شناسهٔ خبر: 24179249 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدابیر دولت برای ایجاد اشتغال در کرمانشاه/

اختصاص 7 هزار میلیارد تومان برای ایجاد بیش از 20هزار شغل در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- دولت برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه برنامه دارد و آنچنان که استاندار کرمانشاه اعلام کرد: حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای ایجاد اشتغال در این استان در نظر گرفته شده که می تواند بیش از 20 هزار شغل با این میزان اعتبار در استان ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ نرخ 22 درصدی بیکاری در کرمانشاه این استان را در رتبه اول نرخ بیکاری کشور قرار داده به طوریکه براساس آمارهای رسمی حدود 145 هزار نفر بیکار در این استان 2 میلیون نفری جویای کار هستند.
عقب ماندگی های تاریخی، درگیری مستقیم در جنگ هشت ساله، مهاجرت، نبود برنامه در سال های بعد از جنگ را می توان از جمله دلایل بالا رفتن نرخ بیکاری در این استان دانست.
کرمانشاه در حالی عنوان اول بیکاری در کشور را با خود یدک می کشد که هرآنچه برای ایجاد شغل و سرمایه گذاری مورد نیاز باشد را در دل خود دارد، آب فراوان به دلیل نزولات جوی و وجود سدهای متعدد، خاک حاصلخیز، جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان و مرزها و بازارچه های رسمی و از همه مهمتر مردمان سختکوش و فعال از جمله ویژگی های این استان زرخیز است.
اشتغال امروز به یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان کرمانشاه تبدیل شده و یکی از مطالبات جدی و به حق این مردم کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان است و از طرف دیگر دولت نیز با ایجاد بسترهای لازم از جمله در نظر گرفتن اعتبارات و تسهیلات لازم به دنبال ایجاد شغل است.
رئیس جمهوری در نشست هفته گذشته با استانداران سراسر کشور تاکید جدی بر اشتغال به عنوان مهمترین مطالبه مردم داشت و تاکید کرد که سال آینده باید حرکت فوق‌العاده‌ای در مسیر اشتغال ‌زایی انجام شود و در زمینه اشتغال جوانان و تحصیل‌ کردگان دانشگاهی بایستی شاهد اقدام های ویژه‌ای باشیم.
دکتر روحانی همچنین اظهار کرد در رابطه با اشتغال روستایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف است تمام منابع پیش‌ بینی شده برای اشتغال روستایی را تا پایان تیرماه سال آِینده، اختصاص دهد و همه باید توجه داشته باشیم که در قبال حتی برای یک روز تأخیر در اشتغال جوانان، مسئول هستیم.
این سخنان رئیس جمهوری به معنای راهبرد دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال در سطح کشور است و امیدی برای افراد جویای کار محسوب می شود.

**اعتبار هفت هزار میلیارد تومانی استان کرمانشاه برای اشتغالزایی
جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه به ریاست استاندار هر 15 روز یکبار در استانداری تشکیل می شود و آخرین وضعیت اختصاص اعتبارات و هزینه کرد آن و اعطای تسهیلات بانکی به افراد جویای کار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
استاندار کرمانشاه در آخرین جلسه کارگروه اشتغال استان گفت: ایجاد سرمایه گذاری ها و اشتغال جدید در استان مستلزم تغییر فضای کسب و کار است زیرا تا این وضعیت سامان نگیرد، نمی توانیم انتظار ایجاد سرمایه گذاری های جدید در راستای اشتغالزایی را داشته باشیم.
هوشنگ بازوند افزود: استان کرمانشاه در مجموع در زمینه ایجاد اشتغال سه هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار دارد که که اگر سهم آورده سرمایه گذار را به آن اضافه کنیم این رقم به حدود هفت هزار میلیارد تومان می رسد که همه مدیران وظیفه ای مهم در راستای جذب اعتبارات مربوط به اشتغالزایی دارند.
وی با اشاره به فضای کسب و کار استان تصریح کرد: مهمترین کار در استان باید تلاش در راستای تغییر فضای کسب و کار باشد زیرا اگر روندی در این زمینه صورت نگیرد برای جذب اعتبار هفت هزار میلیارد تومان اشتغالزایی دچار مشکل خواهیم شد لذا مدیران استان باید کارشناسان خود را نسبت به نرخ بیکاری در استان حساس کنند و خود کارشناسان برای تغییر این فضا پیشقدم باشند.

**مشکلات استان به گوش مسئولان ارشد کشور رسیده است
استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در طول چند مدت گذشته تلاش کردیم تا مطالبات مردم کرمانشاه به گوش مدیران ارشد کشوری رسانده شود، گفت: در زلزله اخیر تلاش کردیم تا مطالبات مردم به مدیران ارشد کشوری منتقل شود و این کار به خوبی در استان صورت گرفت و در این راستا هم تسهیلات و اعتبارات مناسبی به استان نسبت به دیگر استان ها تخصیص یافت لذا با وجود این تسهیلات و اعتبارات هم اکنون نوبت مدیران استان است که برای تغییر فضای کسب و کار تلاش کنند و کارشناسان خود را برای این موضوع در راستای اشتغالزایی حساس کنند.
بازوند تصریح کرد: با اعتبار هفت هزار میلیارد تومان بیش از 20 هزار شغل در استان ایجاد می شود لذا برای جذب این اعتبار، هر چه سریعتر باید برنامه ای مدون تهیه شود و برای جذب آن تلاش ویژه ای صورت گیرد تا مهر ماه سال آینده بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان آن جذب شود.
وی از دستگاه های اجرایی ذیربط خواست که به آسیب شناسی مشکل ایجاد اشتغال در استان بپردازند و نتیجه این آسیب شناسی را تا 15 روز دیگر به این کارگروه اعلام کنند.
وی خاطرنشان ساخت: بهبود فضای کسب و کار 65 درصد مشکل بیکاری استان را حل می کند لذا تا این موضوع محقق نشود نباید انتظار داشته باشیم که مشکل بیکاری در استان حل می شود.

**اختصاص 352 میلیارد تومان به اشتغال روستایی و عشایری
استاندار کرمانشاه در ادامه همچنین با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته برای اشتغالزایی به استان در مناطق روستایی و عشایری گفت: تسهیلات استان در زمینه اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری در مجموع 352 میلیارد تومان است که تاکنون حدود 88 میلیارد تومان آن به استان ابلاغ شده لذا بانک های عامل این موضوع یعنی بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق توسعه تعاون برای جذب سریع آن باید تلاش ویژه داشته باشند و دستگاه ها هم نسبت به اجرای طرح های اشتغالزایی ضمن جدیت و پیگیری، نظارت دقیق بر روند کار داشته باشند.
بازوند تاکید کرد: مبلغ 88 میلیارد تومان ابلاغ شده در زمینه اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری استان باید تا 20 اسفند ماه جذب شود لذا همه دستگاه ها و بانک های ذیربط وظیفه دارند که از همه ظرفیت های استان برای تحقق این موضوع استفاده کنند.
او گفت: باید تمهیدات لازم برای جذب سریع این 88 میلیارد تومان اندیشیده شود تا به محض اعتبار جدید اقدام های بعدی برای جذب آن صورت گیرد.
استاندار کرمانشاه همچنین خواستار تعیین و تکلیف طرح های اشتغالزایی در داخل استان شد و گفت: اگر برای اجرای طرحی بخواهیم آن طرح را به مرکز بفرستیم حتماً این موضوع مانع از اجرای سریعتر طرح ها در استان خواهد شد لذا مدیران و مسئولین باید با رایزینی و ارتباط با تهران و بیان مشکلات استان در زمینه داشتن نرخ بیکاری بالا کاری کنند که طرح ها در داخل خود استان تعیین و تکلیف شوند و برای تصویب نیازی به فرستادن آنها به مرکز نباشد.
وی گفت: باید شرایط و بستر لازم را برای ایجاد سرمایه گذاری های در استان فراهم کنیم و این مهم جز با تغییر فضای کسب و کار محقق نمی شود.

**بیکاری مهمترین چالش استان
استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد برنامه هایش برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در استان گفت: بیکاری یکی از مهمترین چالش هایی است که مدیریت استان با آن مواجه است و باید به نوعی این معضل را تعیین تکلیف کنیم.
بازوند، ایجاد اشتغال را مستلزم سرمایه گذاری دانست و افزود: ایجاد شغل با سخنرانی امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه ما با 145 هزار بیکار در استان کرمانشاه روبرو هستیم، گفت: سالانه بین هفت هزار و 500 تا هشت هزار نفر هم به جمع بیکاران استان اضافه می شود که ابتدا باید جلو ورود این تعداد بیکار به جمع بیکاران استان را بگیریم.
وی، گام دوم در راستای رفع بیکاری در استان را برنامه ریزی چهار یا پنج ساله برای رفع رقم 145 هزار نفری بیکاران دانست و گفت: برای ایجاد اشتغال باید سالانه هشت یا 9 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری انجام شود.
به گفته او، علاوه بر دولت خود مردم استان نیز باید سالانه در همین حد سرمایه گذاری داشته باشند تا بتوانیم شغل مورد نظر افراد جویای کار را فراهم کنیم.
وی به موانع بر سر راه سرمایه گذاری در استان نیز اشاره کرد و گفت: برخی از این موانع در سیستم دولتی و بخشی نیز خارج از سیستم دولتی است اما مجموعه مدیریتی استان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رفع موانع بر سر راه جذب این سرمایه ها را در دستور کار قرار داده است.

**بهبود فضای کسب و کار مهمترین گام در ایجاد اشتغال
استاندار کرمانشاه در ادامه بهبود فضای کسب و کار را یکی از راهکارهای ایجاد شغل دانست و گفت: نرخ بیکاری یکی از موانع جذب سرمایه گذاری و ایجاد شغل است که باید تلاش کنیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم.
بازوند اظهار امیدواری کرد که وضعیت ایجاد شغل در استان در پایان سال جاری با نیمه های سال تفاوت کند و این به فرهنگ کار و میزان تمایل جوان ها به کار به عنوان عنصر پیشرفت جامعه بستگی دارد.
وی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال در استان برنامه داریم، گفت: در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان 20 راهکار ایجاد شغل را مطرح کردیم و با مدیران دستگاه های اجرایی هم برای عملیاتی کردن این راهکارها صحبت شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد اشتغال خود مردم هم باید پای کار بیایند، گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه است که مردم می توانند از این طریق به شغل برسند.
وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی در استان کرمانشاه در حد صفر است، گفت: باید به سمت استفاده از منابع و سرمایه های خارجی در راستای ایجاد شغل در استان برویم که تاکنون 2 پروژه پتروشیمی اسلام آباد غرب و پالایشگاه آناهیتا را برای استفاده از منابع فاینانس معرفی کرده ایم.
وی با بیان اینکه 250 فرصت سرمایه گذاری در استان را تدوین کرده ایم، گفت: این فرصت ها را در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می دهیم.
وی دعوت از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران را نیز در دستور کار استان دانست و افزود: برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر استان این سفرا را برای حضور در همایشی به کرمانشاه دعوت می کنیم.

