شناسهٔ خبر: 24182185 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نگاهی به کتاب «وصیت‌نامه کامل شهدای لرستان»

کتاب «وصیت‌نامه کامل شهدای لرستان» شامل آثار و اسناد شهدا و ایثارگران استان تصحیح و تنظیم کیانوش کیانی‌ هفت‌لنگ منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دفتر اول کتاب وصیت‌نامه کامل شهدای استان شامل آثار و اسناد شهدا و ایثارگران تصحیح و تنظیم کیانوش کیانی‌ هفت‌لنگ در انتشارات اداره‎کل اسناد و انتشارات منتشر شده است.


کتاب مذکور شامل پیشگفتار، مقدمه است و در ادامه نویسنده به معرفی وصیت‌نامه شهدای لرستان بر اساس حروف الفبا از «آ» تا «ق» پرداخته است؛ در ادامه نمایه موضوعی، اشخاص، مکان جغرافیایی، سور و ایات قرآن، کلام بزرگان، اشعار، محل تولد، محل شهادت، نحوه شهادت، تحصیلات و شغل این شهدا پرداخته است.

ازجمله شهدایی که در این کتاب به معرفی آنها پرداخته شده است می‎توان به تراب‌علی آدینه‌وند، نصرت‌الله آرون، اسد، سیامک و علی‎مردان آزادبخت، علی آژ، مراد ابدالی، قربان‌علی ابوالحسنی، رضا احمدی، عبدالله احمدی، علی اسدالهی، عزیز اسدی‌سرچقایی، علی‎جعفر اسدی‎فرد، علی‎اصغر اسلامی، عبدالله اصلانی، ابراهیم اکبری، حسین اکبری، نادری الفتی یوسفیان، عباس‌علی الیاسی گلباغی، حمید و رضا امرایی، ابراهیم امیدی، مسعود امیدیان دهنو، غلام‌عباس امیری و ... اشاره کرد.

همچنین در این کتاب به معرفی رضا باجلان، محمدرضا بااختیار، محمود بادوشی، حبیب باقریانی، مجید بهاروند، احمد بهاروند مطلق، جعفر بهرامی‌پور، عبدالله بیات، بهمن و قاسم بیرانوند، احمد پاپی، جواد پرتو، سیدعلی پروانه، نورالدین پوشانی، احمد پیرزادی، ابراهیم و علی‎رضا ترک، ابراهیم تقی‌زاده، برات‌علی و غلام‌علی توکلی، نجف جابری‌گاوکش، قدرت‌الله جدیدی‌مغانک، علی‎یار جوانمرد، مهدی چنگایی، خسرو چیتی، ابوالحسن حبیبی، احمد حسینی و ... پرداخته شده است.

از دیگر شهدایی که در این کتاب از آنها یادی شده می‎توان از قاسم ساکی، محمدجواد و جان‌علی رشیدی، صیدعباس و قربان رشیدی، روح‌الله رستگار، حمیدرضا رحمان‌پور، کرم‌خدا دریکوند، اسماعیل سپهوند، عباس رضایی دودانگه، ولی‌الله عبدالهی، محمدولی صادقی، سیدامیر سیدصالحی، حبیب‌الله شفیعی، محمد عسگری، ولی‌الله عبدالهی، نعمت‌الله فلاح‌نژاد، حاجی غضنفری، نعمت‌الله فلاح‌نژاد، رضا عبدالوند، رحمان و رحیم صالحی، ناصر طاعتی، فضل‌الله علی‎پور، ذبیح‌الله عبدی، سیداحمد عظیمی، حسن‌رضا فولادوند، ابراهیم و مهرداد قائدرحمت، عزیز قاسمیان، اصغر قیطاسی، عزیز قاسمیان و ... نام برد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: «امروزه نقش اسناد و مدارک در بازشناسی و تنویر اندیشه بخش‌های مختلف اجتماعی، به‌ویژه کسانی‎که توفیق لمس و درک فرهنگ و شرایط ویژه دوران تاثیرگذار آن اجتماع را نداشته‌اند، اهمیت فراوانی دارد این موضوع از چنان اهمیت روزافزونی برخوردار است که بخش عمده‌ای از تلاش و همت مراکز اسنادی و آرشیوی صرف گردآوری، محافظت، نگهداری و مراقبت از این گنجینه‌های گرانقدر فرهنگی می‌شود.

اهمیت این رویکرد در خصوص اسنادی که از بار فرهنگی و هویتی منحصر به فرد ویژه‌ای برخوردارند، دو چندان می‎‌نماید.بدون شک این‌گونه اسناد می‎تواند ضمن ایفای نقش اطلاع‌رسانی که خصیصه اصلی این ارزش‌های مکتوب است، خود موجب و موجد یک هویت مستقل فکری و فرهنگی و مبلّغ یک جریان انسان‌ساز معنوی است.

گردآوری، حفظ و دسترس‌پذیری اسناد شهدا و ایثارگران به‌مثابه حافظه تاریخی و میراث معنوی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک رسالت تاریخی است. حفظ و نگهداری این اسناد سبب خواهد شد تا ایندگان با بهره‌گیری از این گنج عظیم به بازشناسی و درک صحیح از تاریخ دست یابند.»

در مقدمه این کتاب نیز به «جایگاه و نقش وصایای شهدا» اشاره شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما