شناسهٔ خبر: 24178897 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

تمام میوه ها و سبزیجاتی که فرایند هضم را بهبود می دهند

بسیاری از مشکلات گوارشی می تواند به طور طبیعی با مصرف میوه ها و سبزیجات خاص درمان شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز به  نقل ازsteptohealthانواع مشکلات گوارشی از قبیل درد معده و نفخ شایع است اما به غیر از گزینه های دارویی، میوه ها و سبزیجاتی هم وجود دارند که عوارض گوارشی ناشی از برخی مواد غذایی خاص را کاهش می دهند. شایع ترین علل هضم ضعیف عبارتند از: پرخوری، خوردن با سرعت، مصرف بیش از حد  غذاهای چرب، مصرف بیش از حد کافئین و در نهایت استرس.

آلو: کلید رفع مشکلات گوارشی به واسطه وجود فیبر فراوان است. آلو هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول را دارد و یک درمان پیشگیرانه برای ابتلا به یبوست نیز محسوب می شود. هر یک فنجان آلو ۷,۶ گرم فیبر و سوربیتول دارد. سوربیتول یک قند طبیعی است که آب موجود در روده ها را افزایش می دهد.

پاپایا: دارایی ماده ای فعال به نام پاپائین است؛ آنزیمی که به تجزیه پروتئین در بدن کمک می کد و فرایند هضم را سرعت می بخشد. هر یک عدد پاپایا، ۲۰ درصد میزان نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند.

دانه های کتان: به طور سنتی برای درمان مشکلات هضم استفاده می شود زیرا سرشار از فیبر نامحلول است. یک قاشق غذاخوری دانه کتان دارای ۳ گرم فیبر است و به پیشگیری از یبوست نیز کمک می کند. آرد کتان برای پخت نان و شیرینی نیز مناسب است و از روغن آن می توان به عنوان مکمل استفاده کرد.

زنجبیل: دارای خواص دارویی متعددی است که بسیاری از آنها در درمان مشکلات گوارشی به کار می آیند. این گیاه دارای خواص آرام بخش و ضد التهابی است و می تواند درد شکم را نیز تسکین دهد. زنجبیل همچنین دارای خواص ضد اسپاسم و ضد تهوع است.

رزماری: درمان خوبی برای سوء هاضمه، نفخ، گاز، درد و یبوست است. با اینکه مکمل ‌هایی برای آن وجود دارد، خوردن تازه و خشک این گیاه بسیار موثرتر عمل می کند.

پونه: منبع خوبی از فیبر است. دو قاشق غذاخوری از پونه، ۴ درصد از میزان نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. مصرف پونه به طور مترب به بهبود فرایند هضم کمک کرده و به عنوان ضد اسپاسم عمل می کند. مصرف پونه همچنین دردهای شکمی ناشی از مشکلات هضم را بهبود می بخشد و کاهنده تورم است.

بابونه: افراد مبتلا به مشکلات هضم می توانند از این گیاه به عنوان چای استفاده کنند.

نعناع: زمانی که مساله تحریک دستگاه گوارش مطرح باشد، نعناع به عنوان یکی از بهترین گیاهان مطرح می‌‌‏ شود. اسید موجود در معده را آرام می ‌کند و واکنش ‌های کلی آن را نیز مهار می ‌کند. با اینکه نعناع تازه، انتخاب اول در درمان یبوست، اسهال، نفخ، گاز و سوء هاضمه است، استفاده از آن به صورت چای نیز خالی از فایده نیست.

منبع : آوای سلامت

نظر شما