شناسهٔ خبر: 24176448 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|پرورش انگور صادراتی در گلخانه توسط یک کشاورز کبودراهنگی

R41405/P1361/S6,75/CT6

یک کشاورز کبودراهنگی در گلخانه اقدامات لازم برای تولید انگور صادراتی را آغاز کرده تا در راه صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد ثروت گام محکمی را برداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، بحران آب که به میان بیاید، حیات به خطر خواهد افتاد، بنابراین پرداختن  به این موضوع که آیا ما برای حل این مشکل دیر اقدام کردیم  یا زود فایده‌ای ندارد و باید به فکر چاره کار بود.

یک واقعیت موجود در این حوزه وابستگی مستقیم اکثریت مردم همدان به کشاورزی است که آن هم با آب ارتباط مستقیم دارد. بنابراین تا زمانی که شغل مناسب و جایگزینی برای کشاورزی و تأمین غذای مورد نیاز جامعه پیدا نکنیم باید وضعیت را با شرایط موجود وقف دهیم.

از همین رو مجموعه اقدامت مختلفی برای مقابله با بحران آب در استان همدان به تبع از اقدامات کشور و برنامه وزراتخانه‌های مرتبط آغاز شده است. تغییر الگوی کشت همراه با آموزش کشاورزان و انسداد چاه‌های غیر مجاز کشاورزی از جمله این اقدامات است.

یکی از مهمترین مناطق استان که جمعیت روستایی بسیاری نیز در خود جای داده است، شهرستان کبودراهنگ بوده که فعالیت اقتصادی اکثریت مردم به کشاورزی وابسته است. بنا بر آمار رسمی در طول سه سال گذشته در کل شهرستان 795 چاه آب غیر مجاز مسدود شده است که باعث صرفه جویی 50 میلیون متر مکعب آب از منابع زیر زمینی شده است.

همچنین جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کرده که  برای هدایت کشاورزان به تغییر الگوی کشت و  روی آوردن به کشت‌های کم آب‌بر آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد. یکی دیگر از این سیاست‌ها   توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بوده که به مقدار قابل توجهی باعث کاهش مصرف آب خواهد شد به طوری که حداقل تا 60 درصد صرفه جویی به دنبال دارد.

مسئولان جهاد کشاورزی بارها اعلام کردند که در راه  سوق دادن کشاورزان به سمت کشت‌های کم آب‌بر تلاش می‌کنند. متأسفانه در حال حاضر کشت‌هایی چون سیب زمینی، هندوانه و خیار از جمله کشت‌های پرآب‌بر شهرستان کبودراهنگ هستند. اما خوشبختانه اکنون 2 هزار و 800 هکتار کشت هنداونه به 800 هکتار رسیده است. با وجود تلش‌هایی که مسئولان در حوزه گسترده جهاد کشاورزی به عمل آوردند اما هستن هنوز کشاورزانی که نمی‌توانند از شیوه‌های سنتی دست بردارند و با همان روشی که پدرانشان به آنان آموختند مشغول فعالیت هستند.

اما واقعیت این است که در حال حاضر  بیش از 30 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و تا چند سال آینده نزدیک امکان کشت آبی در این منطقه وجود نخواهد داشت و باید بپذیریم که بحران آب در کبودراهنگ بسیار جدی است. از همین رو روی آوردن به کشت‌های گلخانه‌ای باعث کاهش چشم گیر مصرف آب می‌شود.

حمایت همه جانبه از توسعه گلخانه‌ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم بیان کرد: قبل از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سالانه حدود 4.3 هکتار افزایش مساحت گلخانه‌ها داشتیم اما در سال 95 که نخستین سال اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید رشد ما به 14.4 هکتار در سال رسیده است.

