شناسهٔ خبر: 24181147 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگراني بين المللي از حضور آمريکا در عراق

بسیاری در سطح بین المللی از گزارش‌هایی که از افزایش شمار نظامیان آمریکایی در عراق خبر می‌دهند ابراز نگرانی می‌کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، حضور آمریکا در عراق در سطح بین المللی موجب نگرانی‌هایی شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق، بسیاری در سطح بین المللی از گزارش‌هایی که از افزایش شمار نظامیان آمریکایی در عراق خبر می‌دهند ابراز نگرانی می‌کنند. دولت عراق اظهار نظری درباره این گزارش‌ها نکرده و این مسئله بر شدت پیچیدگی این موضوع حساس و نگرانی‌های ناشی از آن افزوده است.
اکرم نبیل خبرنگار شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق در گزارشی گفت: حضور نظامیان آمریکا در عراق نگرانی‌های بین المللی ایجاد کرده است. این در حالی است که سخن از افزایش تعداد این نظامیان به میان آمده است؛ به طوری که قرار است در استان‌های مختلف کشور عراق مستقر شوند. این مسئله مایه افزایش نگرانی‌ها شده است. بارزترین اظهاراتی که در این باره شنیده شد از زبان وزیر امور خارجه روسیه است. سرگئی لاوروف تاکید کرد: مسکو بر این باور است که افزایش نظامیان آمریکا در عراق مانند حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان و سوریه خواهد بود.
سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان نیز خطر ناشی از حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را که در سال‌های گذشته از گروه تروریستی داعش به طور آشکارا حمایت می‌کرد یادآوری کرد. وی در پاسخ به اظهارات رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا بر این مطلب مهم تاکید کرد. تیلرسون گفته بود نظامیان آمریکا در منطقه باقی خواهند ماند.
خبرنگار الاتجاه افزود: به رغم افزایش این نگرانی ها، دولت عراق اظهار نظری درباره اظهارات مقامات آمریکایی که همواره از قصد واشنگتن در باقی ماندن در عراق برای سال‌های آینده تاکید دارند؛ نکرده است.
وزارت دفاع عراق اعلام کرده است در صدد ساماندهی نیرو‌های آمریکایی است. این اظهارات تنها چند روز از درخواست آمریکا از بغداد در این زمینه مطرح شده است. سپهبد عثمان الغانم رئیس ستاد ارتش عراق در اظهاراتی به رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد: ارتش عراق بازسازی خواهد شد و این بازسازی به ویژه در زمینه‌های آموزشی و مسلح شدن و ساماندهی و تجهیزات نظامی و زیربنایی خواهد بود. وی همچنین از توافق با سازمان پیمان آتلانتیک «ناتو» خبر داد که در آن ناتو به عراق کمک خواهد کرد تا مانع از نفوذ افراد مسلح به این کشور شوند. این توافقنامه اعلام شده، پس از شکست گروه تروریستی داعش توسط نیرو‌های عراقی که با تلاش‌های خالصانه نیرو‌های عراقی بوده مطرح شده است.
در حالی که در همه کشور‌های جهان از قصد آمریکا در باقی ماندن نیروهایش در پایگاه‌هایی که در استان‌های مختلف عراق به ویژه در شمال و مرکز این کشور مستقر است سخن به میان آمده است، اما دولت عراق چشم خود را بر این موضوع بسته و اظهار نظری در این باره نمی‌کند. ظاهرا توافقی بین دو طرف وجود دارد که این توافق اعلام نمی‌شود.

نظر شما