شناسهٔ خبر: 24181445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

طرح نمایندگان در پی مرگ‌هاي حاشیه‌ساز اخیر

سجاد خداکرمی- روزنامه بهار افزایش برخی مرگ‌هاي مشکوک در زندان‌ها که مسئولان امنیتی و همچنین ...

صاحب‌خبر -
سجاد خداکرمی- روزنامه بهار
افزایش برخی مرگ‌هاي مشکوک در زندان‌ها که مسئولان امنیتی و همچنین مسئولان اداره زندان‌ها آنها را خودکشی مي‌دانند و آخرین نمونه آن نیز فوت کاووس سید امامی استاد جامعه شناسی دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیستی در زندان اوین بود، موضوع نحوه اداره زندان‌ها و بازنگری در آن را بر سر زبان‌ها انداخته است. موضوعی که این روزها جدای از هواخواهانی در میان فعالین سیاسی و مدنی، در میان نمایندگان مجلس نیز مورد توجه قرار گرفته است.

درخواست جلسه فوق‌العاده
در این ارتباط یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که تعدادی از اعضای این کمیسیون درخواست جلسه فوق‌العاده برای بررسی اتفاقات اخیر همچون موضوع خودکشی‌های اخیر در زندان اوین را مطرح کردند. محمدجواد جمالی اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیر همچون موضوع خودکشی‌ها در زندان، جاسوسی و محیط زیست تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی خواستار برگزاری جلسه فوق العاده شدند. وی افزود: براساس آیین نامه در زمان بررسی بودجه، کمیسیون‌ها تشکیل جلسه نمی‌دهند اما ما می‌خواهیم کمیسیون امنیت ملی با توجه به اهمیتش درباره مسائل روز و اتفاقات اخیر جلسه‌ای را برگزار کند. این در حالی بود که  پیرو درخواست اعضای کمیسیون امنیت ملی یک عضو این کمیسیون از برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای در روز دوشنبه ساعت 6:30 صبح با حضور مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور خبر داد.

تذکر و طرح سوال از وزرای مسئول
همچنین نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سوال درباره بازنگری در اداره زندان‌ها، گفت: این موضوع مسئله مهمی است و در چند ماه اخیر خودکشی در زندان‌ها تکرار شده است و این آسیبی است که در سازمان زندان‌ها وجود دارد. علی مطهری تاکید کرد: البته نمایندگان هم به دنبال بازنگری در اداره زندان‌ها هستند و در این راستا به دو وزیر اطلاعات و دادگستری تذکر کتبی داده‌اند و و بحث‌هایی هم در مورد طرح سوال از این دو وزیر هم مطرح بود که نمي‌دانم تا به حال به کجا رسیده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مرگ کاووس سید امامی با بیان اینکه « اطلاعات ناقصی در این ارتباط وجود دارد» گفت: نهاد رسمی که پاسخگوی مجلس است وزارت اطلاعات است و ما می‌توانیم از آن به طور رسمی و غیررسمی توضیح بخواهیم، آن‌ها باید در این باره توضیح بدهند، ما که نمی‌توانیم از اطلاعات سپاه توضیح بخواهیم. وزارت اطلاعات تاکنون یک کلمه هم در این باره صحبت نکرده و این خوب نیست. ضمن این‌که رسیدگی به مساله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و آن‌ها باید در این باره صحبت کنند. این‌که سکوت کنند کادر درستی نیست. مطهری درباره پیگیری‌های خود در این موضوع نیز گفت: وقتی قرائن زیادی باشد که ظلمی صورت گرفته مثل موضوع ستار بهشتی، من وارد این مساله شدم و تحقیق کردم. خودشان هم قبول داشتند که تخلف شده و ماموری او را کتک زده که باعث این موضوع شده ولی اختلاف این بود که آن‌ها معتقد بودند باید این موضوع پنهان بماند و ما می‌گفتیم باید آشکار شود اما الان قبول ندارند تخلفی شده و می‌گویند خودکشی کرده، ما هم قرائن محکم نداریم که خودکشی نشده یا اتفاق دیگری افتاده است. وی درباره اظهارات دادستان تهران و مستند صداوسیما درباره سید امامی، گفت: بهتر بود بعد از اثبات جرم این بحث‌ها مطرح می‌شد. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور کلی ما باید به مسئولان اعتماد داشته باشیم و حرف‌شان را بپذیریم ولی این‌که خود فرد قانع شود بحث دیگری است. اگر کسی از من سوال کند که آیا قانع شدم، می‌گویم هنوز نه و به دنبال اطلاعات بیشتری هستم.

از کجا معلوم نفوذی‌ها نکشتند؟!
از سوی دیگر یک نماینده عضو فراکسیون امید مجلس نیز با اشاره به فوت برخی بازداشت شدگان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، تصریح کرد: به وزرای دادگستری، اطلاعات و کشور در خصوص اصول 35، 37 و 38 قانون اساسی تذکر می‌دهم، اخیرا ظرف مدت کوتاهی چند نفر از بازداشت شدگان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به دلایل نامعلوم فوت کردند مقامات قضایی یک بار هم که شده به جای توجیه بی‌مبالاتی ضابطان و زندان‌‌بانان به وظیفه مقرر در اصل 156 قانون اساسی عمل کنند و از حقوق فردی و اجتماعی و آزادی مشروع شهروندان دفاع کنند. محمود صادقی خاطرنشان کرد: باید توضیح داده شود که چرا کسی که سالم بازداشت می‌شود جنازه او را تحویل خانواده‌اش می‌دهند. همچنین به صدا و سیما تذکر می‌دهم که به جای نقض حریم خصوصی شهروندان و ایراد اتهام و نقض اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل 22 قانون اساسی یک بار هم که شده از حقوق حقه مردم دفاع کنند. وی با انتقاد از مستندی در مورد سید امامی که اخیرا در صدا وسیما پخش شده، اظهار داشت: بعضی از کدهایی که در برنامه اخیر صدا و سیما وجود دارد به شدت این موضوع را مسئله برانگیز می‌کند که صدا و سیما موضوع محیط‌زیست و بازداشت‌شدگان زیست محیطی را به بحران‌های اقلیمی و خشکسالی‌ها ارتباط می‌دهد. اتفاقا اگر چنین شبهه‌ای باشد شبهه بیشتر در مورد کسانی است که به مناطق حفاظت شده محیط زیست تعرض می‌کنند. همچنین این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در توئیتر شخصی خود نیز نوشت: گزارش قرارگاه ثاراله به رئیس مجلس برپایه این ذهنیت است که برای حفظ آبروی نظام باید بر عیوبمان سرپوش بگذاریم. من هم با بیان ذهنیت بستگان سینا قنبری به هیأت گفتم از کجا معلوم عوامل نفوذی در زندان او را نکشته باشند؟!

نظر شما