شناسهٔ خبر: 24176097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فقدان مدیریت و کنترل بانک مرکزی در بازار ارز

نماینده مجلس گفت:اکنون شاهد فقدان مدیریت و کنترل بانک مرکزی در بازار ارز هستیم.

صاحب‌خبر -

 فقدان مدیریت و کنترل بانک مرکزی در بازار ارزتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بانک مرکزی باید بر صرافی نظارت کند ،موضوع کنترل و مدیریت نرخ ارز از طریق تزریق ارز به بازار قابل اجراست .

وی افزود: بانک مرکزی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که  توان کنترل نوسانات نرخ ارز را داشته باشد.اما اکنون شاهد فقدان مدیریت و کنترل بانک مرکزی در بازار ارز هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی باید موضوع تک نرخی شدن ارز را تعیین و تکلیف کند،تصریح کرد:نباید شرایط به گونه ای باشد که عده‌ای تصور کنند ،اولین ثمره افزایش نرخ ارز به نفع دولت خواهد بود.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:نرخ ارز شاخص مهمی در اقتصاد کشور به شمار می آید،بطوریکه افزایش قیمت آن بر فضای اقتصادی کشور اثرات منفی برجای خواهد گذاشت و قابل جبران نخواهد بود.

کبیری ادامه داد : هم اکنون ورود بعضی از افراد سودجو در فضای آشفته بازار ارز سبب شده است که  عده ای سعی کنند در این فضای آشفته منافع خودشان را به دست بیاورند و رانت را در بازار ارز گسترش دهند.وارد کنندگان  از  افزایش نرخ ارز  احساس خوشحالی می کنند اما ثبات اقتصادی در بازار ارز از مولفه های  اثرگذار مهم بر اقتصاد هر کشوری محسوب می شود.

وی اذعان کرد:کاهش نرخ ارز ، استقبال  تولید کنندگان را به دنبال خواهد داشت شد و تداوم این روند  سبب رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصاحبه سیف رئیس بانک مرکزی با رسانه ها در باره تک نرخی شدن ارز، بیان کرد: موضوع تک نرخی شدن ارز بارها از سوی بانک مرکزی مطرح شده است اما این مهم به علت  مشکلات عدیده و نوسانات موجود در بازار ،هنوز محقق نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ ارز هر ساله در ماه های  آخر سال  به اوج رسیده و بعد فروکش می کند، افزود: در صورت تعلل بانک مرکزی برای کنترل  فضای آشفته بازار  ارز،شاهد تداوم تاثیرات منفی این موضوع بر اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در کنار چالش های مهم موجود در بازار ارز ،فضای روانی جامعه بسیارمهم است، مطرح کرد: فضای آشفته بازار و شکل گیری و رشد ناشی از رانت خواری ، فضای روانی جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کبیری در پایان درباره راهکارهای موجود برای شکستن  نرخ ارز گفت:از آنجایی که دولت خواهان سیاست تک نرخی شدن ارز است ،طرح های ضربتی دراز مدت و کوتاه مدت می تواند اثرات مثبتی برکنترل قیمت ارز داشته باشد.

انتهای پیام/

لزوم اجرای طرح ضربتی برای شکستن صعود نرخ ارز

نظر شما