شناسهٔ خبر: 24176310 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دوستداران مجموعه فیلم جیمزباند چه چیزی می‌خواهند؟

به دنبـال جیمز باند تازه

با آن که دنیس ویله نووه فرانسوی‌زبان می‌گوید کارگردانی بیست و پنجمین جیمزباند را نپذیرفت تا بتواند به سراغ ساخت «پروژه رویایی»اش برود، اما بحث مجموعه فیلم جیمزباند همچنان داغ است. از یک سو شرکت سونی به دنبال فیلمساز معتبر و قابلی برای قسمت تازه آن است و از سوی دیگر، نام‌های جدیدی برای ایفای نقش مامور دوصفر هفت به گوش می‌رسد. هری استایلز 23 ساله، تازه‌ترین نامی است که در رابطه با بازی در نقش کاراکتر جیمزباند مطرح شده است. این در شرایطی است که دانیل کریگ با امضای یک قرارداد جدید، در دو فیلم جیمزباندی بعدی سینما بازی می‌کند.

صاحب‌خبر -

استایلز سال گذشته میلادی با اولین حضور سینماییاش در درام جنگی «دانکرک»، توجهات را به سمت خود جلب کرد. منتقدان بازیاش را ستودند و رسانههای انگلیسی از او به عنوان گزینه مناسبی برای نقش جیمزباند اسم بردند. لی اسمیت، روزنامهنگار باسابقه به نشریه دیلی استار گفته است: «او واقعا برای این نقش خوب است و میتواند آن را وارد دنیای تازهای کند. استعداد ویژهای دارد و در جلوی دوربین کاملا طبیعی رفتار میکند. بازیاش را در دانکرک ببینید. انگار نه انگار که تازه کار است. جوری بازی میکند که گویی با بازیگری باسابقه و باتجربه سروکار دارید. اصلا نشان نمیدهد که اولین فیلمش است. آینده بزرگی پیش رو دارد و بهتر است تهیهکنندگان جیمزباند توجه بیشتری به او داشته باشند.»

حضور جیمزباندگونه

آیا اظهارات این ستون نویس جنجالی و قدیمی، میتواند راهی برای ورود استایلز به دنیای جاسوسی و تاریک مامور دوصفر هفت باشد؟ واقعیت این است که در چند سال اخیر، یکی از بحثهای اصلی رسانهها این است که جیمزباند بعدی سینما چه کسی خواهد بود؟ البته قرار بود بازیگر این نقش سال گذشته انتخاب و معرفی شود. اما دانیل کریگ که گفته بود فقط در چهار فیلم جیمزباندی ظاهر خواهد شد، در دقیقه نود تصمیمش را عوض کرد و گفت در دوتای دیگر هم ایفای نقش خواهد کرد! به این ترتیب، این بازیگر 49 ساله در سال 2019 در پنجمین فیلم جیمزباندیاش بازی خواهد کرد. اگر بیست و ششمین فیلم جیمزباندی هم در سال 2021 وارد مرحله تولید شود، او دوباره این نقش را تکرار میکند. پس صنعت سینما برای سال 2023 باید جیمزباند تازه خود را معرفی کند. اما جذابیت این نقش به قدری زیاد و استقبال تماشاگران از این مجموعه فیلم آنقدر بالاست، که بحث انتخاب بازیگر تازه برای نقش جیمزباند همیشه تازه به نظر میرسد. جیمز نورتون بازیگر مجموعه پربیننده «مک مافیا»، از دیگر کسانی است که نامش در یک سال اخیر مطرح شده و شانس زیادی برای قرار گرفتن در قالب کاراکتر باند را دارد. به گفته منتقدان تلویزیونی، او حضوری جیمزباند گونه در مجموعه موفق خود داشته و بازیاش او را به یاد بازیهای شون کانری و در نقش کاراکتر باند میاندازد.

در این بین، تام هاردی را نباید فراموش کرد! او هم از جمله چهرههای سرشناسی است که احتمال حضور در این نقش کلاسیک را دارد. هاردی این اواخر در تلویزیون یک مجموعه موفق داشته و در سینما، چند باری در نقش کاراکترهای منفی ظاهر شده است. بازی در نقش مامور دوصفر هفت، کلکسیون بازی در نقشها و کاراکترهای متفاوت را تکمیل میکند! در عین حال، منتقدان میگویند اگر او جیمزباند بعدی باشد، کاراکتری با وضعیت ظاهری متفاوتی را در معرض دید و قضاوت تماشاگران خواهد گذاشت.

اشاره منتقدان به جثه قوی و تنومند این بازیگر است. در این بین، نورتون در رابطه با شایعات مطرح شده میگوید: «شنیدنش هم دوست داشتنی و جذاب است! برای من هم ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد که درگیر کار در چنین پروژه کلاسیک و موفقی بشوم. اما تمام چیزهایی که تا به حال مطرح شده، فقط شایعه است. من هم دلم میخواهد این شایعات به واقعیت بپیوندد! خودم از طرفداران دانیل کریگ هستم و امیدوارم در پنج فیلم جیمزباندی دیگر هم بازی کند.» واکنش هاردی اما به این موضوع،
محتاط تر بوده است. او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضورش در نقش جیمزباند، خیلی خلاصه گفت:«نظری ندارم!»

دنیس ویله نووه که مدتی قبل قسمت دوم درام علمی، تخیلی و جنجالی «بلیدرانر» را روی پرده سینماها داشت، دعوت تهیهکنندگان فیلم را برای کارگردانی بیست و پنجمین قسمت آن رد کرد. اقدام او به قدری شگفتانگیز بود، که حتی برخی از رسانهها اصالت دعوت از او را زیر علامت سوال بردند! اما او بدون توجه به این حرفها میگوید: «برایم بسیار لذتبخش بود که این فیلم را کارگردانی کنم و این چیزی نیست که بخواهم پنهانش کنم. این مجموعه فیلم جاسوسی یکی از قدیمیترین محصولات سینمایی است و تمام کسانی که در این حرفه فعالیت میکنند، دوست دارند بخشی از آن باشند. با باربارا بروچلی (تهیهکننده و مالک تولید فیلمهای جیمزباندی) گفتوگوهای جذاب و سازندهای داشتم. صادقانه گفتم خیلی دوست دارم با او و دانیل (کریگ) کار کنم. اما درگیر پروژه رویایی خودم هستم و میخواهم نسخه تازه «دون» را بسازم. دانیل بازیگر بزرگی است و متاسفم که نمیتوانم کارگردان فیلمی از او باشم.»

جیمزباندی از جنس دیگر

بحثهای مربوط به بازیگر تازه برای جیمزباند ادامه دارد که خبر میرسد، تهیه کنندگان مجموعه فیلم جیمزباند برای اولین بار صحبت از احتمال ساخت یک جیمزباند زنانه و حتی یک جیمزباند سیاهپوست میکنند. باربارا بروچلی صاحب امتیاز تولید این مجموعه فیلم، با وجود سن و سال بالای خود، عقیده دارد باید با شرایط روز و خواستهای عمومی حرکت کرد!
به باور او، حرکت در شرایط روز هم به معنی این است که باید به خواست تماشاگران و دوستداران این مجموعه فیلم توجه شود. او این حرفها را در حالی به زبان میآورد که، در ماههای اخیر بحث شدیدی بین طرفداران مجموعه اکشن جیمزباند درگرفته است. آنها در این باره صحبت میکنند که وقت آن رسیده که یک بازیگر سیاهپوست نقش جیمزباند را به عهده بگیرد. حتی این نکته هم شنیده میشود که کاراکتر اصلی فیلم تبدیل به یک مامور زن ضد جاسوسی شود. بروچلی با تصدیق و تائید این نوع اظهارات است که میگوید فیلمهای قبلی جیمزباندی همه انعکاسی از شرایط و دوران ساخت خود بودهاند. به همین دلیل، او و همکارانش همیشه به دنبال اعمال تغییراتی در آنها بودهاند. این تغییرات حتی اگر اندک باشد، کمک میکند تا جیمزباند به روز باشد.

بروچلی حتی در پاسخ به پرسش مشخصی در باره احتمال یک جیمزباند سیاهپوست یا زن، چنین احتمالی را رد نمیکند. او به این نکته اشاره میکند که در صنعت سینما همه چیز امکانپذیر است و احتمال هر چیزی وجود دارد. در حال حاضر، دانیل کریگ بازیگر این نقش است. اما چه کسی میداند در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ بنابراین، تماشاگران و دوستداران این مجموعه فیلم باید انتظار هر اتفاق و هر چیزی را داشته باشند.

تولید فیلمهای جیمزباندی از سال 1962 شروع شد. در تمام بیست و چهار فیلم جیمزباندی تاریخ سینما، هر هفت بازیگر نقش مامور دوصفرهفت سفیدپوست بودهاند. دانیل کریگ آخرین مامور دوصفر هفت این مجموعه فیلم، از سال 2006 به این پروژه گران قیمت و پربیننده پیوست. او تا به حال، در چهار فیلم این مجموعه ظاهر شده است. از ابتدا هم او فقط قرارداد بازی در همین چهار فیلم را داشت. قرار بود بعد از چهار فیلم جیمزباندی او، جیمزباند تازهای برای این مجموعه فیلم پیدا شود، اما او مدتی قبل قرارداد بازی در دو فیلم دیگر جیمزباندی دیگر را امضا کرد. حضور او در دو فیلم جیمزباندی دیگر در شرایطی است، که در ابتدای انتخاب او برای این نقش، هواداران این مجموعه فیلم با بازی او در نقش مامور دوصفر هفت بشدت مخالف بودند. آنها با توجه به موی طلایی دانیل کریگ، با نام جیمزباند به شوخی پرداخته و گفتند یک «جیمزبلوند» (جیمزباند موطلایی) نمیخواهند! بیست و پنجمین قسمت این مجموعه فیلم پرفروش سال 2019 روی پرده سینماهای جهان میرود.

جیمز باند رنگین پوست

رسانهها از ادریس البا بازیگر سیاهپوست سینما، به عنوان یکی از گزینههای اصلی بازی در نقش جیمزباند رنگینپوست اسم میبرند. تا به حال، به جز او نام هنرمند سیاهپوست دیگری در اخبار رسانهها قرار نگرفته است. آیا خود او تا به حال به این نکته فکر کرده که در نقش جیمزباند بازی کند؟ پاسخ البا چنین است: «راستش را بخواهید هیچ وقت به چنین چیزی فکر نکردهام. اصلا نمیدانم این بحث از کجا سرچشمه گرفته است. تصور میکنم اولین بار این دانیل کریگ بود که در این رابطه صحبت کرد و ایده یک جیمزباند سیاهپوست را داد. از من پرسیده میشود دوست دارم این نقش را به عهده بگیرم یا نه. خب، برای هر بازیگری چنین نقشی یک نقش بزرگ و دوستداشتنی است. اما فکر میکنم صحبت کردن در بارهاش در این شرایط، کمی غیرمنطقی و دور از انتظار است. حقیقتا نمیدانم چه بگویم. الان جوابی برایش ندارم. حالا زمان درستی برای مطرح کردن چنین پرسشی نیست.»

کیکاووس زیاری

نظر شما