شناسهٔ خبر: 24176357 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

تبلیغـات هوشمند دنیا را متحول می‌کند

در دنیای امروز با وجود تنوع بسیار محصولات و رقابت شدید برندهای تجاری دیگر نمی‌توان مدعی شد «محصول خوب به تبلیغ نیاز ندارد.» امروزه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات هم باید برای معرفی خود به مشتری وقت بگذارند و ارائه مناسبی از کار خود داشته باشند. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که اگر محصول باکیفیت یا خدمتی مفید ارائه می‌دهید، باید هنر فروختن آن را نیز بلد باشید. در واقع تبلیغات در دنیای امروز بازوی مهم و تاثیرگذاری برای رونق گرفتن کسب و کار موفق و مدرن محسوب می‌شود. نادیده گرفتن تبلیغات می‌تواند یک کسب و کار با ایده بسیار جالب و خلاقانه را از دور رقابت خارج کند.

صاحب‌خبر -

این در حالی است که فضای مجازی روز به روز در حال تغییر و بهروزرسانی است و آنچه امروز بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته، شبکههای اجتماعی و فناوری واقعیت مجازی است. اکنون تبلیغات دیجیتال در حال رایج شدن است و این نشان از تحول صنعت تبلیغات دارد. روشهای تبلیغاتی قدیمی دیگر چندان قابل اعتماد نیست و تبلیغکنندگان اگر امروز راه درست را برای ادامه مسیر پیدا نکنند، بزودی در جنگل انبوهی از اطلاعات و فضاهای تبلیغاتی شناختهنشده گم خواهند شد. شیوههای نوین تبلیغات مثل کاربرد هر فناوری دیگری روز به روز با پیشرفت فناوریها کاملتر می شود، اما از آن مهمتر انتخاب مسیر درست برای استفاده از شیوههای نوین است.

فناوری جایگزینی تبلیغات هنگام پخش برنامه

معمولا در پخش زنده رویدادهای ورزشی از پخش فوری استفاده میشود تا بتوان نکات مهم و قابل توجه را که در نگاه اول مشخص نیست بخوبی نمایش داد و تصویر دوربین با بهترین زاویه را انتخاب کرد. به همین دلیل پخش این نوع تبلیغات نیز به کمک فناوری پخش فوری بسادگی امکانپذیر است. در این فناوری میتوان تبلیغات کنار زمین را به شکل هدفمند برای مناطق مختلف تغییر داد. به این ترتیب بینندگان مناطق مختلف جهان، تبلیغاتی متفاوت کنار زمین میبینند که متناسب با منطقهای که در آن زندگی میکنند به شبکه سفارش داده شده است.

فناوری جایگزینی تبلیغات (Digital Replacement Technology) در حال حاضر در مورد تبلیغات کنار زمین بازی اجرا شده است. در این سیستم تصاویر با همسانسازی زوایای دوربین، تبلیغ را چنان به بیننده نشان میدهد که کاملا شبیه تصویر در حال پخش کنار زمین بازی است.

نکته مهم هزینه این تبلیغات است که به مراتب کمتر از هزینه تبلیغ در شبکههای محلی است و احتمالا در صورت فراگیر شدن این فناوری، چالش جدیدی برای شبکههای محلی ایجاد میشود. در مورد حق پخش این آگهیها نیز باید گفت پخشکننده بازی، حقوق تبلیغ زمان پخش بازی را در اختیار دارد و حق تبلیغات مجازی به این شکل نیز به پخشکننده تعلق میگیرد.

یکپارچهسازی کانالهای تبلیغاتی

این روزها بیشتر افراد وقت خود را با تلفن همراه، تبلت و لپتاپ خود میگذرانند و طبیعی است با تغییر سلیقه جامعه، تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شود. امروز چالش شرکتها و فروشندههای بزرگ ارتباط گرفتن با افراد از راههای جدید و محبوب امروزی است. تجارت الکترونیک و تبلیغات در شبکههای اجتماعی از انواع رایج این تبلیغات مدرن است.

معمولا افراد در طول روز ایمیل خود را چک میکنند، به وبگاههای مختلف سر میزنند، فیلم یا تلویزیون تماشا میکنند و در طول روز دهها بار سراغ گوشی تلفن همراه خود میروند. در همه این زمانها تبلیغاتی در گوشه و کنار این صفحهها به چشم میخورد. یکپارچهسازی تبلیغات میتواند هزینه کمتری به تبلیغکننده تحمیل کند و مخاطب را نیز گیج و خسته از دیدن یک تبلیغ تکراری نکند.

در این حالت تبلیغات میتواند یک به یک و در زمانهای مختلف مخاطب را درگیر کند. از طرفی میتوان به دنبال شخصیسازی تبلیغات، برای هر کاربری از روشی استفاده کرد که او را بیشتر به سمت توجه به صفحه تبلیغاتی جذب میکند.

فناوری چطور تبلیغات را تحتتاثیر قرار داده است؟

در حال حاضر چالش اصلی بازاریابی الکترونیکی نحوه انجام تبلیغات در این فضا نیست. موضوع مهم امروز انتخاب بستر مناسب برای جلب توجه و استقبال بیشتر مخاطب از محصول یا خدمات ارائه شده است. برای مثال الگوهای تبلیغات در یک وبگاه، اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی با یکدیگر متفاوت است و هر کدام جامعه هدف مشخصی را شامل میشود. در واقع ابزار و سیستم تبلیغات هر چند سال یک بار تغییر میکند و این شیوه استفاده از این ابزارها در زمان و مکان مناسب است که تاثیرگذار خواهد بود.

در شیوه تبلیغاتی مدرن، شاید زمان نقش به مراتب مهمتری نیز از محل درج تبلیغ داشته باشد. تبلیغات چاپی یا به عبارتی واقعی میتواند مدت طولانیتری مقابل چشم مخاطب قرار بگیرد. اما در مورد تبلیغات مجازی و اینترنتی ممکن است فقط چند ساعت کاربرد داشته باشد. بنابراین انتخاب زمان مناسب که مخاطب بیشتری را درگیر کند، هوشمندی بازاریابی مجازی است. برای مثال در بیشتر شبکههای اجتماعی زمان اوج بازدید افراد صبح نه چندان زود و هنگام غروب است و در زمانهای دیگر ممکن است بسیاری از افراد اصلا به آگهی خاصی برخورد نکنند. البته نوع محصول یا خدماتی که ارائه میشود با توجه به مخاطبی که دارد نیز در انتخاب زمان مناسب تاثیرگذار است.

در نهایت میتوان گفت موفقترین نمونههای تبلیغات در دنیای امروز، تبلیغاتی است که هماهنگ با فناوری روز و خلاقانه باشند و در جایگاه مناسب دیده شوند.

تبلیغات پویا و شخصی شده

امروز شخصیسازی کسب و کار بر مبنای دادههایی که تحلیل میشود، نیاز اساسی یک بازاریابی موفق است. مصرفکننده نیز امروز با تبلیغات شخصی شده و مطابق نیاز خود ارتباط بهتر و راحتتری برقرار میکند. در دنیایی که کاربران به دستگاهها، برنامهها و نرمافزارهای بسیار متنوعی دسترسی دارند، فقط تبلیغات جذاب و مرتبط با نیاز فرد توجه او را جلب میکند.

تبلیغکنندگان امروز از تولید محتوا به شکل نوشتاری، دیداری و شنیداری برای جلب نظر مخاطب استفاده میکنند. اما مهمترین موضوع شخصیسازی تبلیغ برای هر فرد است. بهترین راهحل برای انجام این کار جستوجوی محل زندگی، شغل، علائق و محصولات و خدماتی است که افراد در دنیای مجازی به دنبال آن هستند. بهترین راهحل برای شخصیسازی تبلیغات به این شکل، استفاده از کلان دادهها و تحلیل درست این اطلاعات است.

برای مثال اکنون بسیاری از موتورهای جستجو با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نیاز و سلیقه کاربر را حدس میزنند و تبلیغات مرتبط با شخص را در کنار صفحاتی قرار میدهند که از آن بازدید میکند. فناوری جدید و جذاب دیگری که هنوز چندان رایج نشده جایگزینی تصویر در مسابقات ورزشی به عنوان یکی از روشهای تبلیغاتی نوین بر اساس الگوی شخصیسازی تبلیغات است.

تبلیغات کنار زمین مسابقه، متناسب با موقعیت جغرافیایی

وقتی برای نخستین بار به این موضوع فکر میکنید، پدیدهای عجیب و باورنکردنی به نظر میرسد. اما واقعیت این است که پخش تلویزیونی اکنون به فناوری مجهز شده که با تغییر شبکه، با توجه به کشور پخشکننده، آگهیهای تبلیغاتی دور زمین تغییر میکند! این راهکار خلاقانه در واقع نوعی از تبلیغات مجازی است که به کمک فناوری محقق شده است. در این روش، از فناوری دیجیتال برای قرار دادن تصویر روی برنامههای زنده یا از پیش ضبطشده تلویزیونی پربیننده، استفاده میشود. اما در فناوری جدیدتر که بیشتر در مسابقات ورزشی به کار گرفته میشود، به پخشکنندهها این امکان را میدهد تبلیغات کنار زمین بازی فوتبال را مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقهای نمایش دهند که تصویر آنجا پخش میشود. به این ترتیب تبلیغات کنار زمین در هر منطقه متفاوت است. این در حالی است که بیننده تصور میکند این تبلیغات براستی کنار زمین قرار گرفته است.

در این فناوری از چند تکنیک مختلف استفاده شده است که شامل تشخیص خودکار محدوده پخش تصویر، تشخیص خودکار قاب تصویر، زمان قطع تصویر هر دوربین و سطح در حال پوشش دوربینهاست. در نرمافزاری که به این منظور از آن استفاده میشود، محدوده تصویر و حاشیه تابلوهای تبلیغاتی زمین به شکل خودکار تعیین شده و تبلیغ به صورت زنده روی این قسمتهای مشخص پخش میشود.

سپیده شعرباف

نظر شما