شناسهٔ خبر: 24180103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

جزئیات سقوط هواپیمای آسمان

لاشه هواپیمای تهران- یاسوج پیدا شد/برخورد هواپیما در ارتفاع ۳۰ متری به قله+ تصاویر و فیلم

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، هواپیمای ATR72 شرکت آسمان به شماره پروازی 3704 که قرار بود تهران به را به مقصد یاسوج ترک کند، در منطقه دناکوه سمیرم سقوط کرد.

 استاندار اصفهان با بیان اینکه  هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی دقیقاً نوک قله برخورد کرده است، گفت: ارتفاع کوه دنا 13 هزار و 500 پا بوده که لاشه هواپیما در نقطه 100 پایی قله پیدا شده است.

محسن مهرعلیزاده ادامه داد: محل سقوط نشان می‌دهد که خلبان به دلیل اینکه هیچ دیدی نداشته و طوفان بوده نتوانسته هواپیما را کنترل کند و اگر مقداری انحراف به سمت راست داشت شاید می‌توانست از شیار کنار آن رد شود اما متاسفانه در ارتفاع 30 متری به قله برخورد کرده و لاشه هواپیما در همان‌جا مشاهده شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه نیروها درحال جست‌وجو اجزاء و اجساد هستند و براساس پیش بینی هواشناسی اگر نتوان تا ظهر چهارشنبه کاری کرد از روز جمعه مجدد عملیات از سر گرفته خواهد شد، گفت:‌ هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده، نیروها درحال جست‌وجو هستند و تکه‌هایی از هواپیما پیدا شده و به دنبال اجساد هستند.
 
مهرعلیزاده همچنین با تاکید براینکه متاسفانه به‌نظر می‌رسد تمامی سرنشینان هواپیما کشته شده باشند، درباره مراحل انتقال اجساد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در ساعات اولیه فردا صبح بشود اجساد را منتقل کرد اما از ساعت 11 مجدد وضعیت جوی نامساعد شده و امکان پرواز بالگردها نخواهد بود و احتمالاً تا 2 روز یعنی جمعه ادامه داشته باشد.
 مدیرکل پیشگیری و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امروز وضعیت هوا آفتابی خواهد بود و ابر قابل توجهی وجود ندارد، از اواخر روز با افزایش ابر روبه‌رو شده و تا اواخر شب رشد ابر را در طول شب خواهیم داشت، گفت: فرصت برای انتقال اجساد سانحه سقوط هواپیما خیلی محدود است و لازم است از شرایط حداکثر استفاده شود. پرواز بالگردها امروز تا اواخر شب امکان‌پذیر است و با افزایش ابر پایه امکان حرکت آن‌ها سخت می‌شود.
 بخشدار دنا کوه سمیرم با اشاره به حضور کافی نیروهای امدادی در منطقه دنا کوه، گفت: مردم نوع‌دوست برای جلوگیری از هرگونه ایجاد خللی در کار نیروهای امدادی از آمدن به این منطقه پرهیز کنند.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تیم نفوذی زمینی نزاجا تا 2 ساعت دیگر به اجساد هواپیما می‌رسند و افراد ما مجهز به وسایلی هستند که بتوانند اجساد را منتقل کنند.
 رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با بیان اینکه نخستین تیم ما با یک بالگرد در محل اعلام شده نیروهای خود را تخلیه کرد، گفت: در حال حاضر هم ارتباطی بی‌سیمی با عوامل خود در پای هواپیما داریم و هم ارتباط تلفنی.

معاون عملیات نیروی زمینی ارتش از اعزام تیم‌های واکنش سریع ارتش به محل سقوط هواپیما خبر داد و گفت: کمبود نیرو در منطقه برای انجام عملیات امدادرسانی وجود ندارد.

معاون امداد هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دسترسی به محل سقوط هواپیما سخت است، گفت: تیم ارزیاب هنوز نحوه چگونگی امدادرسانی را اعلام نکرده است.
 
مسئول اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه هر چه به اواخر امروز نزدیک می‌شویم شرایط آب و هوایی در سمیرم متفاوت خواهد بود، از افزایش ابر و وزش باد، پدیده جوی دناکوه در ساعات عصر امروز خبر داد.
 رئیس اورژانس کشور گفت: 20 دستگاه آمبولانس و چندین تیم واکنش سریع در کنار بالگردهای اورژانس در منطقه حضور دارند که اگر برای امدادرسان‌ها اتفاقی افتاد، اقدامات پزشکی انجام شود.
 
 رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه هم‌اکنون همه نیروها را به سمت لاشه هواپیما در منطقه نقل هدایت کردیم و در‌صدد مشخص‌کردن زمان دقیق انتقال اجساد هستیم، گفت: با توجه به حضور تیم‌های تخصصی در منطقه قطعاً تیم‌هایی را با استفاده از بالگرد به منطقه اعزام می‌کنند که امیدواریم کمتر از 1 ساعت به محل برسیم و در اولین فرصت اجساد را با بالگرد انتقال دهیم.

 رئیس اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتقال جانباختگان هواپیمای "تهران ـ یاسوج" توسط سپاه پاسداران و هلال احمر انجام می‌شود.

 مشاهدات عینی خبرنگار نشان می‌دهد که مسئولان در تلاشند تا پیش از ناپایداری هوا نسبت به انتقال اجساد اقدام کنند. لاشه هواپیمای تهران- یاسوج در فاصله 4 هزار متری از قله دنا در قسمت پازنپیر رشته کوه دنا قرار دارد. 

 کاپیتان بالگرد پیدا کننده لاشه هواپیما گفت: بعد از یک ساعت جست‌وجو از صبح امروز در سمت چپ یکی از قله‌ها 30 متر پایین‌تر، لاشه‌های هواپیما را کاملاً مشاهده کردیم.
 
 یک منبع آگاه مستقر در منطقه دناکوه در گفت‌وگو با خبرنگار مستقر در منطقه از یافتن لاشه هواپیمای سانحه دیده خبر داد.وی گفت: بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه صبح امروز لاشه هواپیمای آسمان را ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

*برای مشاهده هر فیلم کافی است روی هر کدام کلیک کنید.

فیلم/ پیداشدن لاشه هواپیما و مختصات دقیق آن

فیلم/ بقایای هواپیما درارتفاع بالای 4000 متردیده شد

فیلم/ اعتراض تندخانواده مسافران هواپیما به آخوندی

فیلم/ وضعیت خانواده ها درپی پیدا شدن لاشه هواپیما

فیلم/ لحظه پراضطراب دیدن لاشه هواپیما

فیلم/ لحظه هلی برن نیروهای امدادی درمحل سقوط


*احتمال یافتن لاشه هواپیما تا قبل از ظهر امروز
مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از اعزام کماندوهای ارتش به محل سقوط هواپیمای ATR آسمان در سمیرم خبر داد و با اشاره به استقرار یک سری تجهیزات از سوی سپاه گفت:امیدواریم تا قبل از ظهر امروز لاشه هواپیما را پیدا کنیم.​

محمدسعید شرفی در رابطه با جدیدترین اقدامات انجام شده برای یافتن هواپیمای ATR آسمان اظهار کرد: کارها برای یافتن لاشه هواپیمای مذکور بین دستگاه‌های ذی ربط تقسیم‌بندی شده است.
وی با اعلام این‌که امروز تجهیزات کمکی زیادی به محل وقوع سانحه می‌رسد، تصریح کرد:‌ علاوه بر این کماندوهای ارتش نیز برای کمک به عملیات تجسس به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند.

وی با بیان این‌که پیش از این 5 هلی‌کوپتر در اختیار داشتیم که امروز تعداد آنها به 7 فروند افزایش می‌یابد، افزود:‌ همچنین پهپادهای بیشتری طی امروز برای عملیات جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام ابن‌که این پهپادها قابلیت فیلمبرداری و تصویربرداری دارند، گفت: خیلی امیدوار هستیم امروز تا قبل از ظهر هواپیما را پیدا کنیم چراکه پس از آن سه چهار روز شرایط نامساعد آب و هوایی را در منطقه خواهیم داشت.

شرفی تا بیان این‌که تا این لحظه (ساعت 24) هیچ نشانی از هواپیما پیدا نکرده‌ایم،  بیان کرد:‌ سپاه نیز در حال استقرار یک سری تجهیزات در منطقه است.

وی اظهار کرد:‌بالگردهای خیلی مجهز و هواپیماهای نقشه‌برداری در حال ورود به منطقه است. همچنین سازمان ارتباطات رادیویی هم یک سری تجهیزات پیدا کردن و شناسایی به منطقه ارسال کرده و اگر قرار باشد لاشه هواپیما پیدا نشود فقط به خاطر بدی آب و هواست.

وی با تاکید بر این‌که تجسس زمینی 24 ساعته است و هم‌اکنون کوهنوردان در حال جستجو هستند، یادآور شد:‌12 پهپاد برای عملیات تجسس هواپیمای ATR آسمان به کار گرفته شده است.
 


لاشه هواپیمای آسمان پیدا شد/ تکذیب شد!
مدیرکل حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمد:
دقایقی پیش لاشه هواپیمای  سقوط‌کرده تهران ـ یاسوج پیدا شد.
لاشه این هواپیما در محدوده نوقل و دنگزلو پیدا شده است.

مدیرعامل هلال‌احمر اصفهان: اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید پیداشدن لاشه هواپیما را تایید نمی‌کند.

00:41| سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: موضوع امداد و نجات در منطقه چادنای سمیرم عملاً به عملیات جستجو بدل شده و تیم‌های پزشکی از دقایق ابتدایی در منظقه حاضر شدند.






01:33| مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عوامل جمعیت هلال‌احمر و بسیج و نیروهای متخصص از روز دوشنبه جست‌وجو را آغاز می‌کنند، گفت: دوشنبه دره‌ها، شیب‌ها و شیارها در مناطق نوقول و دنگزلو به صورت ویژه بررسی می‌شود.
02:35|فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سمیرم گفت: درخواست اعزام بالگرد به منطقه داده شده و عملیات جست‌وجو ادامه خواهد یافت.
08:20|  فرماندار سمیرم گفت: از ساعت 5 صبح امدادرسانی مجدد را با 2 بالگرد و 26 تیم تخصصی کوهنوردی آغاز کردیم. در حال حاضر هوا خوب است اما بر‌اساس پیش‌بینی‌ها از ساعت 11 دوباره وضعیت هوا نامناسب می‌شود.
08:55|  مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عملیات جست‌وجوی هواپیمای سقوط کرده از ساعات اولیه صبح آغاز شده است گفت: به‌زودی جزئیات جلسه ستاد بحران در منطقه پادنا را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
08:56| مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: برای بررسی قله‌ها و ارتفاعات، 2 بالگرد از مجموعه سپاه و یک بالگرد از مجموعه هوانیروز به پرواز درخواهند آمد.
08:56| براساس مشاهدات خبرنگار تسنیم در منطقه پادنا دقایقی پیش پهپاد جستجو برای یافتن اثری از هواپیمای سانحه دیده تهران- یاسوج بر فراز کوه‌های منطقه دنا به پرواز درآمد.


 

 
محل احتمالی سقوط هواپیما

در حال حاضر ارتفاعات دنا پوشیده از برف است اما بارشی دیده نمی‌شود. اهالی محلی می‌گویند تا حدود دو ساعت دیگر امکان پرواز بر فراز کوه‌ها وجود دارد اما بر اساس دانسته‌های محلی و جوی خود، عنوان می‌کنند پس از این زمان بار دیگر شاهد بارندگی و عدم دسترسی به ارتفاعات بالاتر خواهیم بود.
08:57| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: 15 تیم زمینی با 75 امدادگر عملیات جستجوی خود را از ساعت 6 صبح آغاز کردند و تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن انجام می‌دهند. پرواز ساعت ۵ صبح تهران به یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان از رادار محو شده است.
09:59/ دقایقی پیش عباس آخوندی مه‌آبادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور وارد یاسوج شد، وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، به محل حادثه سفر خواهد کرد و از نزدیک در جریان امور قرار می‌گیرد.

09:10| سخنگوی اورژانس کشور گفت: تیم‌های امدادی از ساعت 5:30 دسته‌بندی شدند و بیش از 80 تکنسین در محدود "کهنگان و نقل" مکانی که احتمال می‌رود سقوط هواپیما رخ داده باشد عملیات جست‌وجو را آغاز کردند.  محدوده نقل و کهنگان حدود 100 قله دارد که باید این مکان‌ها بررسی شود.
09:41|  نیروهای مردمی و بسیج از ساعات اولیه صبح برای امدادرسانی و مشارکت در جستجوی لاشه هواپیما وارد مناطقی که احتمال سقوط هواپیما می‌رود، شدند و همکاری خود را آغاز کردند.
09:58| فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سمیرم با بیان اینکه اکیپ‌های مختلف در 4 محور شروع به جست‌وجوی منطقه برای یافتن لاشه هواپیما کرده‌اند، گفت: نیروهای بسیج و سپاه با تمام امکانات به سمت ارتفاعات دنا حرکت کرده‌اند.

