شناسهٔ خبر: 24185580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

عاقبت جنجال بنزین‌های آلوده ابتکار، از زبان رئیس کمیسیون انرژی: «براساس اعلام سازمان استاندارد، بنزین تهران از یورو ٤ کمتر است»/ آیا مسئولان قضائی با مقصرین بنزین های آلوده، برخورد می کنند؟

معصومه ابتکار تنها کسی است که بیش‌ترین زمان تصدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده داشته است اما روش هایی که برای آلودگی هوا در این سازمان در پیش گرفت بیشتر شامل نسخه های سرپایی ماسک زدن و خارج شدن از کانون آلودگی هوای تهران است. حالا پس از چهارسال مطرح شدن موضوع جنجالی بنزین های آلوده هنوز شهر تهران از آلودگی هوا رنج می برد. با توجه به افشای میزان آلایندگی و خطرناک بودن بنزین وارداتی و کیفیت بسیار پایین آن که استاندارد لازم را نیز ندارد، لازم است تا علاوه بر نمایندگان مجلس، مسئولان قضایی هم وارد این پرونده شوند و با کسانی که مجوز واردات بنزین را به برخی افراد خاص دادند، برخورد کنند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی_رجانیوز: جلوگیری از تولید بزنین، اولین کاری بود که معصومه ابتکار بعد از سالها دوری از سازمان حفاظت از محیط زیست در دستور کار خود قرار داد، آنهم با این بهانه که «این نوع بنزین تولید شده ترکیبات غلطی دارد که نباید در کشور عرضه شود»؛ اما حالا، با گذشتن پنج سال از توقف تولید بنزین در پالایشگاه های داخلی و واردات بنزین، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است که «براساس اعلام سازمان استاندارد بنزین تهران از یورو ٤ کمتر است».

 

به گزارش رجانیوز اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اعلام سازمان استاندارد مبنی بر غیراستاندارد بودن بنزین تهران، گفت:«سازمان استاندارد عنوان کرده که میزان گوگرد بنزین تهران بیش از حد مجاز و یا حد ادعایی شرکت ملی پالایش و پخش است در حالی که  سازمان ملی شرکت پالایش و پخش مدعی است که حداقل در سطح تهران بنزین یورو 4 را عرضه می کند».

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: «باید بررسی شود که با توجه به اینکه استاندارد یورو 4 در حال حاضر مدنظر است استاندارد بنزین تهران از یورو 4 کمتر است یا خیر که بنابر اظهارات سازمان ملی استاندارد از این استاندارد پایین تر است».

 

 

این در حالی است که مسئولان سابق سازمان محیط زیست از همان روزهای نخست حضور در این سازمان، ساز مخالفت با تولید بنزین در داخل را کوک کرده بودند. از‌‌ همان زمان، ابتکار بار‌ها و بار‌ها بر توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در کشور و به ویژه کلانشهر‌ها تاکید کرد که موارد زیر تنها نمونه‌ای از آنهاست:

 

تحت هر شرایطی بنزین یورو ۴ در کشور توزیع شود – ۱۷ بهمن ۹۲

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تحت هر شرایط و به هر طریق ممکن باید بنزین استاندارد یورو ۴ در کشور عرضه و توزیع شود

وی استفاده از بنزین تولیدی پتروشیمی را ضرر رسان و غیر قابل توجیه خواند و افزود: این نوع بنزین تولید شده ترکیبات غلطی دارد که نباید در کشور عرضه شود و سازمان محیط زیست طی مکاتباتی با وزارت نفت خواستار جلوگیری از توزیع آن شده است.

 

شهرهای آلوده کشور به زودی بنزین یورو ۴ می‌گیرند – ۹ اسفند ۹۲

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه برنامه توسعه محیط زیست حاوی تصمیمات و برنامه ریزی در حوزه‌های مختلف برای کاهش آلودگی هوا است، گفت: بنزین استاندارد به هشت شهر که در آن‌ها بحران الودگی هوا وجود دارد از جمله تهران و اراک ارسال می‌شود و این کار با همکاری مطلوب وزارت نفت هم اکنون در تهران و اراک در حال انجام می‌باشد و در سایر شهرهایی که با معضل آلودگی هوا روبرو هستند نیز دنبال خواهد شد

 

الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو ۴ اعمال شد – ۳ آبان ۹۳

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو ۴ از اول شهریور ماه ۹۳ اعمال شد و با حذف بنزین از تولیدات پتروشیمی‌ها، توزیع بنزین استاندارد به صورت مرحله به مرحله در شهرهای بزرگ کشور به اجرا درمی آید.

 

اما درست از بهار 93 ماجرا شکل تازه ای به خود گرفت؛ بهاری که با هوای آلوده و ناسالم آغاز شد و تمام ادعاهای مسئولین سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر جلوگیری از توزیع بنزین تولید داخل که آن را متهم به آلاینده بودن کردند و واردات گسترده بنزین از خارج، زیر سوال رفت.

