شناسهٔ خبر: 24176290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آرش نصراصفهانی، سیدحسن حسینی

بررسی تاثیر سیاست های تحصیل اتباع افغانستانی در ابران

هدف این مقاله، شناسایی امکانات و موانع موجود در دسترسی اتباع افغانستانی به خدمات آموزشی و تاثیر سیاست های کنونی بر جامعه ایران است.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف این مقاله، شناسایی امکانات و موانع موجود در دسترسی اتباع افغانستانی به خدمات آموزشی و تاثیر سیاست های کنونی بر جامعه ایران است. برای جمع آوری اطلاعات با 116 نفر از اتباع افغانستانی ساکن شهر تهران در قالب مصاحبه های نیمه ساختار یافته مصاحبه شده است. نتایج نشان می دهد: آن دسته از اتباع افغانستانی که به صورت قانونی در ایران زندگی می کنند، اگر چه منع قانونی برای تحصیل ندارند، با موانعی چون فقدان توان مالی پرداخت شهریه، مقاومت مردم محلی، الزام به ترک کشور پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه یا عدم امکان اشتغال با مدرک تحصیلی روبرو هستند. اتباع غیرمجاز نیز در مدارس دولتی امکان ثبت نام ندارند و تعداد محدودی از آنها در قالب مدارس خودگردان تحصیل می کنند. با توجه به حضور پرتعداد مهاجران قانونی و غیرقانونی افغانستانی در ایران و تداوم مهاجرت به ایران، پیامدهای منع کودکان آنها از تحصیل متوجه جامعه ایرانی خواهد بود. شکل گیری نسلی کم سواد و کم مهارت و سرخورده از جامعه ایران می تواند حتی برای امنیت ملی کشور مخاطره آمیز است.

کلیدواژگان: ادغام اجتماعی، فرهنگ پذیری، تحصیل، سیاست گذاری مهاجرتی و اتباع افغانستانی

نویسندگان:
آرش نصراصفهانی، سیدحسن حسینی

فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی - سال پنجم، شماره 20، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما