شناسهٔ خبر: 24181426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام عنوان کرد:

افزایش آمار سرطان در ایلام به دلیل ریزگردها/ مراقبت مردم ایلام از مرزها نیازمند سلامت مردم

ایلام- مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام گفت: آمار بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود ریزگردها طی سال‌های اخیر با رشد زیادی در این منطقه روبرو بوده و مردم این استان از مرز کشور مراقبت می کنند ولی اگر سالم نباشند، این معادله به هم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت ایران، دکتر نورالدین رحیمی با بیان اینکه پوشش بیمه همگانی، تامین منابع مالی پایدار، خرید خدمات سلامت و نظارت بر آن، عدالت در دسترسی به خدمات و فراهم کردن خدمات بهداشتی و درمانی برای آحاد بیمه شدگان از جمله رسالت‌های سازمان بیمه سلامت ایران است، اظهارداشت: در سال‌های گذشته به ویژه همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اهتمام جدی دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته یکی از اثرگذارترین ویژه‌گی‌های طرح تحول سلامت به خصوص در حوزه بیمه سلامت است، افزود: استان ایلام یکی از استان‌های مرزی و سنبل ایمان و شجاعت در دوران ۸ سال دفاع مقدس است، حدود ۳۶۷ هزار و ۳۰۲ نفر از جمعیت این استان، تحت پوشش بیمه سلامت ایران هستند که از این تعداد در صندوق روستائیان و عشایر ۲۴۰ هزار و ۲۷۲ نفر، کارکنان دولت ۶۷ هزار و ۲۶ نفر، بیمه همگانی سلامت ۳۵ هزار و ۶۹۰ نفر، صندوق ایرانیان ۵ نفر و سایر اقشار ۲۴ هزار و ۳۰۹ نفر تحت پوشش این سازمان هستند.

۷۶  درصد جمعیت استان ایلام  به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند

رحیمی با اشاره به اینکه ۶۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت استان ایلام هستند، گفت: به دلیل محرومیت استان و عدم توان پرداخت حق بیمه حدود ۷۶ درصد بیمه شدگان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند. البته همپوشانی با سایر بیمه‌ها وجود دارد که با ثبت‌نام مجدد و بررسی کد ملی در حال برطرف شدن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با اجرای طرح تحول و رایگان شدن بیمه همگانی سلامت، حدود ۹ درصد از افراد تحت پوشش صندوق کارکنان دولت، ۱۸ درصد از صندوق سایر اقشار، ۱۰۰ درصد از صندوق بیمه سلامت ایرانیان و ۴ درصد روستائیان به صندوق بیمه همگانی مهاجرت کردند که این موضوع باعث تحمیل هزینه‌های بسیاری به سازمان شده است. از طرفی این افراد قبل از مهاجرت به سمت صندوق بیمه همگانی، در برخی از صندوق‌ها سرانه‌ پرداخت می کردند که باعث تزریق منابع مالی به بیمه سلامت استان می‌شد که متاسفانه در پی عدم پرداخت سرانه و رایگان شدن خدمات با کاهش منابع مالی مواجه شدیم.

مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام در ادامه به پرداخت مطالبات مراکز درمانی استان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اهتمام ویژه‌ مدیر عامل محترم سازمان و حوزه ستاد سازمان به مناطق محروم و تلاش‌های صورت گرفته از سوی استاندار و نمایندگان مجلس، باز هم در پرداخت مطالبات در سطح استان با مشکل مواجه هستیم. البته با عنایت شخص رئیس جمهور، مطالبات برخی گروه‌های پزشکی تا خرداد ماه پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار گرفته است. در مجموع با توجه به افزایش بار مراجعه بیمه شدگان به مراکز تشخیصی و درمانی هزینه‌های سازمان روز به روز در حال افزایش است و میزان بدهی‌ها بیشتر می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان ایلام همزمان با اجرای طرح تحول سلامت با ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی از نظر تجهیزات و لوازم پزشکی و نیروی انسانی تخصصی و فوق تخصصی، شرایطی را  فراهم آورده است که عدالت در دسترسی به خدمات سلامت را بهبود داده است و تمام تلاش فعالان حوزه سلامت این است که خدمات با همان کیفیت ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه عدم تخصیص به موقع منابع و نبود منابع مالی پایدار  باعث تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی شده است، گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس شوای اسلامی و افرادی که در حوزه سیاست‌گذاری دخیل هستند، با آمار و مستندات لازم، اهمیت این حوزه را تبیین کنند تا ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به منظور جبران زیان انباشته سازمان بیمه سلامت پرداخت شود.

رحیمی همچنین گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، استان‌های محروم و کم برخوردار به موقعیت خوبی دست یافته و فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده‌اند. پیش از اجرای این طرح، در بیمارستان‌های استان پزشک متخصص و فوق تخصص حضور نداشتند ولی اکنون این مشکل برطرف شده است. همچنین خدمات تشخیص و درمانی از جمله دستگاه رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی در استان موجود است و دیگر مردم برای دریافت این خدمات به استان‌های همجوار مراجعه نمی‌کنند.

مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام تاکید کرد: در صورتی که مطالبات مراکز درمانی به خصوص در استان ایلام که آمار بیکاری بالایی دارد و میزان درآمد و سبد خانوارشان در حوزه سلامت پایین است، به موقع پرداخت نشود، با مشکل جدی در ارائه خدمت به این مناطق روبرو خواهیم شد.

وی گفت: استان ایلام دروازه عتبات عالیات بوده و از مناطق محرومی است که نیاز به توجه بیشتر از سوی دولت و مجلس دارد. امیدواریم با توجه به خدمات جدیدی که به این سازمان اضافه شده است، منابع مالی پایداری در نظر گرفته شود تا ما بتوانیم پاسخگوی مراکزی باشیم که به بیمه شدگان خدمت ارائه می‌دهند.

عدم پرداخت مطالبات مراکز درمانی موجب اختلال در ارائه خدمت می‌شود

رحیمی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه پرداختی‌هایمان به مراکز درمانی با تاخیر انجام شده است ولی استان ایلام جزو استان‌هایی بود که همواره مراکز درمانی، پزشکان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش خصوصی این شرایط را درک کرده و همراهی لازم را داشته‌اند. باید توجه داشت که این همراهی و همکاری تا حدی قابل تحمل است. در صورتی که مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی به موقع پرداخت نشود، قطعا در ارائه خدمت با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی در ادامه به آمار بیماران خاص در این استان اشاره کرد و گفت: ۴۳۲ بیمار خاص شامل بیماران هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه  و تالاسمی تحت پوشش بیمه سلامت استان ایلام هستند که به صورت رایگان تمام خدمات تخصصی را دریافت می‌کنند به طوری که این تعداد بیمار خاص از ابتدای طرح تحول سلامت، ۴۴ هزار و ۳۳۷ بار به مراکز تشخیص و درمانی مراجعه کرده‌ و ۱۳ میلیارد تومان برای آنان هزینه شده است یعنی برای هر بیمار خاص از ابتدای طرح تحول تا کنون حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام بیان کرد: از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون ۱۱۷ هزارو ۴۳۷ نفر در صندوق‌های مختلف سازمان از خدمات بستری در بخش دولتی و خصوصی استفاده کرده،   همچنین حدود ۸ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۲۸بار مراجعه در بخش سرپایی در مراکز تشخیص و درمانی صورت گرفته است که به معنای عدالت در دسترسی به خدمات است.

رحیمی با اشاره به اینکه آمار بیماری‌های صعب العلاج از جمله سرطان به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود ریزگردها طی سال‌های اخیر در این منطقه با رشد زیادی روبرو بوده است، افزود: همچنین آمار بیماری‌های تنفسی، کلیوی و قلبی و عروقی نیز علی رغم توصیه‌ها و مراقبت‌های پیشگیری که انجام می‌شود، رو به افزایش بوده است.

وی تصریح کرد: وجود پزشکان متخصص و فراهم شدن امکانات در شهرستان‌ها و استان‌ها باعث شده تا افرادی که تاکنون به هر دلیلی نتوانستند بیماری خود را درمان کنند، به مراکز درمانی مراجعه کرده و همین موضوع افزایش بار مراجعه به مراکز درمانی را در پی داشته است.

رحیمی ادامه داد: بیشترین بار مراجعه مربوط به صندوق سایراقشار یعنی خانواده شهدا و جانبازان است به طوری که میانگین سرانه مراجعه این گروه به مراکز تشخیصی و درمانی ۲۹ بار در سال است که نسبت به آمار کشوری بسیار بالاست. همچنین مراجعه صندوق کارکنان دولت ۱۵ بار در سال است که ٥ بار از میانگین کشوری بالاتر است. با توجه به مرزنشینان و محرومیت در این مناطق شاهد بروز بیماری‌هایی هستیم که بار هزینه‌های درمانی را افزایش داده است.

وی تاکید کرد:استان ایلام قبل از طرح تحول سلامت، حدود ۳۰ میلیارد تومان در سال هزینه داشت که اکنون این رقم به ۱۲۰ میلیارد تومان در سال رسیده است و در صورت عدم تخصیص بودجه این استان با مشکل جدی روبرو خواهد شد. مردم این منطقه از مرز کشور مراقبت می کنند ولی اگر سالم نباشند، این معادله به هم می‌خورد.

آموزش همیاران سلامت در استان ایلام

مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام در پایان توانمندسازی بیمه‌شدگان در حوزه سلامت را یکی از اقدامات مهم این اداره کل به منظور پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: جهت اطلاع رسانی به مردم با آموزش همیاران سلامت در استان‌ها و بسته‌های آموزشی اقداماتی را آغاز کرده‌ایم. مصرف خودسرانه دارو، مراجعه غیر ضروری به مراکز تشخیصی و درمانی، خود درمانی، درخواست تجویز دارو از پزشکان توسط بیمه شدگان، عدم مصرف آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروها از جمله مسائلی است که در آموزش‌ها به آن توجه خواهد شد. مهمترین نیاز در استان ایلام افزایش سواد عمومی سلامت به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت و سایر افراد جامعه است و درنهایت مهمترین راهکار علمی جهت ارتقای خدمات سلامت و مدیریت منابع  که تجربه کشورهای موفق جهان نیز بوده اجرای صحیح پزشک خانواده و  نظام ارجاع است.

استان ایلام یکی از استان‌های مرزی و محروم کشور است که از نظر استراتژیک موقعیت خاصی دارد. مردم این مناطق به دلیل شرایط نامساعد آب و هوا و ریزگردها با بیماری‌های بسیاری دست به گریبان هستند که ضرورت دارد به این مناطق بیش از پیش توجه شود.

نظر شما