شناسهٔ خبر: 24182865 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گلایه‌هایی که در جلسه دانشجویان با رئیس جمهور مطرح شد

دود نوسانات ارزی در چشم دانشجویان ایرانی مقیم خارج

شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلی که محور سخنان تمام دانشجویان در دیدار با رئیس جمهور بود، مشکل معیشتی بود که در این میان تامین مخارج زندگی از برجسته‌ترین موارد آن بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چندی‌پیش بود که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قوانین عجیب و غریبی وضع کرد که روی وضعیت مهاجران و دانشجویان این کشور تاثیرگذار بود؛ قانونی که براساس آن دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا دیگر نمی‌توانستند از آمریکا خارج شوند. بعد از دستور جنجال‌برانگیز ترامپ که چندی‌پیش در روزهایی که تازه‌وارد کاخ سفید محسوب می‌شد، اشتغال به تحصیل دانشجویان ایرانی را با مشکلات جدی مواجه کرد؛ این روزها این نوسانات ارزی است که گریبان‌گیر این دانشجویان شده است و این‌بار صدای اعتراض‌شان در جلسه با رئیس‌جمهور که به هند سفر کرده است، به گوش مسئولان رسید.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز جمعه به هند سفر کرد و در شهر حیدرآباد با دانشجویان مقیم هند دیدار و گفت‌وگو کرد؛ در این مراسم تعدادی از دانشجویان و ایرانیان علاوه‌بر شنیدن سخنان حسن روحانی دیدگاه‌ها، مشکلات و پیشنهادهای خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند و روحانی هم با اشاره به اینکه مطالبات و درخواست‌های برخی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند پیگیری می‌شود، از سفیر ایران خواست موارد مطرح‌شده را به مسئولان مربوطه منتقل کند، تا اجرایی شود. شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلی که محور سخنان تمام دانشجویان در این مراسم بود، مشکل معیشتی بود که در این میان تامین مخارج زندگی از برجسته‌ترین موارد آن بود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایران در شبه قاره هند در این مراسم، گفت:« انتقال هزینه زندگی، شهریه دانشگاه و دیگر موارد از ایران از طرف خانواده‌ها به دانشجویان یا به‌صورت تبدیل ریال به روپیه در هند بوده یا به‌صورت واریزی ریال در حساب صرافی‌ها و اخذ روپیه در هند از واسطه‌های این صرفی‌هاست.»

او گفت: «تمام این صرافی‌ها از دانشجویان هستند که قسمتی از وقت درسی خود را صرف این کار می‌کنند.»

هرچند این کار غیر قانونی است اما عملا بدون انجام این کار زندگی در هند غیرممکن خواهد بود. این دانشجو خطاب به حسن روحانی گفت: «بگذریم از صرافی‌های حوزه خلیج فارس که واسطه این دو هستند. تبدیل مستقیم دلار به روپیه ما را ملزم به پذیرش نرخ‌هایی بعضا کم می‌کند که صرافی‌های هند به ما می‌گویند و تبدیل ریال به روپیه خسارت‌های زیادی را به دانشجو وارد می‌کند تا جایی که نوسانات ارزی اخیر روپیه را از 62 تومان به 76 تومان رسانده است.»این دانشجو در ادامه صحبت‌هایش از حسن روحانی درخواست کرد دستوری صادر شود که بانک مرکزی تمهیدات لازم را در ایجاد شعب داخلی در شهرهای دانشجویی یا تعامل با بانک‌های هندی برای تبدیل مستقیم ریال به روپیه و حذف تمام واسطه‌ها در نظر بگیرد تا این تبدیل مستقیم به کاهش نرخ روپیه و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی و عدم تاثیر مستقیم نوسانات ارز بر آن کمک کند. به اذعان این دانشجو، حتی می‌توان ارز دانشجویی را به روپیه برای دانشجویان واریز کرد.

او همچنین گفت: «به‌طور قطع بهبود کمی و افزایش میزان ارز دانشجویی و کیفیت آن می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. فرآیند دریافت ارز دانشجویی به‌گونه‌ای است که دریافت آن برای بسیاری از دانشجویان امکان‌پذیر نیست. با وجود تلاش‌های بسیاری که برای راه‌اندازی سامانه‌‌هایی نظیر تاک صورت گرفته اما پاره‌ای از این مشکلات دراین‌باره هنوز وجود دارد.»

این مشکلاتی بود که این دانشجو به آنها اشاره کرد و ادامه داد: «مدت‌دار بودن خرید مدارک و اعطای نوبت جهت معرفی به بانک از سوی سامانه که گاهی حدود یک یا دو ماه به طول می‌انجامد، نگهداری مبلغ درخواستی جهت اعطای ارز توسط بانک‌ها برای یک هفته کاری و این مساله با وجود این امر است که پیش از آن پرداختی‌ها یک‌روزه بوده و تهیه این سپرده از سوی خانواده‌ها به سختی انجام می‌گیرد.»

او خطاب به روحانی گفت: «تغییر نرخ ارز دولتی با توجه به نوسانات بازار ارز توسط بانک‌ها و عدم اعطای آن با توجه به نرخ مصوب ارز دولتی، سومین مشکلی که در حوزه معیشتی قابل طرح است عوارض خروج از کشور است. با وجود تسهیلاتی که کنسولگری‌ها برای دانشجویان قائل شده‌اند اما تاییدیه کنسولگری‌ها جهت عدم پرداخت عوارض خروج از کشور به دلیل تشکیل پرونده دانشجویی و پروسه تاییدیه از سوی وزارتین به‌ویژه وزارت بهداشت و دور بودن مسیر کنسولگری از برخی شهرهای دانشجویی، زمانبر بوده و نیاز به ثبت و تاییدیه کنسولگری‌ها در پاسپورت دانشجویان دارد و همین مسائل بسیاری از دانشجویان را از استفاده از این تسهیلات منصرف می‌کند.»

او در ادامه با توجه به رفت و آمد دانشجویان به کشور و پرداخت مکرر این عوارض خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «دستور فرمایید تا از مبادی خروجی کشور مدارک دانشجویی کنترل شده و تمام دانشجویان خارج از کشور از پرداخت این عوارض معاف شوند یا حداقل تاییدیه کنسولگری‌ها به‌صورت الکترونیکی صورت گرفته و نیاز به ارسال پاسپورت به کنسولگری‌ها نباشد. از دیگر مشکلات معیشتی دانشجویان هزینه پروازهاست و متاسفانه‌تنها پروازهای ایران به مقصد هند که مفید برای دانشجویان است، پروازهای ماهان به مقصد دهلی و ایران‌ایر به مقصد بمبئی است. در سال‌های پیش این پروازها از تخفیف مناسبی برخوردار بودند اما با گذشت زمان و به‌رغم خالی بودن برخی پروازها مانند ایران‌ایر در بعضی زمان‌ها، این تخفیف‌ها حذف شده و شهرهایی مانند بنگلور و حیدرآباد با دارا بودن بیش از 1600 دانشجو و همجواری با شهرهای دارای دانشجوی ایرانی و جمعیت مسلمان از داشتن پرواز مستقیم به ایران محروم هستند و دانشجویان مجبور به گرفتن پروازهای عربی با قیمت‌های بعضا بالا و مدت زمان طولانی هستند.»

نظر شما