شناسهٔ خبر: 24176379 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سنگینی کفه ترازوی واردات آب مجازی

تراز صادرات آب مجازی در ایران به مراتب کمتر از واردات آن است. در واقع صادرات آب مجازی از کشور عدد قابل توجهی نیست. گرچه تصور می‌شود با صادرات سبزی و صیفی جات، آب زیادی از کشور خارج می‌شود اما واقعیت این است که صادرات این دسته از محصولات، عدد بزرگی نسبت به محصولات وارداتی نیست. در ایران عمدتا پسته صادر می‌شود. یکی از دلایل صادرات این محصول، بحث ارزآوری آن است. در مناطقی که پسته کاری می‌شود، آب کیفیت خوبی ندارد که بتوان محصول دیگری در آنجا کشت کرد. پسته با شوری بالا قابل تولید است و در شرایط فعلی، ممکن است الگوی کشت جایگزین برای آن وجود نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

کیوی هم جز اقلام صادراتی ایران است که بسیار ارزآور است. در برخی سالها، صادرات مرکبات نیز قابل توجه است. عمده صادرات ما در بخش محصولات باغی است و صدور سبزی و صیفیجات در مقابل مرکبات عدد بزرگی نیست. محصولات صادراتی در کشورمان محتوای آب مجازی کمی دارد. این تصور غلط است که هندوانه چون آبکی است، آب مجازی زیادی را صادر میکند. در سبد صادرات و واردات ایران، نام محصولاتی مثل گندم، جو، برنج، هندوانه، خربزه، خیار و گوجه فرنگی به چشم میخورد. در میان این محصولات محتوای آب مجازی گندم و برنج بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

عدد آب مجازی گندم و برنج به مراتب از سبزی و صیفی بیشتر است. آب مجازی گندم چهار تا پنج برابر هندوانه است. برای تصمیمسازی در زمینه صادرات و واردات از آب مجازی صرفا به عنوان یک شاخص میتوان بهره برد و سایر شاخصها شامل مزیت اقتصادی و ارزآوری هم در تصمیمسازیها مورد توجه قرار میگیرد.

گندم یکی از زراعتهایی است که خیلی راحت نمیتوان برای آن جایگزین تعریف کرد. این محصول در پاییز کشت میشود. محصولی دیم است و از آب بارش یا آب سبز خوب استفاده میکند. بنابراین در زمان تصمیمگیری برای حذف الگوی کشتیا اضافه کردن آن، باید شاخصهای مختلفی را در نظر گرفت و در نهایت تصمیمگیری کرد که یک محصول در الگوی کشت بماند یا حذف شود.

در ایران از مفهوم آب مجازی در تدوین الگوی کشت استفاده میشود و اطلاعات در این حوزه روز به روز در حال افزایش است. البته در زمینه تدوین الگوی کشت، فقط به بحث مصرف آب نمیتوان توجه کرد بلکه بحث کیفیت خاک هم مطرح است. باید الگوی کشت بر حسب خاک به نحوی تعریف شود که بهرهوری مناسب درباره آن محصول اتفاق بیفتد. در تعریف الگوی کشت، شاخص دیگری مثل خاک هم در تصمیمسازیها مشارکت داده میشود. به این ترتیب برای تدوین الگوی کشت باید شاخصهای مختلفی مورد توجه قرار گیرد و صرفا با تکیه بر مفهوم آب مجازی نمیتوان برای تدوین الگوی کشت تصمیم گرفت.

حسین دهقانیسانیچ

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی

نظر شما