حجت الله شهبازی با بیان اینکه مساحت گلخانه‌های استان از 48.4 به 94.4 هکتار رسیده است که نشان دهنده 95 درصد رشد در 10 سال گذشته است، اظهار کرد: 2 گلخانه به صورت ویژه پیگیری می‌شود که یکی از آن‌های گلخانه شیشه‌ای تمام اتماتیک فوق مدرن بوده که در غرب آسیا بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه این گلخانه در مساحت 6 هکتار و با سرمایه 27 میلیون یورو در حال انجام است، افزود: یک گلخانه نیز با 20 هکتار مساحت که شیشه‌ای بوده و گل شاخه بریده و سبزی صیفی را با هم و با سرمایه گذاری 124 میلیارد تومان انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال 96 توسعه گلخانه‌ها در سطح 60 هکتار را تعریف کردیم، تصریح کرد: در سال 94 یک واحد گلخانه با کشت نشاء راه اندازی شده که در سال 95 موفق شدیم  2 میلیون و 550 هزار نشاء شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل، هندوانه، ذرت، بادمجان، چغندر قند را به تولید برسانیم.

شهبازی در باره شهرستان کبودراهنگ نیز گفت:  در سال جاری تا کنون تقاضای احداث حدود 22 هکتار گلخانه دریافت کردیم که تا پایان سال آینده حدود پنج هکتار آن عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبود آب را باید جدی بگیریم، افزود:  بنابراین باید  به جای کشت خیار در فضای باز، به کشت گلخانه‌ای روی بیاوریم تا مصرف آب به یک دهم مقدار فعلی برسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان  تصریح کرد: افزایش کشت گلخانه‌ای به معنای کاهش تولید نیست بلکه در مصرف آب کاهش قابل ملاحظه‌ای انجام می‌گیرد.

شهبازی با بیان اینکه مهمترین کشت‌های گلخانه‌ای در کبودراهنگ فلفل، خیار و گوجه فرنگی است، گفت: برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و البته جلوگیری از اشباع بازار بر روی گیاهان دارویی و گل‌های زینتی تمرکز کردیم زیرا در صورت قطع صادرات گوجه فرنگی و خیار قیمت آن در بازار داخلی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: یکی از متخصصان عرصه باغداری که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده است پیشنهاد تولید انگور در گلخانه را ارائه داده است که با اجرای آن در فصلی که انگور فضای باز وجود ندارد می‌تواند درآمد خوبی را کسب کند و در صرفه جویی آب نیز تأثیر گذار است. 

امکان برداشت انگور بیش از یک بار در سال

گلخانه‌دار کبودراهنگی در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره جزییات این طرح که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، گفت:  ایجاد گلخانه انگور در کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا، ژاپن صورت گرفته اما در ایران هنوز محقق نشده است.

جمشید رحیمی با تأکید بر اینکه  تولید انگو در داخل گلخانه بسیار دشوار است، افزود: در گلخانه انگور  باید نور لازم را تأمین و از رشد آفات و مواردی چون کپک نیز جلوگیری کرد.

وی با بیان اشاره به اینکه در گلخانه می‌توان چندبار در سال انگور برداشت کرد، تصریح کرد:  ذاتا برای انگور اگر شرایط مناسبی فراهم شود و سرما را پشت سر بگذارد می‌توان بر روی یک بوته شاهد انگور رسیده، غوره و جوانه تازه بود که البته باعث آوردن فشار زیادی بر روی آن می‌شود و هر سال بوته ضعیف‌تر از سال قبل می‌شود.

این گلخانه دار با بیان اینکه کشت دوم انگور ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد، گفت:  یکی از کشت‌های انگور به فصل تازه خوری برخورد خواهد کرد و نمی‌توان به قیمتی که صرفه اقتصادی داشته باشد وارد بازار کرد.

رحیمی هزینه ایجاد هر هکتار گلخانه انگور را 200 هزار تومان برآورد کرد و افزود:  31 هزار متر مربع برای این کار در نظر گرفته شده و تبدیل به دو فاز شده که نیمی از آن را تا پایان سال 97 و نیم دیگر آن تا پایان سال 98 اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه صادرات انگور را هدف گذاری کردیم، اظهار کرد:  به دنبال تولید ارقامی از انگور که در داخل کشور وجود دارد نیستیم، و رقم‌هایی را انتخاب کردیم که در دنیا مطرح هستند.

این کشاورزی در پایان سخنان خود تأکید داشت که باید از مسئولان جهاد کشاورزی استان به ویژه مدیر امور باغبانی قدردانی کرد.

انتهای پیام/ش

نظر شما