرهای زمینی هستند.
ورود دادستانی به حادثه سقوط هواپیما
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت:«به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف‌بار سقوط هواپیما را پیگیری می‌کنیم.»
هواپیمای حادثه‌دیده مدل ATR۷۲ و ۲۵ ساله است
عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور آخرین اخبار وضعیت تشکیل کمیته بحران سقوط هواپیمای آسمان و اعزام اعضای کمیته بررسی علت سقوط این هواپیما را تشریح کرد و با اشاره به شرایط جوی منطقه‌ای که هواپیمای مذکور در آن سقوط کرده است، گفت: «شرایط ابری و بارانی است و دسترسی ستاد به محل حادثه با مشکل مواجه است. بااین‌حال رسیدگی به سانحه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور است و در این راستا هلال‌احمر و نیروهای امدادی برای جمع‌آوری اطلاعات و قطعات هواپیما به محل حادثه اعزام می‌شوند.» او افزود: «این هواپیما مدل ATR۷۲ است که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد و ۲۵ سال سن داشت.»
دستور وزیر ورزش برای اعزام دو اکیپ امداد کوهستان به محل حادثه
با دستور وزیر ورزش و جوانان دو اکیپ کامل امداد کوهستان از یاسوج و سمیرم با تجهیزات کامل عازم محل سقوط هواپیمای آسمان شدند.
شرکت آسمان فوت تمام سرنشینان را تائید نهایی نمی‌کند
مدیر روابط عمومی شرکت آسمان خبر فوت سرنشینان هواپیمای سقوط کرده را نه تائید و نه تکذیب کرد. طباطبایی اعلام کرد: «با توجه به شرایط خاص منطقه هنوز امکان دسترسی ما به محل سقوط هواپیما مشخص نیست و ازاین‌رو نمی‌توان به‌طور دقیق و قطعی خبر مرگ تمام سرنشینان این هواپیما را تائید کرد.»
مه و برف و باران در منطقه و تلاش برای یافتن لاشه هواپیما
وفایی مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویر احمد ظهر دیروز بابیان اینکه مه ، بارندگی و برف زیاد بوده و شرایط در منطقه بسیار سخت است گفت: «افراد محلی کمک‌های خوبی کردند اما هنوز نتوانستند شی‌ء یا بخشی از هواپیما را پیدا کنند و مشکل فعلاً مه و برف و باران است.»
پیام رهبر انقلاب در پی سانحه‌ سقوط هواپیمای مسافربری
رهبر انقلاب اسلامی در پی سانحه‌ی مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری پیام تسلیتی صادر کردند.
حسن روحانی ریاست‌جمهوری، ولادمیر پوتین ریاست‌جمهور روسیه نیز این حادثه را با پیامی تسلیت گفتند.
اعزام چهار گروه امدادی برای جستجوی نشانه‌ای از هواپیما
پوران‌فر مسئول تیم اورژانس اعزامی به محل حادثه نیز درباره آخرین وضعیت جستجو تیم‌های امدادی عصر دیروز گفت: «نیروهای مختلف به چهار گروه امدادی تقسیم‌شده‌اند تا به هرجایی که نشانه‌ای وجود دارد اعزام شوند.» او افزود: «بعد از اعلام حادثه ما با بالگرد به منطقه اعزام شدیم ولی به علت باد شدید نتوانستیم به فاصله بیش از ۱۱ مایلی فرودگاه حرکت کنیم. در حال حاضر در منطقه باران و برف شدیدی وجود دارد و امکان دید مناسبی نیست.» پوران فر گفت: «21 دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و سایر نیروها که به منطقه اعزام شدند در چهار گروه امدادی تقسیم شدند و به مناطقی که از آن گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدا یا دیده شدن دود وجود دارد اعزام شد. البته گزارش‌های ضدونقیضی درباره یافتن محل حادثه و لاشه هواپیما منتشرشده که تائید نمی‌شود.» جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در بخش خبری ساعت ۱۴ تلویزیون درباره آخرین جزییات این حادثه گفت: «در ساعت ۸:۰۵ هواپیما فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد و در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج از صفحه مرکز کنترل فضای کشور حذف شد و تا همین‌الان اطلاعی از این هواپیما نداریم.»
او افزود: «همه گروه‌های دخیل فعال هستند تا اطلاعات دقیق‌تری پیدا کنیم و محل سقوط هواپیما هم یکی از سوالاتی است که هنوز پاسخ آن برای ما مشخص نیست و تنها می‌دانیم که بعد از مدتی هواپیما در نزدیکی یاسوج از رادار حذف شد.»
جعفرزاده درباره رسیدن تیم‌های امدادی به محل حادثه نیز گفت که هنوز اطلاع دقیقی دراین‌باره نداریم. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عصر دیروز گفت: «موبایل یکی از مسافران هواپیما پرواز تهران- یاسوج روشن است.» جلال پورانفر از طریق GPS ، محل تقریبی سقوط هواپیما مشخص‌شده است ولی هنوز چیزی از لاشه هواپیما یا پیکر مسافران پیدا نکرده‌ایم. او اظهار کرد: «از طریق موبایل یکی از مسافران که روشن بوده و ردیابی شده محل سقوط هواپیما مشخص‌شده و از طریق GPS در حال یافتن محل حدودی سقوط هواپیما هستیم.»
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز در بخش خبری با اشاره به اینکه لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده است، عصر دیروز گفت: «تیم‌های بررسی سانحه به منطقه اعزام‌شده‌اند و قطعاً به‌صورت مرتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
آزمایش ژنتیک
بخشی درباره اینکه آیا از خانواده مسافران هواپیمای سقوط کرده «هواپیمایی آسمان» نمونه ژنتیک اخذ خواهد شد یا خیر؟ اظهار کرد: «با توجه به اینکه لاشه هواپیما کشف نشده ما نمی‌دانیم که وضعیت جان‌باختگان به چه صورت است اما به‌هرحال آمادگی برای اخذ نمونه ژنتیکی در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی وجود دارد و در صورت نیاز این اقدام را انجام خواهیم داد.»
ذوالفقار رئیسی اظهار کرد: «تیمی حدود یک هزار نفر از ظهر دیروز در جست‌وجوی لاشه هواپیما یا پیکرها هستند، اما تا این لحظه (عصر یکشنبه) چیزی پیدا نشده است. هلال‌احمر، اورژانس، پلیس و همه نهادهای مربوطه در منطقه حضور دارند و در حال جست‌وجو هستند.»
سمیرامیس محمدی

نظر شما