بالگردهای هلال احمر همچنان در حال پرواز هستند

10:00| خانواده‌های سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج با نگرانی فراوان اما با امید در ارتفاعات کوه دنا حاضر و منتظر اعلام نتیجه جستجو توسط نیروهای امدادی هستند.
10:07| فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون 500 نیروی امدادی و مردمی در محل احتمالی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج حضور دارند و عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند.
10:09| وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته درباره حادثه سقوط هواپیمای آسمان در حوالی سمیرم عازم استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
10:49| سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه هیئت 7 نفره از متخصصان فرانسوی امشب وارد تهران می‌شوند تا ابعاد سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج را بررسی کنند، گفت: این هیئت متشکل از 3 نفر از کمیسیون بررسی سوانح و 4 نفر هم از کارخانه سازنده هستند.

 کاپیتان فولاد، خلبان هواپیمای سقوط کرده

11:12| مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج گفت: طبق بررسی و جست‌وجوی تیم کوهنوردی شهرداری یاسوج هواپیما در قله نغل سقوط نکرده است.
11:14|مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در حال حاضر 3 تیم تخصصی روان‌شناسی و مددکاری در منطقه دناکوه برای کمک به بازماندگان یا خانواده‌های حادثه سقوط هواپیما حضور دارند.
11:35| وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ چیزی تاکنون از لاشه هواپیما سانحه دیده دیروز مشخص نیست.
11:43| کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان گفت: ناپایداری‌ها در پادنا به شکل افزایش ابر و وزش باد ادامه پیداکرده و بارش‌های پراکنده برای سمیرم پیش‌بینی می‌شود، این ناپایداری‌ها از عصر امروز کم خواهد شد.
11:44| گروه‌های امدادی و کوهنوردی در جست‌وجوی لاشه هواپیمای سقوط شده در کوه دنا هستند.
11:44| مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: از بستگان مسافران حادثه در استان کهکیلویه و بویراحمد تست خون گرفته شده اما احراز هویت مسافران هواپیما مستلزم این است که ابتدا وضعیت اجساد به صورت مقدماتی مشخص شود و تا آن زمان نیازی به انجام تست DNA نیست.
11:47| بالگردهای حاضر در منطقه دناکوه سمیرم برای تداوم عملیات جستجو سوخت‌گیری کردند.
11:51| امدادگران جمعیت هلال احمر و متخصصان و کوهنوردان در مساحتی به متراژ 16 کیلومتر مربع در ارتفاعات 3800 متری در منطقه نقل در حال بررسی هستند.
11:52| وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پس از ورود به یاسوج راهی منطقه دناکوه شد و از نزدیک در جریان روند بررسی و جست‌وجوی هواپیمای سانحه دیده قرار گرفت.
13:05| مدیر ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از  آغاز نمونه‌گیری ژنتیک از خانواده مسافران تهران - یاسوج خبر داد. 
13:24| معاون هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالگردهای امدادی در ارتفاعات روستای بیده پادنا یک سیاهی پیدا کرده‌اند که شک داریم لاشه هواپیمای تهران-یاسوج باشد.
13:45| فرماندار سمیرم با بیان اینکه  جستجو تا ارتفاع 3500 متری انجام شده اما تا کنون اثری از هواپیما پیدا نشده است، افزود: 1500 قطعه عکس هوایی گرفته شده و در حال حاضر عملیات بررسی تصاویر در حال انجام است.
13:47| رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم گفت: کوهنوردان در جستجوی هواپیمایی که در منطقه پادنا دچار سانحه شده، نزدیک نوک قله کوه هستند و برای رسیدن به ارتفاعات باید از صخره‌ها و دره‌ها عبور ‌کنند.
13:55| مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با تکذیب خبر پیدا شدن لاشه هواپیما گفت: خود ما در بالگرد حضور داشتیم و تا این لحظه هیچ خبری مبنی بر پیدا شدن اثری از لاشه هواپیما مشاهده نشد.
13:55| رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به اعمال محدودیت ترافیکی در مسیر سمیرم به یاسوج از مردم خواست تا از تردد غیرضروری به محل سقوط هواپیما خودداری کنند.
14:03| رئیس اورژانس 115 و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  هنگام گشت‌زنی در ارتفاعات روستای بیده بیش از 10 نقطه سیاه را مشاهده کرده‌ام ولی اینکه به طور حتم لاشه هواپیما باشد، قطعی نیست.

14:17| وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس احتمالات صورت گرفته کل منطقه‌‌ای که هواپیما سقوط کرده را به 3 قسمت تقسیم کرده و صدها عکس گرفته شده اما هنوز لاشه هواپیما یافت نشده است.
 

