شناسهٔ خبر: 24179608 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش مراسم تکریم و معارفه در خانه کتاب

نیکنام حسین‌پور به عنوان جانشین مجید غلامی جلیسه، سرپرست موقت خانه کتاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پس از پذیرش استعفای مجید غلامی جلیسه از مدیرعاملی خانه کتاب که چندی پیش از سمت خود استعفا کرده بود، در مراسمی که یکشنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در خانه کتاب برگزار شد، نیکنام حسین‌پور (که به عنوان مشاور منابع انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشت و رئیس هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود) به عنوان سرپرست موقت این مؤسسه معرفی شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد عضو هیأت امنای موسسه خانه کتاب با اشاره به همکاری طولانی‌مدت خود با خانه کتاب و در عین قهر دوساله‌اش با این مجموعه به خاطر انتخاب نشدن کتاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان کتاب سال، با آوردن چند آیه از قرآن کریم گفت: امام موسی صدر تعبیر عجیبی از آیه ۱۴۸ سوره نساء دارد و می‌گوید با غیبت کردن در واقع کسی را می‌کُشید. از طرفی مسئله‌ای که وجود دارد این است که چیزی را که نمی‌دانید سراغ آن نروید و درباره‌اش قضاوت نکنید. اگر آیه‌های ۱۰ تا ۲۲ سوره نور را بخوانید در آن‌جا خداوند می‌گوید با شایعه فاتحه خود را نخوانید. آقای جلیسه کاربلد بود و جنسش، جنس کتاب بود. کتاب می‌نوشت و کتاب می‌خواند و آن را می‌فهمید. می‌دانست کتاب یعنی چه، نویسنده یعنی چه و ناشر یعنی چه.

او با اشاره به حضور ناشران در این مراسم گفت: ناشران از بهترین‌، پاک‌ترین‌ و باشعورترین عناصر جامعه هستند زیرا کتاب و فرهنگ تولید می‌کنند. البته برخی از این ناشران با کتاب‌ها بازی می‌کنند.

مهدوی‌راد خاطرنشان کرد: جلیسه هر جا که برود کتاب‌نویس، کتاب‌خوان، فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌گستر خواهد بود و امیدوارم هر جا که می‌رود خادم کتاب باشد و هر کسی  هم که می‌آید همین‌طور باشد.

افشین داورپناه معاون فرهنگی خانه کتاب نیز با بیان این‌که نداشتن انباشتگی دانش و تجربه در سازمان‌های کشورمان یکی از مشکلات ماست، گفت: معمولا با رفتن کسی کارها تعطیل می‌شود و ادامه پیدا نمی‌کند. ما خود را موظف می‌دانیم فعالیت‌ها و اقداماتی را که آقای جلیسه در خانه کتاب انجام داده است ادامه دهیم.

او همچنین با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی جلیسه اظهار کرد: جلیسه آدم توانمندی بود و ذهن خلاق و نوآوری داشت. کارها را با سرعت انجام می‌داد و خود را درگیر کارهای بوروکراتیک نمی‌کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های او این است که آدم باجرأتی بود و فعالیت‌هایی را که می‌دید سودمند نیست تعطیل می‌کرد. او جامع‌نگر بود و از فعالیت‌های جدید غافل نمی‌شد. خانه کتاب برای همه کسانی است که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند از جمله آقای جلیسه.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل سابق خانه کتاب  هم در مراسم تکریم خود گفت: راه رفتنی را باید رفت. من در چهار سالی که این‌جا بودم سه وزیر عوض شد و این نشان می‌دهد که من زیاد مانده‌ام. عمر مدیریت در ایران دو سال است و من فکر می‌کردم دو سال در این سِمَت می‌مانم به همین دلیل فعالیت‌هایم را بر این مدار چیده بودم اما با حمایت‌های بی‌دریغ و پدرانه سیدعباس صالحی و همچنین حمایت دوستان و هیأت امنای خانه کتاب همکاری من تداوم داشت.

او در ادامه اظهار کرد:‌ من در این چهار سال دوستان زیادی پیدا کرده‌ام که سرمایه‌های بزرگی برای من هستند و به فحش خوردن می‌ارزید زیرا فرهنگ در این‌جا حاکم بود و فرهنگ چیزی باسابقه و ریشه‌دار است. همچنین تجربیاتی که در این‌جا کسب کرده‌ام خیلی ارزشمند و مغتنم بود.

جلیسه از سیدعباس صالحی تشکر ویژه کرد و گفت: ایشان چه در زمان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و چه در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه بامحبت بودند و چتر محبت‌شان بالای سر من بود. راهنمایی‌ها و حمایت‌های ایشان دلگرم‌کننده و راهگشا بود و موفقیت‌هایی که در این چند وقت حاصل شده است ماحصل نگاه درست و خوب سیدعباس صالحی بود. همچنین از سیدفرید قاسمی که مانند پدر دست من را می‌گرفت تشکر ویژه می‌کنم.

