شناسهٔ خبر: 24189862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

شوشتر مرکز درمانی سرطان ندارد

پدر یک دختر جوان که فرزندش بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در شوشتر درگذشت می گوید: به خاطر اینکه شوشتر بیمارستان یا مرکز درمانی سرطان نداشت مجبور بودم دخترم را به اهواز یا تهران می بردم و این برایم خیلی سخت بود . پدر این دختر جوان می گوید فرزندم از دنیا رفت ولی مسئولان به فکر یک بیمارستان یا یک مرکز درمانی برای بیماران سرطانی باشند .

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، سَرَطان (در برخی منابع فارسی با نام چَنگار آمده است) نامی است که به مجموعهٔ بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارنشدهٔ سلول ها پدید می‌آیند. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است.

همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد. احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان زیادتر می‌شود . سرطان بیماری پیش رونده است و گفته می‌شود ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در کشورهای درحال توسعه رخ می‌دهد. این در حالی ست که مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته که روند افزایشی را طی کرده‌اند به خوبی تحت کنترل درآمده است. سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، می‌تواند تأثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد. به تازگی نتایج یک مطالعه نشان داد که بلندی قد با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری چاقی به ویژه در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به شمار می‌رود. همچنین سازمان ملل از افزایش سرطان‌های ناشی از چاقی در کشورهای توسعه یافته خبر داد. تنها در سال ۲۰۱۲ بیماری چاقی در کشورهای توسعه یافته باعث ابتلای ۴۸۱ هزار نفر از مردم این کشورها به بیماری سرطان، به ویژه در میان زنان شده است. سرطان ، کودکان کمتر از ۱۵ سال را نیز دچار می‌کند. یکی از مهمترین مشکلات در درمان سرطان بحث تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. بسیاری از بیماران به دلیل تشخیص دیرهنگام این بیماری قادر به درمان آن نبوده‌اند که از جمله دلایل آن سخت بودن روندهای تشخیصی این بیماری است. به تازگی محققان سوئدی آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که گفته می‌شود در ۹۶ درصد از موارد، ابتلا به سرطان را به دقت تشخیص می‌دهد. برخی از روشهای کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی در پیشگیری از سرطان موثرند.

بیماران سرطانی به طور شایع دچار از دست دادن شدید چربی بدن و توده بدون چربی بدن و به دنبال آن ضعف شدید، بی‌اشتهایی و کم‌خونی می‌شوند. نتایح یک مطالعه حاکیست کسانی که چای خود را دو تا سه دقیقه یا کمتر پس از ریختن در استکان با فنجان می نوشند در مقایسه با کسانی که چای خود را ۶ تا ۷ دقیقه بعد می نوشند احتمال ابتلا به سرطان مری آنها ۱۰ برابر بیشتر است.

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت می گوید سابقه خانوادگی، مصرف سیگار، مصرف قلیان، مصرف تریاک، مصرف زیاد نمک به عنوان مهمترین عوامل میزان بالای بروز سرطان معده هستند و مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن، وجود دندانهای فاسد و پرشده یا فقدان دندان، شیوه ناسالم زندگی، تغذیه ناسالم، افزایش وزن و چاقی، بی تحرکی، مصرف زیاد گوشت قرمز ، مصرف غذاهای کبابی سرخ شده در حرارت بالا ، مصرف زیاد نمک ، مصرف نوشیدنی های شیرین ، مصرف آب آشامیدنی غیرلوله کشی و غیربهداشتی و تماس با حیوانات را به عنوان عوامل خطر نام برد.

سازمان بهداشت جهانی نیز سرطان را از نظر میزان بروز شیوع به ۵ رتبه تقسیم بندی کرده که رتبه کشورمان چهارم است.

یکی از بیماران سرطانی در شوشتر می گوید : من برای درمان این بیماری به علت اینکه در شوشتر مرکز درمانی سرطان نداریم مجبور هستم یا به اهواز مراجعه کنم و یا به نهران بروم .

یکی دیگر از بیماران مبتلا به سرطان در شوشتر می گوید: هزینه های درمانی بیماری سرطان خیلی زیاد است و اگر در شوشتر یک مرکز درمانی سرطان داشتیم مجبور نبودم هزینه هزیادی بکنم .

یک خانم مبتلا به سرطان در شوشتر هم می گوید: ما از کجا هزینه های درمانی سرطان را بیاوریم؟ اگر شوشتر یک مرکز درمانی سرطان داشت حداقل در هزینه رفتن به شهرهای دیگر و اقامت صرفه جویی می شد .

پدر یک دختر جوان که فرزندش بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در شوشتر درگذشت می گوید: به خاطر اینکه شوشتر بیمارستان یا مرکز درمانی سرطان نداشت مجبور بودم دخترم را به اهواز یا تهران می بردم و این برایم خیلی سخت بود . پدر این دختر جوان می گوید فرزندم از دنیا رفت ولی مسئولان به فکر یک بیمارستان یا یک مرکز درمانی برای بیماران سرطانی باشند .

در همین زمینه دکتر فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر می گوید: قرار است به زودی مرکز غربالگری سرطان در شوشتر راه اندازی بشود .

غربالگری سرطان چیست؟

غربالگری سرطان نوعی آزمایش غربالگری به‌شکل جستجوی سرطان پیش از ظهور علائم بیماری در فرد است. غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند. غربالگری سرطان عبارت است از مجموعه‌ای از تست‌های پزشکی که اگر پاسخ تست غربالگری منفی بود، خیال فرد آزمایش دهنده آسوده می‌گردد، اما اگر پاسخ مثبت بود دال بر وجود سرطان نیست، بلکه فرد را ملزم به انجام آزمایش‌های تکمیلی و پیگیری می‌نماید. چنانچه در آزمایش‌ها تکمیلی نیز وجود سرطان تأیید شد به دلیل تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری جای هیچ‌گونه نگرانی برای فرد نیست چرا که اساساً هدف اصلی انجام غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه یعنی زمانی که هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد، شناسایی کند که به دنبال این تشخیص به هنگام پروسه درمان کوتاه‌تر و در دسترس ژتر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود و به دنبال آن میزان بقا افزایش می‌یابد.

این در حالی است که انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان دزفول در سال 1391 تشکیل و با شماره 155 به ثبت رسیده است . همچنین مرکز درمانی امام حسن مجتبی(ع) دزفول وابسته به انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان این شهرستان ، مجهز به بخش های رادیو تراپی ، سی تی اسکن ، شیمی درمانی ، دیالیز در دزفول به عنوان یکی از مجهزترین مراکز درمانی بخش سرطان کشور از مردادماه سال 1394 با راه اندازی بخش رادیوتراپی رسما فعالیت خود را به صورت کاملا رایگان آغاز کرد تا بار مالی سنگینی از دوش بیماران سرطانی و خانواده های آنان بردارد. کلیه خدمات درمانی این مرکز از جمله ویزیت ، شیمی درمانی و رادیوتراپی بیماران رایگان است ضمن اینکه غذا و اسکان بیماران و همراهان شهرستانی آنها در مدت درمان در این مرکز به صورت رایگان انجام می شود.

باید گفت که مرکز غربالگری سرطان در شوشتر فقط برای افرادی که به بیماری سرطان مبتلا نیستند بسیار مفید است ولی بیمارانی که در شوشتر به سرطان مبتلا شده اند و نیاز به درمان با هزینه های بالا دارند مجبور هستند به شهرهای دیگر مراجعه کنند و شوشتر از داشتن یک مرکز درمانی سرطان محروم است .

 

نظر شما