 
۱۵:۴۲  هنوز هیچ اثری از لاشه هواپیما دیده نشده است/ادامه تجسس
روابط عمومی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: تا این لحظه به دلیل فشار باد و برودت مناطق احتمالی تنها بالگردهای سازمان اورژانس کشور در منطقه به تجسس پرداختند. تا ساعت ۱۵:۳۰ هیچ رد و یا نشانی از لاشه هواپیما رویت نشده است.

۱۵:۵۲  جست و جوی هوایی متوقف شد/تداوم تجسس زمینی
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به سمیرم، با تشدید وضعیت وزش باید در مناطق کوهستانی عملیات جست و جوی هوایی با بالگرد متوقف شده است و تجسس به صورت زمینی ادامه دارد.
عملیات جست و جو از سوی گروه های تخصصی با حضور در مناطق احتمالی به ویژه قله دنا در حال پیگیری است.

۱۶:۱۲  عملیات جست و جوی زمینی با وجود بارش ها متوقف نمی شود

۱۶:۲۲  هیچ نشانه ای از محل سقوط احتمالی یافت نشد
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از ادامه جست وجوی زمینی برای یافتن لاشه هواپیما علی رغم پیش بینی بارش برف سنگین در منطقه دنا خبر داد.

۱۶:۴۲  محل تقریبی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج مشخص شد
روابط عمومی ارتش اعلام کرد: مختصات تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR در اقدامی هم افزا از طریق دفتر وابسته نظامی ارتش با مقامات دفاعی روسیه  در اختیار نماینده ستاد بحران کشور قرار گرفت.

 
فیلم/ توضیحات معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج.

دریافت.mp4

سقوط هواپیمای یاسوج رسما تایید شد/هواپیمای آسمان با کوه دنا برخورد کرده است

یک مقام مسئول شرکت آسمان:
هواپیمای این شرکت به کوه دنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود.
تیم‌های جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند شد.

اسامی سرنشینان این هواپیما به شرح ذیل است:



اسامی تعدادی از مسافران پرواز تهران - یاسوج

۱-    مژگان نظری
۲-    جلال امیدی‌پور
۳-    حسین رستمی
۴-    مریم عابدی
۵-    احمد نظری
۶-    محمد برزگری
۷-    رویا داخته
۸-    مجید اسلامی
۹-    مهدی قرعلی
۱۰-    غلامعلی احمدی
۱۱-    میلاد علی‌پور
۱۲-    افشین انصاری
۱۳-    سید ایلیا دانشی
۱۴-    سیدطاها دانشی
۱۵-    محمد عیدی‌نیا
۱۶-    علی فرزانه
۱۷-    حمید هداوندخانی
۱۸-    عزت‌الله حق‌شناس
۱۹-    ابراهیم جعفریان سی‌سخت
۲۰-    نرگس خوبانی
۲۱-    ژیلا قلی‌پور
۲۲-    ایمانی‌مهر
۲۳-    عبدالرضا کردی
۲۴-    محمد نجات
۲۵- نشاطی‌فر
۲۶- محمد نوری
۲۷- علی زارع
۲۸- محسن تقی‌پور
۲۹- مصطفی رضایی
۳۰- خلیل آهنگران
۳۱- شاپور یاری‌پور
۳۲- شهبد یاری‌پور
۳۳- احمد چرمیان
۳۴- سیدرضا فاطمی‌طلب
۳۵- پریسا سوهانی
۳۶- علیرضا جامنی
۳۷- سکینه کاظمی‌انوار
۳۸- اردشیر راد
۳۹- بهروز شریف کاظمی
۴۰- سید بهزاد سیادتی
۴۱- حامد امیری
۴۲- محمد فهیمی
۴۳- رحمت صالحی‌پرور
۴۴- محمد فهیمی هنزایی
۴۵- ابوالقاسم فرهمندی
۴۶- مهدی جاوید‌پور
۴۷- عبدالاحد مرادی
۴۸- سلمان آذری
۴۹- امیر پورشاه‌آبادی
۵۰- فاطمه دالوند
۵۱- کوثر هردانی
۵۲- محمد کبیریان
۵۳- علیرضا کلهر
۵۴- حامد مهدوی

اسامي خدمه پرواز ٣٧٠٤ هواپيمايي آسمان:

١-كاپيتان حجت الله فولاد
٢-خلبان دوم كاوه خليلي
٣-سرمهماندار محمد حسين فرش سنگي
٤-مهماندار بهنام رضايي نياركي

این پرواز 60 مسافر داشته که یکی از آنها کودک بوده است. 2 مهماندار و 2 نفر امنیت پرواز و دو خلبان و کمک نیز در این پرواز بوده‌اند که جمعا 66 نفر می‌شوند.

سخنگوی اورژانس کشور: 5 بالگرد اورژانس در حال جستجوی لاشه هواپیما هستند. امکان اعزام آمبولانس به دلیل صعب العبور بودن منطقه کوهستانی وجود ندارد

تیم های زمینی اورژانس به محل سقوط هواپیما رسیده اند.

 معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان گفت: به دلیل نزدیکی استان فارس، بالگردها را از استان فارس درخواست کرده‌ایم.
 
تصویری از کاپیتان_فولاد خلبان پرواز سقوط کرده 
 
شهادت ۲ تن از نیروهای امنیت پرواز سپاه در پرواز تهران- یاسوج

آخرین پیام یکی از حادثه دیدگان (رحمت صالحی‌پرور) قبل از پرواز


کریمی معاون هلال احمر استان اصفهان:تیم‌های ارزیاب امداد و نحات کوهستان به محل کهندان و بیده اعزام شدند، متاسفانه این منطقه تایید نشد.

بالگردهای اعزامی از اصفهان و شیراز به دلیل شرایط جوی نتوانستند کمک کنند.

پیش‌بینی می‌شود این هواپیما در ارتفاعات سقوط کرده است.

از محل حضور نیروها تا کوه پادنا، شاید حدود دو ساعت زمان ببرد تا محل سقوط را کشف کنیم.
درحال حاضر هوا ابری مه آلود و بارندگی است. امدادگران در حال جستجو هستند و هواپیما مشاهده نشده است. با وجود خوب نبودن شرایط جوی گروه های امدادی در حال جستجو هستند.

اطلاعاتی از هواپیمای سقوط‌کرده آسمان:

ای‌تی‌آر ۷۲ هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود.

ای‌تی‌آر ۷۲ نوع تکامل‌یافته‌ ای‌تی‌آر‌ ۴۲۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد. 

مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شدند و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند.

هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج ۱۹ سال سن داشته است.

سرگروه تیم امداد اعزامی به دنا: هنوز لاشه هواپیمای_مسافربری تهران-یاسوج مشاهده نشده است. حدود 50 کیلومتر فاصله داریم.
 

سخنگوی اورژانس کشور:‌ با توجه به شرایط جوی، بالگردهای اورژانس که برای امداد به منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعزام شده بودند، بازگشتند اما تیم‌های زمینی به نزدیکی منطقه سقوط هواپیما رسیده‌اند و درحال بررسی محل دقیق و یافتن لاشه هواپیما هستند.
به گفته مسئولان شرکت هواپیمایی کشوری همه مسافران این پرواز جان باخته‌اند.
این پرواز 60 مسافر داشته که یکی از آنها کودک بوده است. 2 مهماندار و 2 نفر امنیت پرواز و دو خلبان و کمک نیز در این پرواز بوده‌اند که جمعا 66 نفر می‌شوند.
 
اینفوگرافی/ آشنایی بیشتر با ATR که سقوط کرد

وزیر راه مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای آسمان شد

با دستور حسن روحانی رییس جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش نماید.

احتمال زنده بودن مسافران آی‌تی‌آر

یک مقام مسئول در صنعت هوانوردی اعلام کرد دو فروند هلی کوپتر برای گشت زنی در منطقه سمیرم آماده است ولی به دلیل مشخص نبودن محل دقیق سقوط هواپیما و نیز وسعت منطقه، امکان گشت زنی هوایی وجود ندارد.

با توجه به اینکه خلبان این هواپیما باتجربه بوده و نیز منطقه فرود اضطراری دشت مانند بوده است، احتمال فرود اضطراری آن در حوالی کاشان و نیز زنده ماندن تعدادی از سرنشینان آن وجود دارد

 مسؤول تیم اعزامی هلال‌احمر به منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، از اعزام پهپاد به این منطقه خبر داد.

کریمی معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان از اعزام 20 تیم از اصفهان خبر داد و گفت: 3 تیم از پادنا و سمیرم، 3 تیم از لردگان و از یاسوج نیز نزدیک‌ترین تیم به منطقه اعرام شده‌اند.

  احمد خسروی‌وفا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در پی این سانحه به رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سمیرم دستور داد تا با حضور در محل حادثه ضمن انجام تحقیقات لازم، علل بروز این حادثه را بررسی و دستورات قضایی لازم را صادر کنند.

پیام رهبرانقلاب‌درپی سانحه مصیبت‌بار سقوط هواپیما

پیام رهبر انقلاب در پی سانحه مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری

بسمه تعالی
سانحه‌ی مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان‌باختن چندین نفر از هم‌میهنان عزیزمان انجامید دل‌ها را لبریز از اندوه و تأسف کرد.

اینجانب مراتب تأثر عمیق و همدردی صمیمانه‌ خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز می‌دارم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
مسئولان ذی‌ربط لازم است همه‌ تلاش و همکاری خود را برای اقدام‌های لازم در این مورد بکار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند.

سیدعلی خامنه‌ای
۲۹بهمن۱۳۹۶

پیام تسلیت رئیس جمهور به مناسبت سقوط هواپیما

متن پیام آقای روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج که منجر به جان باختن عده‏ ای از هموطنان عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‌‌های داغدیده، این مصیبت را به ملت ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منّان برای جان باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم.

لازم است وزیر راه و شهرسازی براساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه‌های ذی ربط، علل این حادثه را سریعا گزارش نماید و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.


لاشه هواپیما دقایقی پیش در منطقه پادنا دیده شد. هم اکنون برف شدید در منطقه در حال بارش است.

 رئیس پلیس راه استان اصفهان: محور یاسوج-سمیرم-اصفهان باز است و مشکلی ندارد. گزارشات میدانی حکایت از محدودیت تردد در این محور دارد.
 
گفته می‌شود در محدوده «پس دنا» بین روستای نقل و خفر در محدوده پادنا دود مشاهده شده است/ تیم‌های امداد روستایی در حال عزیمت به این منطقه هستند.

هماهنگی با استانداران کهکیلویه و فارس برای امدادرسانی
 
استاندار اصفهان از هماهنگی با استانداران کهکیلویه و فارس برای امدادرسانی به حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج خبر داد.
 
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را مأمور تشکیل هیأت تخصصی بر فرآیند رسیدگی سانحه هواپیمای آسمان کرد.
 
حکم آخوندی برای تشکیل هیات تخصصی برای نظارت بر فرآیند رسیدگی به سانحه
 
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با صدور حکمی، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل این وزارتخانه را مامور تشکیل هیات تخصصی برای نظارت بر فرآیند رسیدگی به سانحه کرد. متن کامل این حکم به شرح زیر است:
 
جناب آقای مهندس مهرداد تقی‌زاده
 
معاون محترم حمل ونقل
 
با سلام
 
باتوجه به وقوع سانحه برای هواپیمایی ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز ۳۷۰۴ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ از مبداء فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج، براساس ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری و آیین‌نامه مصوب آن در تاریخ ۱۳۹۰/۰۵/۳۰ در هیات وزیران، جناب آقای مهندس عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری را مامور به تشکیل ستاد بررسی سانحه نمودم. در این ارتباط ضروری است تا جنابعالی با تشکیل یک هیات تخصصی بر فرآیند رسیدگی سانحه نظارت فرمایید و نتیجه را به اینجاب گزارش نمایید.
 
عباس آخوندی
 
وزیر
 
دستور رییس قوه قضائیه به دادستان
 
رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور دستور داد حادثه سقوط هواپیما را پیگیری کند.
 
پیدا شدن لاشه صحت ندارد
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی به منطقه سانحه اعزام شده است گفت: اطلاعاتی که از ناحیه این تیم واصل شود به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.
 
جعفرزاده همچنین اخباری مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیما را تکذیب کرد.
 
موبایل یکی از مسافران روشن است
 
بر اساس گزارشات، مخابرات کهگیلویه و بویراحمد از ردیابی موبایل یکی از مسافران پرواز تهران یاسوج در منطقه "«مله برفی» خبر می دهد.
 
گفته می شود این موبایل روشن است.
 
آخوندی: ادعای نقص هواپیما قابل استناد نیست
 
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: ادعای نقص هواپیمای ATR قابل استناد نیست و لاشه هواپیما پیدا نشده است. ۷۰ کوهنورد به نقاط احتمالی سقوط هواپیما اعزام می شوند.
 
درخواست از کمپانی ای‌تی‌آر برای اعزام نماینده به ایران
 
وزیر راه: با کمپانی ATR تماس گرفته‌ایم کارشناسان خود را بابت ارزیابی حادثه به ایران اعزام کنند تا نظر خود را درباره این حادثه به ما اعلام کنند.
 
در محلی که تصور می‌شد سیگنال‌های تلفن همراه از آن ارسال می‌شود نشانه‌ای یافت نشد
 
معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان: موقعیتی که گفته می شد در آن گوشی تلفن همراهی روشن است جست و جو شد، ولی چیزی در آن جا نیز یافت نشد.
 
منطقه بین بیش از ۳۰ تیم از هلال احمر تقسیم شده و عملیات جست و جو در حال انجام است.
 
 
اعزام ۴۵ تیم امداد و نجات به محل سانحه
 
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اعزام ۴۵ تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل به منطقه وقوع سانحه سقوط هوایپیما گفت: به دلیل شرایط بد جوی، مه غلیظ و بارش برف امکان انجام عملیات هوایی توسط بالگرد وجود ندارد؛ امیدواریم با بهتر شدن شرایط جوی امکان انجام عملیات جستجو توسط بالگرد فراهم شود.
 
وی گفت:  نیروهای تجسس و نجات از استان های همجوار در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.
 
عملیات امداد و نجات در شب ادامه می یابد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: عملیات جست وجو در شب ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه به دلیل کاهش دید احتمال دارد تجسس به شکل زمینی ادامه یابد.
 
روابط عمومی آسمان: یکی از مسافران از پرواز جامانده است
شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد: یکی از مسافران پرواز تهران - یاسوج، از پرواز جا ماند و تعداد کشته های حادثه سقوط امروز هواپیما، ۶۵ نفر است.
 
همچنین بنا بر اطلاعات واصله، هنوز اثری از اثری از هواپیما در دامنه کوه بروکلی یافت نشد. گزارش های حاکی است منطقه کوهستانی بیژن تا آخرین نقطه و تا کوه بروکلی جست وجو شده که در دامنه‌ها اثری از هواپیما پیدا نشده و احتمال سقوط در ارتفاعات قوت گرفته است.
 
محور اصفهان- سمیرم- یاسوج موقتا مسدود شد
پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: محور اصفهان- سمیرم- یاسوج و بالعکس در استان‌های اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد به دلیل جلوگیری از تردد غیرضروری جهت تسهیل درعملیات امداد و نجات (سقوط هواپیما) تا اطلاع بعدی محدودیت ترافیکی در محور فوق اجرا شد.

نماینده سمیرم خواستار تشکیل کمیته تفحص برای بررسی «حادثه هوایپمای تهران - یاسوج» شد

نماینده مردم سمیرم از رئیس مجلس درخواست کرد درخصوص علل وقوع حادثه هوایپما تهران- یاسوج کمیته تحقیق و تفحص تشکیل دهد.
 
آمادگی هوانیروز برای اعزام بالگرد به محل حادثه سقوط هواپیما/ وظیفه هلی‌کوپتر‌ها ابتدا پیداکردن و سپس کمک‌رسانی است
سرهنگ علی عفیف، با اشاره به حادثه امروز سقوط هواپیمای مسافربری تهران یاسوج، اظهار کرد: از همان دقایق اولیه وقوع حادثه، با تماس «فرمانده ستاد بحران استان اصفهان» مقدمات پرواز بالگرد‌ها را آماده کردیم، اما متاسفانه تا الان به دلیل وجود شرایط جوی نامساعد، موفق به انجام این مهم نشده ایم.
وی افزود: وضعیت مناطق کوهپایه‌ای سمیرم همچنان بارندگی و با دید زیر ۲۰۰ متر گزارش شده است.
 
پیام تولیت آستان قدس رضوی در پی سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج
باسمه تعالی
سانحه غم‌بار و دلخراش سقوط هواپیما مسافربری تهران- یاسوج که باعث جان باختن جمعی از هموطنان عزیزمان شد، موجب اندوه و تألم بسیار شد.اینجانب ضمن ابراز همدردی مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های مکرم داغدار اعلام می‌دارم و از پیشگاه خداوند متعال برای درگذشتگان غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.
سید ابراهیم رئیسی
 
توقف عملیات جستجو برای یافتن هواپیما سقوط کرده
عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای سقوط کرده در سمیرم به علت تاریکی و شرایط جوی نامناسب تا طلوع آفتاب فردا متوقف شد.
همچنین ۵ بالگرد در آماده باش هستند تا در صورت بهبود شرایط جوی فردا جستجوی هوایی را انجام دهند.
 
ورود سگ‌های جستجوگر هلال احمر به منطقه سقوط هواپیما

چندین قلاده سگ زنده یاب و جستجو گر هلال احمر برای کمک به نیرو‌های امدادی وارد منطقه سقوط هواپیما شدند. این سگ‌ها می‌توانند در جستجو به کمک نیرو‌های امدادی آمده و نقطه سقوط را شناسایی کنند.

این خبر تکمیل می شود...

برچسب‌ها:

نظر شما