شناسهٔ خبر: 24178081 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام قوامی تأکید کرد:

ایجاد شبکه امامت؛ راه‌حل پیوند مدرسه و مسجد

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه باید سه ضلعی مجتمع یا محله، مسجد و مدرسه ایجاد شود، گفت: ایجاد شبکه امامت، راه‌حل پیوند مدرسه و مسجد و تقویت تربیت مسجدی است.

صاحب‌خبر -

ایجاد شبکه امامت؛ راه‌حل پیوند مدرسه و مسجد/  ایجاد 3 ضلعی مدرسه، محله و مسجد

حجت‌الاسلام والمسلمین صمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و امام جمعه پردیسان در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: ایجاد مثلث سه ضلعی، محله، مدرسه و مسجد؛ راهبرد اصلی در تربیت مسجدی، دانش‌آموزان است.

وی افزود: روحانی در مجتمع مستقر می‌شود و درس و بحث و اخلاق بچه‌های مدرسه را مدیریت می‌کند؛ روحانی که خودش زیر نظر امام جماعت محله فعالیت دارد و همین روحانی نیز در مدرسه به اقامه نماز جماعت می‌پردازد که هم اکنون این طرح در منطقه پردیسان در حال اجراست.

قوامی با بیان اینکه باید حلقه اتصال و ارتباط دائمی و سازمان یافته و منسجم میان مدرسه و مسجد ایجاد شود، اظهار کرد: راه‌های ایجاد جاذبه در مسجد توسط کانون‌ها و بسیج خوب است اما جواب محدودی می‌دهد؛ بنابراین باید شبکه امامت میان محله و مسجد ایجاد شود تا ارتباط مستمر شکل گیرد.

امام جمعه پردیسان در تشریح شبکه امامت تصریح کرد: باید همه ائمه جمعه و جماعات با یکدیگر متصل شوند و مدیریت محلات در هر منطقه را بر عهده بگیرند و سراغ امت بروند و نه صرفا تعداد محدودی ماموم.

امام جمعه پردیسان قم ادامه داد: اگر مسجد، کمک‌کننده و متکفل تسهیل در امور اجتماعی مردم محله مانند ازدواج، اشتغال، مسکن و تفریح جوانان شد خود به خود آنان به مسجد علاقه‌مند خواهند شد و نیاز چندانی به دعوت آنان به مسجد و نماز هم نخواهد بود.

مسجد؛ محل رفع نیازهای مردم شود

قوامی تاکید کرد: مردم باید احساس کنند که نیازهایشان از طریق مساجد شنیده و حل می‌شود؛ امام باید رهبر هر محله باشد و یک محله چندهزار نفری توسط کادر اجرایی امام، اداره شود؛ یعنی ابتدا آسیب‌شناسی صورت بگیرد و به رفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه الانسان عبیدالاحسان افزود: اگر مردم احساس کنند که گرهی از مشکلاتشان در مسجد گشوده می‌شود قطعا جذب خواهند شد؛ بنابراین مسجد می‌تواند در دادن ولیمه و جهیزیه و ... کمک کننده باشد و افراد، نیز خود را عضوی از امت خواهند دانست.

قوامی در پاسخ به این سؤال که امکانات مادی زیادی باید برای این کار صرف شود که ممکن است از موانع اصلی باشد اظهار کرد: موانع اصلی بر سر راه تربیت مسجدی و راهبرد هدایت دانش‌آموزان از مدرسه به مسجد، جهل، هوای نفس و کم همتی و معرفت اندک به جایگاه امامت و رهبری است.

وی افزود: ما رهبر معظم انقلاب را رهبر خودمان می‌دانیم ولو اینکه پشت سرشان به صورت روزانه هم نماز نخوانیم؛ اگر رهبری امام جماعت در محله تحکیم پیدا کند مامومین صد نفری و کمتر و بیشتر به امت چندین هزار نفری در منطقه و محله تبدیل می‌شوند ولو اینکه سه وقته نیز در مسجد حاضر نباشند.

وی افزود: امام جماعت باید به منازل مردم و نیازمندان سرکشی کرده و کادو برای آنان ببرد و انجام این کار در جمع‌های محدود ممکن است و مشکلات اقتصادی را هم خود افراد متوسط و توانمند محله تامین می‌کنند.

قوامی تصریح کرد: امامت یعنی سیاستمداری حتی اگر کسی امام جماعت یک روستا باشد؛ اگر دیدگاه ما به این سمت هدفگذاری و تغییر کند مطمئنا دست یافتنی است، اما متاسفانه بهانه‌هایی آورده می‌شود که با پروسه مقاومت جواب می‌دهد کاری که ما در پردیسان در حال انجام آن هستیم و آرام آرام مقاومت‌ها نیز شکسته می‌شود.

وی افزود: تنها مانعی که وجود ندارد اقتصادی است زیرا مردم منطقه حاضرند برای مشکلات خود هزینه کنند و فلسفه وجوهات نیز همین است و مردم با دل و جان هزینه می‌کنند و خودگردان و خودجوش هستند؛ البته باید ابتدا شبکه امامت و رابطه اعتمادبخش میان امام و امت را احیاء کنیم.

وی ادامه داد: در این صورت مساجد خودشان توسعه می‌یابند و نیازی نیز به ساختار جدید و احداث هم نیست بلکه می‌توان از امکانات محل استفاده شود و حتی بسیج و کانون‌ها نیز سر جای واقعی خود قرار خواهند گرفت.

قوامی ادامه داد: الان هیچ نهاد و قوه‌ای در حسینیه امام خمینی(ره) مستقر نیست و تنها رهبری هستند ولی همه در شعاع رهبری و تحت راهبری راهبردی ایشان فعالیت می‌کنند؛ اگر چه هر کدام باید وظایف خود را انجام دهند. در محله نیز مردم محور اجرای کار هستند و امام جماعت صرفا باید راهبری داشته باشد.

وی به طرحی کاربردی و تست شده در این زمینه پرداخت و گفت: براساس این طرح که ما آن را در پردیسان قم در حال اجرا داریم امام جماعت، رهبرمحله و محله‌یار که توسط امام منصوب می‌شود، رئیس جمهور محله است و شهردار نیز او را تایید می‌کند.

قوامی گفت: هم اکنون 20 محله‌یار در این منطقه به تعداد مساجد داریم که بدون حقوق کار می‌کنند و جهادی هستند و نان و خرما و مایحتاج، میان مردم مستمند توزیع کرده و مشاوره‌های مختلف به آنان ارائه می‌دهند و محوریت راهبری کار نیز با امام جماعت و مسجد محله است.

گفت و گو از علی فرج‌زاده

انتهای پیام

 

برچسب‌ها:

نظر شما