شناسهٔ خبر: 24189042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

شراره صادقی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان کردستان جزو 40 دانشجوی نمونه کشور در سال 96

شراره صادقی دانشجوی ترم هفتم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری به عنوان یکی از 40 دانشجوی نمونه کشوری معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،هر سال جشنواره دانشجوی نمونه کشوری زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود, جشنواره ای برای انتخاب نخبگان و ارج نهادن به علم اندوزان دانشگاهی در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی.

 

انتخاب شدن سه پارامتر اصلی دارد یک آموزشی که شامل معدل و المپیادها می شود, دوم پژوهش است که مقاله، طرح پژوهشی، کتاب علمی، ثبت اختراع را شامل می شود و سوم فرهنگی است که برپایی نمایشگاه،  کتاب شعر، عضویت در انجمن های دانشجویی، عضویت در هیئت تحریریه ی نشریات در این حیطه اند. هر دانشگاه مجموع این سه پارامتر را از نظر کمیت و کیفیت بررسی می کند و دانشجویان برتر خود را به وزارت علوم برای سطح کشوری معرفی می کند, رقابت اصلی و سخت آنجاست, در نهایت ۴۰ نفر دانشجوی نمونه در سطح کشوری معرفی می شوند.

 

بنابراین دانشجوی نمونه کشوری فردی است که به لحاظ ویژگی­های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی- اجتماعی بالاترین امتیاز در بین دانشجویان دیگر را  بدست آورد.

 

هدف از برگزاری این جشنواره الگوسازی از دانشجویان نمونه, ترویج فرهنگ علم‌آموزی و پژوهش‌گری, ارتقاء انگیزه فعالیت‌های علمی و فرهنگی در میان آنها, تشویق دانشجویان به پرورش همزمان ابعاد متعدد شخصیتشان در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگی و اخلاقی  و در نهایت هدایت دانشجویان برتر به تولید محصولات متنوع علمی-پژوهشی(مقالات، تالیف کتب، طرح‌های پژوهشی و ...) است.

 

امسال هم فراخوان بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری از نیمه دوم مهرماه 1396 اعلام شد و دانشجویانی که احساس می کردند در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حرفی برای گفتن دارند در این جشنواره شرکت کردند, حالا بعد از گذشت چندین ماه نفرات برتر این جشنواره اعلام شده است, شراره صادقی دانشجوی ترم هفتم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به عنوان یکی از 40 دانشجوی نمونه کشوری امسال معرفی شده است.

 

شراره صادقی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر سنندج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کرددانش اظهار داشت: متولد سال 73 از بیجار هستم و در حال حاضر دانشجوی ترم آخر رشته علوم  تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر سنندج هستم.

 

هر چند به گفته خودش در دبیرستان رشته تجربی خوانده بود و اتفاقی و بدون برنامه ریزی قبلی وارد دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی شده است اما امروز حضور در دانشگاه فرهنگیان را لطف خدا میداند که این مسیر را سر راه او قرار داده است.

 

 از دلایل انتخابش به عنوان دانشجوی نمونه کشور میپرسم میگوید: انتخاب دانشجوی نمونه در کشور بر اساس آیین نامه, ضوابط و شاخص های دانشجویی در کشور انجام می گیرد که مهمترین مولفه های آن حضور فعال در فعالیت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی است که با زحمات شبانه روزی و فعالیتم در این زمینه ها موفق به کسب این عنوان شدم.

این دانشجوی نمونه کردستانی اظهار داشت: در دوران دبیرستان بیشتر تئاتر کار می کردم وقتی هم وارد دانشگاه شدم  فعالیت فرهنگی خود را با تئاتر شروع کردم اما چون زمانی که من وارد دانشگاه شدم این دانشگاه نوپا بود خیلی عرصه و بستر برای فعالیت تئاتر وجود نداشت به همین دلیل تئاتر را رها کردم, اما الان زمینه و بسترهای لازم برای فعالیت کانون های دانشجویی در حوزه های مختلف در دانشگاه فرهنگیان کردستان فراهم شده است و امروز دانشجویان مشکلات چند سال پیش ما را ندارند.

 

وی افزود: در همان سال های ابتدایی حضورم در دانشگاه ایده ایجاد نشریه ای دانشجویی به ذهنم رسید به همین خاطر با انتخاب یک تیم هفت نفره که هر کدام در حوزه ای تخصص داشتند نشریه «راسپیر» را چاپ کردیم, راسپیر یک کلمه کردی به معنی پیام رسان است.

 

شراره صادقی تصریح کرد: فعالیت در این نشریه باعث شد که با اساتید و افراد موفق آشنا شوم و همین انگیزه من را برای تلاش در رشته خودم بالا برد و چندین مقاله مطرح در سطح کشوری و بین المللی ارائه دادم,  در حوزه علمی هم همیشه جزو نفرات اول دانشگاه در رشته خودم بودم و در نهایت مجموع فعالیت های فرهنگی, علمی و پژوهشی باعث شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه کشور شد.

 

میپرسم فکر میکردید که روزی دانشجوی نمونه کشور شوید جواب می دهد:  به دانشجو نمونه شدن فکر نمیکردم ولی وقتی در جشنواره دانشجوی نمونه ثبت نام کردم انتظار داشتم که جزو نفرات برتر باشم.

 

وی ادامه داد: فعالیت هایی که چندین سال در دانشگاه در حوزه های مختلف فرهنگی, پژوهشی و علمی انجام داده ام با هدف کسب عنوان دانشجوی نمونه نبوده است بلکه فقط میخواستم از وقت و ظرفیت هایی که در طول 4 سال در دانشگاه فرهنگیان برای هر دانشجو فراهم است نهایت استفاده را ببرم و خدا را شاکرم که تلاش هایم نتیجه داد و جزو دانشجویان برتر کشور قرار گرفتم.

 

شرار صادقی جدای از کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری, 2 سال پیاپی به عنوان پژوهشگر برتر دانشجویی در استان و کشور معرفی شده است,  دانشجو معلم نمونه استان,  پژوهشگر نمونه استان  و کسب دو مقام کشوری در حوزه نشریات دانشجویی تنها بخشی ار افتخارات این دانشجوی کردستانی است.

 

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان چهار مولفه را در موفقیت هر انسانی موثر دانست و گفت: هر فردی که بخواهد در هر کاری موفق شود باید در مرحله اول به خدا توکل کند, بعد هدف خود را از انجام کار مشخص کند و برای رسیدن به آن هدف تلاش کند و در نهایت باز هم به خدا توکل کند.

 

وی یادآور شد: به نظرمن دوران جوانی و تحصیل فرصت محدودی است که باید جوانان و دانشجویان از آن استفاده کنند و هم اکنون که با زحمات مسئولین دانشگاه بستر لازم برای شناسایی استعداد های دانشجویان فراهم شده است باید از آن استفاده کنند و در کنار تحصیل به فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بیشتر بپردازند.

 

گفتنی است چهارشنبه نهم اسفند ماه سال جاری مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و برگزیده در مراسمی کشوری با حضور دکتر جهانگیری معاون رئیس جمهوری، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نهاد ریاست جمهوری با همراهی دانشجویان و خانواده های آنان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما