شناسهٔ خبر: 24176326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکنش آمریکا به گزارش‌های تایید‌ نشده از حمله شیمیایی ترکیه به عفرین

یک مقام کاخ سفید در واکنش به گزارش‌های تایید نشده از حمله شیمیایی ترکیه به عفرین گفت: از این گزارشات اطلاع دارند اما هنوز نمی‌توانند آن را تایید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آمریکا بامداد یکشنبه اعلام کرد که احتمال استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی علیه شبه‌نظامیان کُرد در عفرین «بسیار کم» است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس» یک مقام کاخ سفید گفت از گزارش‌های رسیده درباره حمله شیمیایی ترکیه به منطقه‌ای در عفرین مطلع هستند اما نمی‌توانند آن را فعلا تایید کنند.

مقامات محلی و خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» روز شنبه گزارش داده بودند که نظامیان ترکیه و همپیمانان آنها در جریان عملیات «شاخه زیتون» در عفرین، از سلاح‌های شیمایی استفاده کرده‌اند.

«جیوان محمد»، رئیس بیمارستان «عفرین» به خبرگزاری رسمی سوریه، «سانا» گفت او شش نفر را با نشانه‌های «مشکل تنفسی، سرفه و احساس سوزش در تمام بدن» تحت درمان قرار داده است. وی تاکید کرد که این نشانه‌ها مربوط به حمله شیمیایی است.

«محمد حسن»، روزنامه‌نگار سوری هم در حساب کاربری‌اش در توئیتر تصاویری از افرادی که به ادعای او بر اثر حمله شیمیایی ارتش ترکیه مسموم شده‌اند منتشر کرد.

 

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گذشته گفته بود تسلط بر کوه‌های عفرین آغاز شده و عملیات شاخه زیتون به پایان خود نزدیک می‌شود.

در عرصه میدانی اما ترکیه عملا تاکنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند ارتفاع و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

همچنین طبق اعلام ارتش ترکیه، در جریان این عملیات تا کنون 33 نظامی این کشور کشته و حدود 150 نفر نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما