شناسهٔ خبر: 24189825 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وزیر راه: 200 فروند هواپیمای کشوری فرسوده است

آخوندی با بیان اینکه در حوزه هوایی نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیما داریم، گفت: ۲۰۰ فروند از این تعداد با میانگین سنی بیش از ۲۰ سال،فرسوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و نجفی شهردار تهران برگزار شد.

در این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توجه به اقتصاد حمل و نقل نکته بسیار مهمی است که هنوز در ایران درباره آن به اجماع نرسیده‌ایم، اظهار کرد: باورهای اجتماعی بسیار گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد، اما هنوز به طور کامل در این حوزه ورود نکرده‌ایم و این موضوع نیازمند یک اقدام جدی و گسترده است.

آخوندی با بیان اینکه شهرهای ما با دو مسئله بنیادین و جدی از جمله امکان سکونت و امکان حرکت و جا به جایی در شهرها مواجه است، گفت: درباره مشکلات سکونت‌ در شهرها می‌توانیم به آلودگی، ایجاد اشتغال و نداشتن دسترسی مناسب اشاره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی سکونت در ایران نظام حمل ونقل است و ما باید یک نظام حمل و نقل مطمئن، سریع و ایمن داشته باشیم و این موضوع در حومه شهرها بسیار با اهمیت‌تر است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وضعیت زندگی در پیرامون شهرها بسیار نازل و با کیفیت پایینی است، گفت: کیفیت سکونت در مرکز شهرها در مقایسه با حومه شهرها بهتر است، در حالیکه در بسیاری از شهرهای صنعتی وضعیت سکونت در حومه شهرها نسبت به مرکز شهر با کیفیت‌تر است.

آخوندی تاکید کرد: در دهه شصت شهرهای حومه‌ای از جمله پرند، اندیشه، هشتگرد و پردیس احداث شد اما متاسفانه در آن دوران هیچ فکری برای حمل و نقل این شهرها انجام نشده است، در حالیکه باید قبل از طراحی‌ شهرها مسئله حمل و نقل آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نتیجه عدم توجه به نظام حمل و نقل حومه شهرها این موضوع می‌شود که هنوز بعد از گذشت 30 سال، وضعیت حمل و نقل این شهرها با مشکل مواجه است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر کیفیت زندگی در شهرها هم اکنون با چالش مواجه شده است، ریشه این چالش به اسکان و امکان حرکت در درون و حومه‌ شهرها باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: متاسفانه بین حمل و نقل یکپارچه و حمل و نقل چندوجهی فاصله بسیاری وجود دارد و ما باید بین حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری یکپارچگی ایجاد کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه زیرساخت حمل و نقل ایران از جمله درون شهری و برون شهری فرسوده است، گفت: مشکل اصلی در حمل و نقل جاده‌ای نگهداری، تعمیر و مرمت است و ما در حوزه ریل و توسعه شهری با مشکلات بنیادین روبرو هستیم.

وی گفت: در هر سه ناوگان ریلی‌، جاده‌ای و هوایی وضعیت بسیار بدی داریم، به طوریکه در حوزه هوایی نیاز به 500 فروند هواپیما داریم، این در حالی است که 200 فروند از آنها با میانگین سنی بیش از 20 سال، فرسوده است.

آخوندی با بیان اینکه میانگین سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی 28 میلیارد دلار است، گفت: متاسفانه برای سرمایه‌گذاری در یک دوره 5 ساله چنین رقمی وجود ندارد و در مرحله عملیاتی واقعیت اجرایی پیدا نمی‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کل بودجه کشور 100 میلیارد دلار است گفت: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل 300 هزار دلار است بنابراین ما برای ایجاد چنین سرمایه‌گذاری نیازمند یک جراحی اقتصادی هستیم.

وابستگی به بودجه‌های عمومی دولت کمرشکن است

آخوندی با بیان اینکه میزان وابستگی حمل ونقل درون شهری و برون شهری به بودجه عمومی کمرشکن است، گفت: متاسفانه حمل و نقل کشور هیچ خوداتکایی ندارد و وابستگی کامل آنها به بودجه عمومی است.

وی تصریح کرد: طی آمارهایی که گرفته شد 82.5 درصد از قیمت اتوبوس‌های بی‌.آر.تی به صورت یارانه‌ای بوده و سرمایه‌گذاری فرد در این بخش تنها 17.5 درصد بوده و این به معنای تحمیل به بودجه عمومی دولت است.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از پایین بودن قیمت بلیت اتوبوس و مترو نسبت به قیمت تمام شده، افزود: پایین بودن قیمت بلیت اتوبوس و مترو باعث می‌شود که هیچ سرمایه‌ و منابع مالی برای ورود ناوگان جدید به کشور به وجود نیاید و میزان فرسودگی ناوگان‌ها، هر روز بیشتر شود.

وی تاکید کرد: در حوزه هوایی و ریلی نیز امکان تجدید ناوگان و توسعه زیرساخت‌ها و حتی هزینه نگهداری عادی سالانه آنها نیز وجود نخواهد داشت.

آخوندی با بیان اینکه 217 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد، گفت: ارزش ریالی این راه‌ها 200 هزار میلیارد تومان است که هزینه نگهداری آنها با نرخ 4 درصد، معادل 8 هزار میلیارد تومان خواهد بود اما بودجه‌ای که برای این حوزه در نظر گرفته شده، بسیار پایین‌تر از این ارقام است.

زمزمه‌های گرانی‌ بلیت در راه است

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بسیاری از رسانه‌ها اعلام می‌کنند که زمزمه گرانی بلیت در راه است، اما باید به این موضوع توجه کنیم که بدون این اقدام امکان توسعه بخش حمل و نقلی وجود ندارد و ممکن است با گران شدن این بخش مشکلات اجتماعی ایجاد شود؛ اما در واقع این موضوع یک معادله دو طرفه است.

آخوندی با اشاره به تاسیس فرودگاه امام خمینی تهران در سال 83، گفت: هنوز بعد از گذشت 13 سال هیچ وسیله حمل و نقل عمومی برای جا به جایی مسافران ایجاد نشده است، در واقع ایجاد مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی، نیازمند چندین هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

وی بیان کرد: امیدوار هستیم فضایی در حوزه کارشناسی و مسئولیت اجتماعی بین سیاستمداران ایجاد شود تا بتواند دولت از وضعیت سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی استفاده کند.

آخوندی گفت: در حال تعریف TOD در سی شهر کشور هستیم که پنج شهر به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن هستیم، زیرا شهر تهران با 13 میلیون نفر جمعیت با یک ایستگاه جوابگو نیست و ما نیازمند افزایش تعداد ایستگاه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه گفت: راه‌اندازی و ایجاد خط مترو بسیار گرانقیمت است، بنابراین باید به سمت حمل و نقل ریلی سبک حرکت کنیم و خوشبختانه اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

نظر شما