شناسهٔ خبر: 24190282 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 ايران بشکه‌اي 1 دلار به خريداران هندي نفت خود تخفيف مي‌دهد

در حالي که ايران در تلاش است سهم بيشتري از بازار نفت هند از آن خود کند، تهران پيشنهاد کرده که اگر هند خريد نفت خود از اين کشور را افزايش دهد، تخفيف کرايه حمل نفت به سواحل هند را افزايش دهد.

به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، با وجود تهديد ناشي از احتمال بازگشت تحريم هاي آمريکا عليه ايران، اين کشور در تلاش است تا با اعطاي امتيازاتي، جذابيت نفت خام خود براي مشتريان آسيايي را افزايش دهد.

از زمان لغو تحريم ها در سال 2016، ايران بر اساس يک فرمول مشخص تخفيف هايي را در کرايه حمل محموله هاي نفتي به هند ارائه مي داد که معادل 105 درصد از ارزيابي پلاتس بود.در سال مالي 18/2017، تهران ميزان تخفيف ارائه شده را از 80 درصد به 62 درصد اين فرمول کاهش داد، اما به گفته 3 منبع آگاه، تهران اخيرا پيشنهاد کرده که اگر پالايشگاه هاي هندي خريد نفت از ايران را افزايش دهند، ميزان تخفيف ها مجددا افزايش يابد.يک منبع اگاه گفت: اکنون آنها تخفيفي 100 درصدي را پيشنهاد کرده اند که معادل 105 درصد ارزيابي کرايه حمل بار پلاتس است.ايران گفته انتظار دارد خريد نفت هند از اين کشور افزايش يابد.بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران نيز پس از ديدار با وزير نفت هند به خبرنگاران گفت: شرکت هاي دولتي هند قرار است سطح خريد نفت خود از ايران را افزايش دهند.

آمريکا رقيب ايران در بازار نفت مي‌شود

جديدترين چشم انداز سالانه وزارت انرژي امريکا حاکي است، تا سال 2020 ميلادي مجموع صادرات نفت خام آمريکا از مجموع واردات نفت اين کشور فراتر خواهد رفت.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبري واشنگتن اگزمينر، ايران در سال گذشته نتوانست 30 درصد از درآمدهاي صادرات نفت و گاز خود را محقق کند. دولت حسن روحاني پيش بيني کرده بود که 18.36 ميليارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کند، اما تنها 13.06 ميليارد دلار از اين درآمدها محقق شده است.وزارت نفت ايران پيش بيني کرده که درامد کشور از محل فروش نفت در سال مالي 2018 به 40 ميليارد دلار برسد، اما به نظر مي رسد که دوره رشد درآمد صادرات نفت ايران به سر آمده است. انتظار مي رود يکي از عوامل کاهش درآمدهاي نفتي ايران،افزايش صادرات نفت آمريکا باشد. جديدترين پيش بيني هاي آژانس بين المللي انرژي نشان مي دهد که ميزان توليد نفت و گاز اين کشور که همچنان افزايش خواهد يافت.جديدترين چشم انداز سالانه وزارت انرژي امريکا حاکي است، تا سال 2020 ميلادي مجموع صادرات نفت خام آمريکا از مجموع واردات نفت اين کشور فراتر خواهد رفت. اين افزايش صادرات نفت آمريکا فشار بر ايران و ديگر توليد کنندگان نفت خاورميانه را افزايش خواهد داد.

ميزان صادرات نفت خام آمريکا از 100 هزار بشکه در روز در سال 2013 به 1.53 ميليون بشکه در نوامبر 2017 رسيده است. بر اساس گزارش ها، حتي اخيرا يک محموله نفت آمريکا به امارات، چهارمين توليد کننده بزرگ عضو اوپک ارسال شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما