چکیده
مفهوم تشخّص جزء مفاهیم ثبوتی بوده، از سنخ معقولات ثانی فلسفی است. تشخّص عبارت از ویژگیای است که مانع قابلیّت صدق بر کثیرین شده، موجب شرکتناپذیری میباشد. تعیین ملاک تشخّص مورد اختلاف فلاسفه قرار گرفته است: ابنسینا و بهمنیار ملاک تشخّص وجودات مادی را عوارض مفارقِ نوع مذکور دانسته و مقوله وضع را دارای تشخّص بالذات میدانند. محقق دوانی و سید سند تشخّص و کلّیت را به نحوه ادارک باز میگردانند. سهروردی با الهام از مبنای اصالت ماهیت، عامل تشخّص را ماهیت محقّق خارجی میداند. صدرالمتألهین ضمن نقد و بررسی دیدگاههای فلاسفه، ملاک تشخّص را نحوه وجود موجودات میداند و برخی دیدگاهها را به دیدگاه خودش باز میگرداند. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی این مسئله پرداخته، به تبیین دقیق پیوند تشخّص وجودات با مسئله اصالت و تشکیک در وجود در نظام فلسفی صدرالمتألهین میپردازد.
کلیدواژه ها: تشخّص؛ تخصّص؛ تمیّز؛ امتیاز؛ صدرالمتألهین
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی: دانشجوی دکتری (سطح چهار) جامعه المصطفی(ص) العالمیه و کارشناس ارشد فقه و اصول
فصلنامه حکمت اسلامی - دوره 2، شماره 1، پیاپی 4، بهار 1394.
∎
نظر شما