شناسهٔ خبر: 24190365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 ضد و نقيض‌ها در مورد سويه جديد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان

در حاليکه معاون سازمان دامپزشکي اعلام کرد که سويه جديد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در پارک بوجاق کياشهر قرنطينه شده و به جاي ديگري سرايت نکرده است، وزير کشاورزي از مشاهده شدن نمونه‌هاي آلوده و تلف شده پرندگان مبتلا به اين بيماري در ديگر نقاط کشور مانند درياچه خليج فارس تهران خبر داده، اما به نظر مي‌رسد که حجتي در اين زمينه اطلاعات کافي نداشته است.

به گزارش ايسنا، در حاليکه ايران طي سال گذشته و امسال با سويه جديدي از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان دست و پنجه نرم مي‌کرد و ميليون‌ها قطعه پرنده و واحد پرورشي طيور را از بين برده بود، هفته گذشته خبر آمد که سويه جديدتري از اين بيماري به نام H5N6 به پارک ملي حيات وحش بوجاق کياشهر وارد شد و در پي اين اتفاق، سازمان دامپزشکي بارها اعلام کرد که تاکنون اين ويروس به جاي ديگري نرفته و تلفات در اين پارک هم که قرنطينه شده، متوقف شده است.

علي‌اصغر ماکنعلي - معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور - از متوقف شدن کامل بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان و تلفات در پارک ملي حيات وحش بوجاق کياشهر خبر داد و در اين باره به ايسنا گفت: ويروس H5N6 آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان که اخيرا از طريق پرندگان مهاجر به ايران وارد شد، در همان پارک ملي حيات وحش بوجاق کياشهر قرنطينه شد و تلفات در آن منطقه نيز متوقف شده است اما همچنان اقدامات بهداشتي و قرنطينه‌اي ادامه دارد و بازديد از آن منطقه توسط سازمان حفاظت محيط زيست ممنوع شده است.

اين اظهارات در حالي مطرح شد که محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حدود يکي - دو هفته قبل تعداد زيادي از پرندگان مهاجري که در تالاب بين‌المللي بوجاق در حال تردد بودند، تلف شدند که پس از انجام آزمايش‌هاي لازم مشخص شد ابتلا به سويه جديد آنفلوآنزا علت تلف شدن اين پرنده‌ها بوده است.

به گفته وي، اخيرا يک مورد از اين دست نيز در درياچه خليج‌فارس تهران مشاهده شده است. در اين زمينه کارهاي مقدماتي لازم از جمله سم‌پاشي، اقدامات ايمني و اعلام اخطارهاي مربوطه انجام شده است و مسئولان دامپزشکي و محيط زيست و نيز استانداران شمالي کشور همه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. به هموطنان به ويژه ساکنان شمال کشور و کساني که در معرض محل زندگي پرندگان مهاجر و وحشي قرار دارند درخواست مي‌کنيم که به شدت از هرگونه نزديکي به اين نوع پرندگان بپرهيزند تا سويه H5N6 موجود در آنفلوآنزاي اين نوع پرندگان آسيبي به آنها وارد نکند.

پس از اظهارات حجتي، دوباره به سراغ ماکنعلي - معاون سازمان دامپزشکي - رفتيم تا توضيحات او را درباره شيوع و بروز سويه جديد اين بيماري در ديگر استان‌ها بشنويم که اين مقام مسئول در اين باره به ايسنا گفت: سويه جديد بيماري آنفلوآنزاي پرندگان يا همان H5N6 تنها در پارک ملي حيات وحش بوچاق کياشهر آن هم در ميان پرندگان وحش مهاجر ديده شده و 2300 قطعه نيز در پي اين بيماري تلف شده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما