شناسهٔ خبر: 24189478 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

زنگ هشدار برای تشخیص بیماران مشکوک به تب مالت

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه بیماری بروسلا و تب مالت در ایران شایع است، گفت: متولیان امر در وزارت بهداشت علیرغم اطلاع از کمبود کیت‌های تشخیصی، برای رفع این مشکل پاسخگو نیستند.

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین>سلامت>عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه بیماری بروسلا و تب مالت در ایران شایع است، گفت: متولیان امر در وزارت بهداشت علیرغم اطلاع از کمبود کیت‌های تشخیصی، برای رفع این مشکل پاسخگو نیستند.

به گزارش شفاآنلاین، احمد میمندی در ارتباط با بحران تشخیص آزمایشگاهی بروسلوز اظهارداشت: سال‌هاست آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور به واسطه استفاده از کیت‌ها و معرف‌های تشخیصی آزمایشات رایت و حتی ویدال تولید داخل کشور با نام انستیتو پاستور و پیش از آن با نام انستیتو رازی آشنا هستند و تقریبا تمام آزمایشگاه‌های کشور اعم از بخش دولتی و خصوصی از محصولات این موسسات صاحب نام کشور استفاده می‌کردند.

وی افزود: در قیاس با محصولات وارداتی ساخت دیگر کشورها و با توجه به قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول این محصولات بر اساس نتایج حاصله از ارزیابی‌های خارجی کیفیت و نیز اظهارات مصرف کنندگان و جایگاه آنها در حوزه تشخیص، پیگیری و با توجه به اقدامات متناسب درمانی در حوزه بالینی محصولات مشابه هیچ شرکت خارجی طی سالیان گذشته یارای رقابت با این محصولات را نداشته است.

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: به همین دلیل به‌دنبال تعطیلی خط تولید موسسه رازی کرج، تنها محصول ایرانی موجود در بازار بدون رقیب باقی ماند، تا اینکه از مدتی قبل به دلایلی نامشخص و بدون وجود کیت جایگزین، تولید این محصولات وطنی ساخت موسسه پاستور نیز کاملا متوقف شد.

میمندی عنوان کرد: متاسفانه متولیان امر ، از اداره کل تجهیزات پزشکی گرفته تا آزمایشگاه مرجع سلامت بدون توجه به کمبودهای حاصله، پس از حدود یک سال هنوز هم قادر به حل مشکل فقدان این محصولات نبوده و در قبال اعتراضات آزمایشگاه‌ها، خود را به نشنیدن زده و پاسخگو نیستند.

وی بیان داشت: این در حالی بوده که روزانه پزشکان زیادی هنگام مواجهه با بیماران مشکوک به تب مالت، به‌عنوان اولین قدم، اقدام به درخواست یک یا چند تست از آزمایش‌های خانواده رایت می‌کنند و مطابق با راهنمای بالینی تشخیص تب مالت که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است، اولین گام جهت شناسایی بیماران مبتلا به بروسلوز ، استفاده از روش‌های سرولوژیک مبتنی بر آگلوتیناسیون است.

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: حال سوال مهم این بوده، در کشوری که بروسلا و تب مالت نسبتا شایع است، چگونه باید به تشخیص رسید تا کمترین هزینه به مردم، نظام سلامت و بیمه ها تحمیل شود؟ آیا متولیان امر توان پیش بینی چنین کمبود و نقصانی را نداشتند؟

میمندی اظهارداشت: نقش اداره کل تجهیزات پزشکی در آینده نگری تامین محصولات آزمایشگاهی و حفظ ثبات در بازار عرضه و توزیع چیست و آیا کارنامه مقبولی نزد. 5هزار  آزمایشگاه فعال در کشور بدست آورده است؟ آیا مرکز مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فقدان کیت‌های تشخیصی رایت و ویدال مطلع است یا اساسا اگر به فریاد آزمایشگاهیان توجه نمی‌کند،  صدای پزشکان، درمانگران و متخصصین عفونی را نیز نمی‌شنود؟

وی بیان داشت: شنیده‌ها حاکی از این است که متولیان امر به دنبال تشویق شرکت‌های آزمایشگاهی به واردات این محصولات از خارج از کشور هستند تا باز هم عرصه را بر تولیدات خودی تنگ کنند و بازار مواد آزمایشگاهی را عرصه جولان محصولات فرنگی کنند.

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تصریح کرد: آیا مسئولین امر به افزایش تصاعدی نرخ ارز و قیمت تمام شده این محصولات وارداتی و هزینه تحمیلی به آزمایشگاه‌ها توجه دارند؟

میمندی گفت: چرا علیرغم حضور فعال متخصصین حوزه تحقیق و تولید و علیرغم وجود دانش مناسب و تجهیزات لازم ، ناگهان نفس تولید یکی از قدیمی‌ترین و پرسابقه ترین محصولات مورد استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی آنهم در زمانیکه دم از حمایت از تولید کننده داخلی و لزوم ممانعت از خروج ارز از کشور می‌زنیم به خفگی می‌گراید؟

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه آیا رفتار برخی دست اندرکاران حیطه سلامت کاملا در ضدیت با رویکرد کلان اقتصاد مقاومتی نیست؟ خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید مدیریت بحران در این پهنه بهداشتی نیز دچار مشکل اساسی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما