شناسهٔ خبر: 24178556 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد توصیه های رهبری در سال"اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"

نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال"، رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صداوسیما،  نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:"  دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست."
 
   همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."
 
  برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است .در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.
 

مهم ترين محورهاي مهم و برجسته مورد بررسي در2111/ 96 الي2511/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسي، از نکات ده گانه تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري به موارد ذيل پرداخته شده است:

رونق توليد (دخالت دادن مردم در کار توليد، گسترش صادرات و طرف هاي صادراتي، مبارزه با باندهاي قاچاق)،   و اشتغال

 و مهم ترين محورهاي رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

  • اختصاص 100 میلیارد تومان منابع برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت ­های صادراتی
  • تا پایان دولت دوازدهم حدود 32 هزار واحد صنعتی در کشور ایجاد، نوسازی و تکمیل ظرفیت می­شود که برای هر استان سهمیه در نظر گرفته شده است. سهمیه هر استان در نوسازی و تکمیل ظرفیت یا ایجاد صنایع جدید بر اساس گستردگی آنها از 700 تا یک هزار و 300 واحد تعین شده است.
  • در 4.5 سال گذشته 35 درصد ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی کشور نوسازی شده است. از نیمه دوم امسال تاکنون، 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه ­گذاری و تبدیل به ماشین شده که 95% این سرمایه گذاری با تکیه بر تولیدات داخلی صورت گرفته است.
  • افزایش 55 درصدی حجم صادرات ایران به کشور نیجریه  در10 ماهه سال 1396 در هم­سنجی با پارسال  
  • ظرفیت صادرات گاز به عراق تا 50 میلیون مترمکعب افزایش می ­یابد، خطوط لوله انتقال گاز غرب و شمال غربی کشور به گونه ­ای ساخته می­شوند تا علاوه بر پایداری در تامین گاز مصرف داخلی، امکان سواپ و صادرات گاز نیز فراهم شود.
  • افزایش 127 درصدی حجم صادرات ایران به غنا در10 ماهه سال 1396، بیش از 6 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شد.
  • از ابتدای امسال تاکنون 832 میلیون دلار کالا از گمرک­ های این استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 23 درصد رشد داشته است.
  • تا جایی که می‌شود نباید اجازه دهیم کالای قاچاق وارد کشور شود. به همین دلیل تأکید به تعیین تکلیف کالاهای متروکه است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با گمرک منعقد شد تا سیستم‌ها به یکدیگر متصل شده و به محض آنکه کالایی متروکه شد، در سازمان مراحل رسیدگی، ارزیابی و امور قانونی آن پیگیری شود 
  • نخستین برنامه اشتغال ما در سال ۹۷، کمک به احیا و تثبیت بنگاه‌های تولیدی است که در طرح تثبیت شغل دنبال می‌شود. استان‌ها در این زمینه اختیاراتی نیاز داشتند و قرار شد این اختیارات در قالب آیین‌نامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.
  • بازآفرینی شهری، نوسازی ناوگان حمل و نقل و رونق گردشگری سه طرح مهم دولت برای نوسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال فراگیر است که تا پایان امسال دنبال می‌شود.
  • وعده ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فضای مجازی از سوی رییس جمهور مطرح شده است و وزارت ارتباطات وظیفه ایجاد زیرساخت اشتغالزایی در فضای مجازی را دارد .
  • صدور ضمانت ­های سرمایه ­گذاری10 برابر رشد داشته است. صدور هزار میلیارد تومان ضمانت­نامه با سقف 18 میلیارد تومانی در دولت تدبیر و امید. حمایت از شرکت­ ها و افزایش تولید از اهداف تعریف شده صندوق ضمانت سرمایه­ گذاری است.
  • خودکفایی گندم در سال آینده هم استمرار می­ یابد با افزایش تولید گندم به همان میزان واردات این محصول کاهش یافت و ما به یک کشور صادرکننده در این زمینه تبدیل شده ­ایم.
  • رویکرد این وزارتخانه به اشتغال، پیاده­سازی رویکرد کسب و کار کشاورزی در چارچوب برنامه اشتغال فراگیر است. بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال فراگیر 45 درصد منابع در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در نظر گرفته شده است.
  • صادرات «ال پی جی» ایران به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم­ ها، یعنی 520 هزار تن رسید که این مقدار 146 هزار تن بیشتر از آمارهای اولیه منتشر شده در اواسط ماه ژانویه است.

رصد توصیه های رهبری در سال

 رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

رصد توصیه های رهبری در سال

پژوهش خبری// گروه اقتصاد

نظر شما