**اختصاص 176 میلیارد تومان برای توسعه اشتغال در روستاها
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از محل صندوق توسعه ملی 176 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای حمایت از توسعه اشتغال پایدار در روستاها به استان کرمانشاه اختصاص یافته است.
رضا رحیمی اظهار کرد: دولت برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی تسهیلات و برنامه های خوبی در نظر گرفته که سهم استان از محل صندوق توسعه ملی برای در این زمینه 176 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه نرخ سود این تسهیلات برای سرمایه در گردش 10 درصد و برای مناطق عشایری و مرزی و غیر عشایری و غیر مرزی به ترتیب چهار و 6 درصد است، افزود: استان کرمانشاه با 4.19 درصد از سهم این تسهیلات رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارد که برای ارسال طرح ها باید اقدامات موثری در این راستا صورت گیرد.
وی بیان کرد: باید تلاش کنیم که 176 میلیارد تومان سهم در نظر گرفته شده برای استان را به سرعت جذب کنیم زیرا این توان در استان وجود دارد که تسهیلات بیشتری را در این زمینه اخذ کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی با بیان اینکه با توجه به نرخ بیکاری استان باید تلاش های خود را برای جذب تسهیلات اشتغالزایی افزایش دهیم، افزود: در استان هیچ کاری مهمتر و با اولویت تر از ایجاد اشتغال برای جوانان وجود ندارد و مدیریت ارشد استان این موضوع را با جدیت دنبال می کند و از همه مدیران و فرمانداران می خواهیم که در این زمینه با جدیت و پرتلاش، کار کنند.
وی با اشاره به وجود دیگر تسهیلات در استان از جمله کمک های فنی و اعتباری گفت: از محل کمک های فنی و اعتباری می توانیم طرح های نیمه تمام و نیمه راکد در استان را به اتمام برسانیم و باید توجه کنیم که تسهیلات در نظر گرفته شده برای توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تنها برای این مناطق است.
رحیمی تاکید کرد: فرمانداران باید در یک بازه زمانی نسبت به تشکیل و آماده ساختن طرح ها برای ارسال به بانک ها برای استفاده از این تسهیلات اقدام کنند تا به محض اینکه تسهیلات به استان ابلاغ شد استان کرمانشاه جزء اولین استان هایی باشد که در زمینه جذب آن عمل کرده باشد.
وی با بیان اینکه مسئولیت مستقیم ایجاد اشتغال در مناطق روستایی به عهده فرمانداران است، گفت: خوشبختانه توانمندی های خوبی در فرمانداری های استان وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت ها و برنامه ریزی درست و صحیح می توانیم گام های موثری را در روستاهای استان جهت ایجاد اشتغال پایدار برداریم.
او یادآور شد: با توجه به نرخ پائین سود این تسهیلات باید تمامی طرح ها و برنامه ها آماده باشد تا بتوانیم هر چه بیشتر از این تسهیلات استفاده کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با اشاره به تسهیلات بنگاه های اقتصادی زودبازده که در دولت های نهم و دهم به استان ها تخصیص یافت، گفت: تسهیلات بنگاه های اقتصادی زودبازده در سال های گذشته به استان ها اختصاص یافت اما چون نظارتی دقیقی برای اجرای آنها صورت نگرفت منجر به شغل نشدند لذا همه باید توجه کنیم که برنامه ریزی دقیق و نظارت همه جانبه برای جذب و تخصیص درست تسهیلات مناطق روستایی بسیار مهم و الزامی است.
وی با تاکید بر تخصیص اعتبارات و تسهیلات مناطق روستایی به افراد توانمند و دارای اهلیت کاری اظهار کرد: فرمانداری ها و بخشداری ها باید نسبت به شناسایی افراد توانمند جهت سپردن اجرای طرح های اشتغالزایی به آنها تلاش کنند زیرا با انجام این مسیر و نظارت دقیق است که طرح ها منجر به اشتغالزایی و کارآفرینی در روستاها خواهند شد.
وی از فرمانداران خواست که هرچه سریعتر نسبت به تشکیل کارگروه اشتغال در شهرستان ها جهت بررسی طرح های اشتغالزایی در روستاها برای جذب تسهیلات توسعه روستایی اقدام کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تصریح کرد: ما در استان به استفاده از ظرفیت های موجود در صنایع تبدیلی فرآوری سنگ، صنایع کشاورزی، فرش، تجارت مرزی و... برای ایجاد اشتغال در روستاها نیاز داریم.

**حمایت های مادی دولت بسترساز ایجاد شغل در کرمانشاه
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دستگاه هماهنگ کننده مابین دستگاه های اجرایی در حوزه اشتغال، دبیری کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه را نیز بر عهده دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: دولت از طریق اختصاص اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز به دنبال کاهش نرخ بیکاری در استان است و در قالب طرح ها و همچنین سفرهای مسئولان سهم بسیار خوبی برای اشتغالزایی در استان در نظر گرفته است.

**اختصاص هفت هزار میلیارد ریال از محل سفر رهبر معظم انقلاب
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه به سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب در سال 1390 به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر هفت هزار میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی به تصویب رسید که تا سال 92 نزدیک به 30 درصد این اعتبارات جذب شده بود.
به گفته یاوری، از ابتدای سال 93 تاکنون با فعالیت های مستمر دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری، 6 هزار و 240 میلیارد ریال برای یک هزار و 653 طرح با اشتغال سه هزار و 584 نفر پرداخت شده است.
او گفت: این اعتبارات تا پایان شهریور97 باید پرداخت شود.

**پرداخت یک هزار و 340 میلیارد ریال تسهیلات از محل سفر رئیس جمهوری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه همچنین به اختصاص 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل سفر سال 95 رئیس جمهوری به استان برای طرح های اشتغالزا اشاره کرد و گفت: تاکنون یک هزار و 103 طرح به ارزش سه هزار و 100 میلیارد ریال به بانک ها معرفی شده است.
به گفته یاوری، از این تعداد 350 طرح با یک هزار و 340 میلیارد ریال و با اشتغالزایی هزار و 985 نفر پرداخت شده است.
او بیشترین طرح های پرداخت شده را مربوط به جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: شهرستان های اسلام آبادغرب، کرمانشاه، گیلانغرب و کنگاور نیز بیشترین پرداختی را داشته اند.
وی اظهار کرد که این تسهیلات بازه زمانی ندارد و سهم یکی از بانک ها که حدود 500 میلیارد ریال است هنوز ابلاغ نشده است و فرصت برای جذب این تسهیلات هست.

