شناسهٔ خبر: 24175733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نتانیاهو ایران را به دست‌ داشتن در انهدام جنگنده اف- 16 متهم کرد

سنگ مفت زیادی برای نتانیاهو

نتانیاهو در حالی در پنجاه و چهارمین دوره از کنفرانس امنیتی در مونیخ شرکت می‌کند که این کنفرانس از روز گذشته در هتل «بایرشیرهوف» مونیخ با تدابیر شدید امنیتی آغاز به کار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بنیامین نتانیاهو پنجشنبه پیش از عزیمت به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران اسرائیلی مدعی شد که در این کنفرانس «شواهد مشارکت ایران» در سرنگونی جنگنده اسرائیل در مرز سوریه را ارائه می‌کند.

خبرگزاری رسمی سوریه شنبه هفته‌گذشته اعلام کرد که یک جنگنده اف- 16 اسرائیلی به حریم هوایی سوریه تجاوز کرد و توسط سامانه پدافند هوایی این کشور در منطقه الجلیل در نزدیکی جولان سرنگون شد. این جنگنده به یکی از مقرهای نظامی سوریه تجاوز کرده بود. اما در ادامه روند اتهام‌زنی‌های مقامات صهیونیستی به ایران، سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که پیش از حملات جنگنده‌های این رژیم، یک پهپاد ایرانی وارد حریم سرزمین‌های اشغالی شده بود و در پی آن ایران را متهم کرد که در سرنگونی این جنگنده نقش داشته است.

نتانیاهو در حالی در پنجاه و چهارمین دوره از کنفرانس امنیتی در مونیخ شرکت می‌کند که این کنفرانس از روز گذشته در هتل «بایرشیرهوف» مونیخ با تدابیر شدید امنیتی آغاز به کار کرده است. شرکت‌کنندگان در این همایش به بررسی مسائل امنیتی بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله پرونده‌های تحولات اخیر در جهان عرب می‌پردازند. روسای 21 کشور و دولت، بیش از 80 وزیر امور خارجه و دفاع و بیش از 600 شرکت‌کننده دیگر از جمله مدیران شرکت‌های جهانی، دانشگاهیان و نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی در این همایش حضور دارند.

نتانیاهو در یکی از سخنرانی‌هایش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مدعی شد که ایران تنها یک سال با تولید بمب اتمی فاصله دارد. نتانیاهو در آن سخنرانی تصویری کارتونی از یک بمب طراحی کرده بود که با خط قرمز آستانه تحمل اسرائیل را نشان می‌داد تا به رهبران جهان هشدار دهد کابوس ایران مسلح به سلاح هسته‌ای در حال تحقق است و باید کمپین گسترده‌ای برای متوقف کردن آن صورت گیرد. اما ادعای نخست‌وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای و توانایی تولید تسلیحات اتمی ایران، بر اساس اسناد محرمانه منتشره با ارزیابی موساد کاملا در تضاد بود.

موساد در یک گزارش محرمانه اعلام کرده بود که اگرچه ایران اورانیوم کافی برای تولید چندین بمب را غنی کرده، اما فعالیت‌های لازم برای تولید تسلیحات هسته‌ای را انجام نمی‌دهد. بر اساس اطلاعاتی که توسط «گاردین» و شبکه «الجزیره» افشا شد، ادعای نتانیاهو مبنی‌بر اینکه شواهدی دارد که نشان می‌دهد ایران در ساقط شدن جنگنده اف- 16 دست داشته است- مانند ادعایی که در سازمان ملل در مقابل سران کشورها ارائه کرد- دروغ محض است. همان‌طور که مشخص شد گویا سازمان جاسوسی اسرائیل اطلاعات محرمانه‌اش را به نخست‌وزیری که حالا باید به خاطر دو پرونده رشوه‌‌خواری مورد محاکمه قرار گیرد، ارائه نمی‌دهد.

 

* نویسنده : هنادی‌ جمعه‌فلاحیه روزنامه‌نگار

نظر شما