 

اما جالب اینجا بود که مسئولان محیط زیست نه تنها هیچ گاه درباره کیفیت بنزین های وارداتی سخنی نگفتند، بلکه سعید متصدی معاون وقت سازمان محیط زیست در  اظهار نظری در خصوص آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور در فصل سرما گفته بود: «اینکه آلودگی هوا داشته باشیم در این فصل امری طبیعی است، همانطور که برف و کولاک طبیعی است بروز پدیده اینورژن نیز طبیعی است»!

 

با حضور کلانتری در سازمان محیط زیست، وعده  افشاگری های محیط زیست داد و گفت: «حق مردم در حوزه محیط زیست را باز پس می گیرم، اگرچه می دانم ممکن است این حرف ها، هجمه ها و فشارهای زیادی برایم به همراه داشته باشد». اگرچه او هنوز وعده خود را به طور کامل عملی نکرده است، اما در مصاحبه ای اعلام کرده است که مقصر اصلی آلودگی هوای تهران گازوئیل است نه بنزین! او در این باره می گوید: «کلان شهری مانند تهران با دو نوع آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، یکی زمانی است که هوا سرد بوده و وارونگی هوای سرد ایجاد می‌شود که در هوای سرد ماشین های بنزین سوز نقش چندانی در میزان آلودگی ندارد و آلوده کننده و آلاینده‌های اصلی، وسایل نقلیه گازوییل سوز مانند اتوبوس ها و کامیون ها هستند».

 

 

او ادامه داد: «اما در هوای معتدل و گرم تر این خودرو‌های بنزین سوز هستند که به آلاینده اصلی تبدیل می شوند و جای شان را با هم عوض می کنند. به عبارت دیگر در هوای سرد در اثر وارونگی ذرات کمتر از دو و نیم میکرون پایین آمده و سبب آلودگی می‌شوند، اما در هوای گرم این ذرات بالا رفته و چندان مزاحم  انسان نیستند و اکسید های مختلف مانند ازت ، سولفور و بنزن آلوده کننده می شوند. بنابراین آلاینده ها برای هوای شهری مانند تهران در دو فصل متفاوت گرما و سرما فرق می کند».

 

اما جالب اینجاست که در سالهای اخیر و با وجود ادعای مسئولان گذشته مبنی بر استاندارد بنزین های وارداتی، هم در فصل سرما و هم در فصل گرما شاهد بروز آلودگی هوا بوده ایم. این درحالی است که طبق ادعای ابتکار و مبتنی بر اظهارات کلانتری، حداقل در تابستان، نباید هوای تهران آلوده می بود! و همچنین برای روزهای سرد سال به جای جاروجنجال بر سر واردات بنزین می بایست، بر روی کیفیت گازویل و سیستم احتراق اتوبوس و کامیون نظارت می شد.

 

به هر حالا آلودگی هوا، جزء جدایی ناپذیر زندگی در تهران و برخی از کلان شهرها شده است. اگر سالیان دور، بارش برف یکی از علت های تعطیلی مدارس بود، اما این سالها داش آموزان حداقل در طول سال تحصیلی یک هفته را به خاطر الودگی هوا به مدرسه نمی روند. در طول سالهای اخیر، از تعداد روزهای سالم کاسته شده است و در مقابل روزهای ناسالم رو به افزایش است. آش آلودگی هوای کلانشهر‌ها به ویژه پایتخت تا جایی شور شد که حتی در فصل گرم سال هم که به طور طبیعی باید هوا پاک و سالم‌تر از روزهای سرد سال که پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد، باشد، میزان شاخص آلودگی هوا در بین دو حالت ناسالم و هشدار جابه‌جا می‌شد.

 


27. بانوی سبز.mov | دانلود فیلم

از عملکرد حاشیه‌ساز بانوی سبز دولت تا ایجاد رانت بزرگ بنزین

 

معصومه ابتکار تنها کسی است که بیش‌ترین زمان تصدی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده داشته است اما روش هایی که برای آلودگی هوا در این سازمان در پیش گرفت بیشتر شامل نسخه های سرپایی ماسک زدن و خارج شدن از کانون آلودگی هوای تهران است. حالا پس از چهارسال مطرح شدن موضوع جنجالی بنزین های آلوده هنوز شهر تهران از آلودگی هوا رنج می برد. با توجه به افشای میزان آلایندگی و خطرناک بودن بنزین وارداتی و کیفیت بسیار پایین آن که استاندارد لازم را نیز ندارد، لازم است تا علاوه بر نمایندگان مجلس، مسئولان قضایی هم وارد این پرونده شوند و با کسانی که مجوز واردات بنزین را به برخی افراد خاص دادند، برخورد کنند.

نظر شما