او با بیان این‌که مدیر سخت‌گیری بوده است، گفت: ناراحتی و سختی یا مشکلات در همه جا وجود دارد اما با همراهی و همدلی این مشکلات حل می‌شود. من در قم زندگی می‌کردم و از ۳۶۵ روز سال، ۳۰۰ روز، هر روز از قم به این‌جا می‌آمدم یعنی ۳۰۰ کیلومتر در روز، ۳۶۰ هزار کیلومتر در این چهار سال، به حسابی  ۲۹ دور، دور زمین! که این مسافت را برای کتاب و فرهنگ مملکتم گشته‌ام.

همچنین همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که هفته پرتلاطم روحی را پشت سر گذاشته است، گفت: من نمی‌توانم خوشحال باشم زیرا جلیسه مدیرعامل رعنا و جوان را از دست می‌دهیم. همچنین با رفتن نیکنام حسین‌پور از معاونت فرهنگی غصه من مضاعف می‌شود.

او با بیان این‌که جلیسه روزهای اولی که وارد شد روزهای اول مدیریت‌ و کارهای جرایی‌اش بود، گفت: اندک اندک آیین‌های اداری را یاد گرفت. حالا او را از دست می‌دهیم که این موضوع تلخ است. امیدوارم با تجربه‌ای که در حوزه کتاب داشت و در کار اداری هم پیدا کرد بتواند از این موضوع به نحو مطلوب استفاده کند.

امیرزاده افزود: از حرف‌های جلیسه بخش دومش را بیشتر دوست داشتم که گفت سخت‌گیر بوده و با وجود دلخوری‌ها با همدلی کارها را انجام می‌داده است. ما از صددرصد بودجه خانه کتاب فقط ۴۰ درصدش را توانستیم بگیریم که این موضوع مشکل بودجه کل کشور است. همواره لطف سیدعباس صالحی و نگاه پدرانه او به مجموعه فرهنگ وجود داشته است. امیدوارم  با کمک یکدیگر روزهای خوبی در انتظار خانه کتاب باشد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان این‌که همه حرف‌ها را دوستان زده‌اند، گفت: من زمانی مقاله‌ای را درباره شانس در فلسفه ترجمه می‌کردم که در آن‌جا هم گفته شده بود شانسی وجود ندارد. من این شانس را نداشتم که جلیسه با ما همکاری داشته باشد. جلیسه یکی از کسانی بود که من بر روی همکاری او در این مجموعه حساب کرده بودم اما خود او اصرار داشت که به این شکل فعالیت ما ادامه نداشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: امیدوارم از برنامه‌های جلیسه استفاده کنیم و برنامه‌های او را ادامه دهیم، اما از فعالیت‌های جدید هم غافل نشویم. باید کار کرد و سختی‌ها را بهانه‌ای قرار نداد که کاری انجام نشود. جلیسه خوشحال می‌شود که این‌جا پویایی پیدا کند. امیدوارم روزهای خوبی در انتظار این مجموعه باشد.

نیکنام حسین‌پور هم که به عنوان مشاور منابع انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد فعالیت داشت و حالا به عنوان سرپرست خانه کتاب انتخاب شده است در این مراسم گفت: آقای جوادی اعتماد زیادی به من داشته که مرا به این سِمَت انتخاب کرده است. از او تشکر می‌کنم. من چهار سالی که در کنار سیدعباس صالحی بودم و از او بسیار آموخته‌ام. زمانی که در دانشگاه درس می‌خواندم در درس اندیشه سیاسی گفته بود حکومتی که ارسطو در نظر داشت فیلسوف‌شاه بود که در یونان نتوانست اجرا شود، اما مثل این‌که در ایران اجرا شده است. صالحی و جوادی هر دو فلسفه خوانده‌اند که امیدوارم در سطح کشور گسترش پیدا کند.

او افزود: ما این جوان رعنا و مدیر خوب و خلاق را از دست داده‌ایم اما کارهای او را با رفع نواقصی اگر وجود داشته باشد با همدلی و همکاری خانه کتاب ادامه می‌دهیم. همان‌طور که نام این‌جا خانه کتاب است امیدواریم خانه ناشران، نویسندگان و اهل قلم باشد و ما هیچ تقابل و قرابتی با صنف نداریم و می‌خواهیم همراه صنف باشیم.

این مراسم با اجرای سیدمحمدطباطبایی مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود که از رفتن جلیسه از خانه کتاب ابراز تاسف کرد.

در پایان با اهدای هدایایی از مجید غلامی جلیسه تکریم و حکم نیکنام حسین‌پور به عنوان سرپرست خانه کتاب خوانده شد.

مجید غلامی جلیسه از فروردین سال ۱۳۹۳ به عنوان معاون پژوهشی فعالیت رسمی خود در خانه کتاب را آغاز کرد و از اسفند همان سال به سمت مدیرعاملی خانه کتاب انتخاب شد.

پی‌نوشت: این گزارش به‌روزرسانی شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما