شناسهٔ خبر: 24180847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

روحانی در دیدار با نخست‌وزیر هندوستان:

روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری، تعمیق دوستی‌های تاریخی میان دو ملت ایران و هندوستان در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری را مسئولیت امروز سیاستمداران دو کشور دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه با هندوستان به‌عنوان یک کشور دوست در منطقه استقبال می‌کند.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در دیدار با نارندرا دامورداس مودی با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران و دهلی نو اظهارکرد: روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست و ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هندوستان وجود دارد که باید از تمام این ظرفیت‌ها در راستای منافع و آینده بهتر برای دو ملت و منطقه بیش از پیش بهره گرفت.
وی تقویت زبان فارسی در هندوستان را برای توسعه روابط دو کشور مهم برشمرد و با بیان اینکه بدون زبان فارسی تعمیق پیوندهای تاریخی دو ملت دشوار خواهد بود بر ضرورت مبادلات فرهنگی، تقویت و ایجاد کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های هندوستان تاکید کرد.
رئیس‌جمهوری حوزه‌های مرتبط با انرژی و حمل‌ونقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به‌عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی می‌تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم‌تر کند.
روحانی اظهارکرد: روابط ترانزیتی دو کشور ظرفیت‌های چندجانبه و منطقه‌ای با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهای سه‌جانبه و چندجانبه‌ایم تا این مسیر ترانزیتی از چابهار به مسیر راهبردی برای استحکام روابط منطقه‌ای تبدیل شود.
وی همچنین با بیان اینکه ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هندوستان را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادهای بلندمدت در حوزه انرژی و حمل‌ونقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد ساخت.


رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌های‌شان در ایران گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه انرژی، تاسیسات شیرین‌سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.
روحانی، تروریسم را معضلی نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری کشورها در این عرصه گفت: باید با ریشه‌های تروریسم که به طور عمده فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه‌های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاری فرهنگی در این زمینه با کشورهای دوست ازجمله هندوستان هستیم.
نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار روند توسعه روابط دو کشور را رضایتبخش خواند و تاکید کرد: با برداشته شدن بسیاری از موانع سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هندوستان، عمده سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران و دهلی نو شتاب داده است.
وی با بیان اینکه هندوستان آماده همکاری‌های درازمدت با ایران در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور است، تصریح کرد: شرکت‌های هندی آماده‌اند سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه همکاری‌های مشترک ازجمله نفت و گاز توسعه دهند.


نخست‌وزیر هندوستان همچنین به اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «چابهار می‌تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند» گفت: ما هم‌اکنون صدور محصولات خود ازجمله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز کرده‌ایم.
وی همچنین پیشنهاد داد در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه ازجمله روسیه و کشورهای اوراسیا در چابهار برگزار شود.
مودی در ادامه تروریسم و گسترش آن را موجب نگرانی همه کشورهای منطقه ازجمله هندوستان برشمرد و گفت: کشور ما آماده همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم است.


تهران و دهلی نو ۱۵ سند همکاری امضا کردند
جمهوری اسلامی ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک ۱۵ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این اسناد و یادداشت تفاهم همکاری شنبه در دهلی نو و در حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هندوستان ازسوی مقامات عالیرتبه دو کشور به امضا رسید.
اسناد و تفاهمنامه‌های امضا و مبادله شده در حضور روحانی و مودی به این شرح است:
الف)موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی، یادداشت تفاهم چارچوب همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه آنتی‌دامپینگ، یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر چابهار، یادداشت تفاهم همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و اداره پست هند، یادداشت تفاهم همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند، موافقتنامه استرداد مجرمین(امور کنسولی)، موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشت، درمان و دارو بین وزارت‌های بهداشت دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طب سنتی هند(آیوش)
 ب) فهرست اسناد: یادداشت تفاهم صدور روادید الکترونیک، یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی فیکی، یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آسوچم، یادداشت تفاهم اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی پی. اچ. دی. چمبر همچنین در حاشیه این آیین از تمبر مشترک جمهوری اسلامی ایران و هند رونمایی شد.

نظر شما