شناسهٔ خبر: 24177973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

روس‌ها چطور ترامپ را به کاخ سفید بردند؟

صاحب‌خبر -

کمیته تحقیق درباره نفوذ و مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا گزارشی حاوی جزییات اقدامات روس ها در مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را منتشر کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت نیویورک تایمز، گزارش جدید که توسط "رابرت مولر" رییس سابق پلیس فدرال آمریکا و مسئول کنونی کمیته تحقیق از پرونده جنجالی مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، منتشر شده 37 صفحه بوده و حاوی جزییات بسیار دقیقی از اقدامات افراد و نهادهای روسی در حمایت از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و ضربه زدن به رقیب اصلی او هیلاری کلینتون در انتخابات نوامبر 2016 است.

بر اساس این گزارش، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه 13 شخص و 3 نهاد روسی را به اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت پیگرد قضایی قرار داده است. تلاش های روسیه از یک دفتر در شهر سنت پترزبورگ مدیریت شده است.

دولت روسیه و دونالد ترامپ تا کنون بارها اتهام تبانی انتخاباتی را رد کرده اند و این اتهام را به تلاشی از جانب حزب دموکرات برای تخریب وجهه ترامپ و روسیه تقلیل داده اند؛ در گزارش جدید هم اتهامی مبنی بر همکاری و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه به میان نیامده و تنها شرح جزییاتی از اقدامات نفوذگران روسیه در انتخابات اخیر آمریکاست.

دونالد ترامپ پیشتر در جریان نخستین دیدارش با همتای روس خود به نقل از ولادیمیر پوتین گفت که روسیه به هیچ وجه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله نکرده است. ترامپ اذعان کرد که شخصا شاهد این بوده که دیگر صبر پوتین از تکرار اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سر آمده و او از اینکه مدام این اتهام تکرار می شود، ناراحت است. ترامپ گفته بود این تاکید پوتین بر عدم مداخله در انتخابات آمریکا را صادقانه یافته است.

با این حال کمیته تحقیق از پرونده جنجالی مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا همچنان در یک سال گذشته به فعالیت خود زیر نظر کنگره آمریکا ادامه داده است و شواهد و مدارک مختلفی را در زمینه این مداخله مورد بررسی قرار داده و با دهها فرد مرتبط و بلندپایه در این باره مصاحبه کرده و حتی زمزمه مصاحبه احتمالی با دونالد ترامپ نیز به میان آمده است.

بر اساس گزارش حدید 37 صفحه ای نیز، جزییات بسیار دقیق تری از مداخله افراد و نهادهای وابسته به روسیه مورد اشاره قرار گرفته است.

در گزارش جدید کمیته آمده که 13 شهروند روسی در جریان رقابت های انتخاباتی 2016 آمریکا با سفر به آمریکا خود را به جای شهروندان آمریکایی جازده اند. البته این شهروندان روسی تلاش خود را برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از سال 2014 آغاز کرده اند.

تلاش این 13 نفر در جریان انتخابات، تخریب وجهه هیلاری کلینتون در فضای مجازی و برعکس بالابردن محبوبیت ترامپ در این شبکه ها عنوان شده است. آنها همچنین گردهمایی هایی را نیز به نفع ترامپ در آمریکا سازماندهی و هدایت کرده اند.

این افراد از شیوه های اطلاعاتی همچون شنود نیز استفاده کرده اند.

این گزارش در حالی منتشر شده که نهادهای اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته از احتمال تکرار مداخله روسیه در انتخابات میاندوره ای 2018 کنگره آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

با وجود این در هیچ بخش از گزارش تفصیلی منتشر شده درباره ارتباط مستقیم بین کارزار انتخاباتی ترامپ و دولت روسیه مطلبی به میان نیامده است و تصور عمومی از این گزارش چنین است که روس ها می توانسته اند بدون اطلاع و هماهنگی با کارزار انتخاباتی ترامپ از او به صورت غیر مستقیم حمایت کرده باشند.

نظر شما