**هشت هزار و 470 میلیارد ریال سهم استان از طرح اشتغال فراگیر
اشتغال فراگیر و پایدار مناطق روستایی و عشایری از دیگر طرح های دولت در راستای اشتغالزایی است که در راستای این طرح باید 970 هزار شغل در کشور ایجاد شود و نرخ بیکاری به میانگین هشت درصد کاهش یابد.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه برای تحقق این میزان شغل 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت تخصیص داده شده است که سهم استان کرمانشاه باتوجه به نرخ بالای بیکاری 4.19 درصد معادل هشت هزار و 470میلیارد ریال می باشد.
به گفته او، این تسهیلات به متقاضیان ایجاد شغل در بخش های کشاورزی، صنایع و معادن، خدمات، فناوری اطلاعات و گردشگری پرداخت می شود.
او از طرح مشوق های بهبود فضای کسب و کار و ایجاد شغل به عنوان دیگر فرصت ایجاد اشتغال در استان نام برد و گفت: طرح کارآموزی دانش آموختگان دانشگاهی یکی از این طرح ها است که همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه نیز در حال اجراست.
به گفته یاوری، در این طرح به دانش آموختگان دانشگاهی کمک می شود که با قرار گرفتن در محیط کار مهارت و توانمندی خود را ارتقا دهند.
افراد جویای کار دارای مدرک کاردانی تا دکترا با حضور در یک بنگاه تولیدی از طرف دولت به صورت ماهانه بین 2 میلیون و 700 هزار ریال تا سه میلیون و 700 هزار ریال شهریه دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: این کارورزان در هنگام کار زیرپوشش بیمه حوادث ناشی از کار قرار می گیرند و در صورتی که کارفرمایان بخواهند از این کارورزان برای محیط کار خود به عنوان نیروی کار استفاده کنند تا 2 سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می شوند.
وی دوره کارورزی را براساس آئین نامه این طرح حداقل چهار و حداکثر 9 ماه بسته به استانداردهای آموزشی دانست و گفت: به دلیل آمار بالای بیکاری استان کرمانشاه تصمیم گرفتیم 9 ماه را برای کارورزان در نظر بگیریم.
او سهم استان کرمانشاه در این طرح را هفت هزار و 425 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون 18 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد هفت هزار و 583 نفر شرایط لازم را دارند.
وی با بیان اینکه 771 واحد بنگاه اقتصادی استان برای جذب کارورزان اعلام آمادگی کرده اند، افزود: تاکنون 240 قرارداد کارورزی منعقد شده است.
وی اظهار کرد: هر بنگاه اقتصادی به ازای هر سه نفر کارگر بیمه شده می تواند یک نفر کارورز جذب کند.
به گفته او، جذب این کارورزان و چگونگی فعالیت آنها توسط معاونت اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه راستی آزمایی می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه هدف اصلی از پرداخت این تسهیلات را ایجاد شغل دانست و گفت: خروجی این پرداختی ها حتما باید به ایجاد شغل منجر شود و تمام پرداختی ها توسط این اداره کل به صورت مستمر رصد و راستی آزمایی می شود.
یاوری این اعتبارات و تسهیلات را فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان دانست و از همه جویندگان کار خواست از فرصت ایجاد شده توسط دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی نهایت استفاده را ببرند.
وی یادآوری کرد که باتوجه به اینکه تمام مراحل ثبت نام و دریافت تسهیلات اشتغالزایی در سامانه های هوشمند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت می شود، از این رو درصد انحراف این پرداختی ها به حداقل می رسد.
جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
هم اکنون بیش از یک هزار واحد تولیدی با 30 هزار نفر اشتغال در استان کرمانشاه فعال است.
استان کرمانشاه همچنین دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب و باغ است و در بخش گردشگری نیز با بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده و مناظر بسیار طبیعی از ظرفیت بالایی برای ایجاد شغل برخوردار است.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُردنشین و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

نظر شما