شناسهٔ خبر: 24175731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نصرالله در مراسم گرامیداشت سران شهید حزب‌الله:

جنگ منطقه جنگ انرژی است

به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان درگیری‌ها بر سر جولان دیگر محدود به مساله امنیت ملی نیست، بلکه به این دلیل است که این منطقه منبع بزرگی برای آب، نفت و گاز است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «سید حسن نصرا...» دبیرکل حزب‌ا... لبنان دیروز در مراسم گرامیداشت سران شهید حزب‌ا... که تحت عنوان «حفظنا الوصیه» صورت می‌گرفت با بیان اینکه کل منطقه در کانون جنگ نفتی و گازی قرار گرفته است اسرائیل را در پی فرصتی چون حضور ترامپ در آمریکا دانست که از این طریق جولان را به خاک فلسطین اشغالی ملحق کند.  به گفته نصرا... درگیری‌ها بر سر جولان دیگر محدود به مساله امنیت ملی نیست، بلکه به این دلیل است که این منطقه منبع بزرگی برای آب، نفت و گاز است.  


  مساله با اسرائیل غیرقابل چانه‌زنی است

اشغالگری آمریکا در شرق سوریه را ببینید. آنها گفتند که بعد از داعش سوریه را ترک می‌کنند اما ترک نکرده‌اند بلکه مانده‌اند و از باقی‌مانده داعش حمایت می‌کنند. سید حسن نصرا... با اشاره به تخصیص 500 میلیون دلار در بودجه وزارت دفاع آمریکا به مساله حمایت از کردها به آنها هشدار داد که از گذشته درس بگیرند و بدانند آمریکا آنها را ابزار دست خود کرده است. وی همچنین با اشاره به این مساله که مهم‌ترین میادین نفتی در سوریه و در شرق رود فرات قرار دارند، گفت که آمریکا عراق را به چشم یک میدان نفتی بزرگ می‌بیند و مردم عراق باید در این باره هشیار باشند. نصرا... همچنین با اشاره به برخی مناقشات منطقه‌ای، این منازعات را در راستای اداره جنگ نفتی و گازی آمریکا در منطقه دانست.

  لبنانی‌ها در جنگ انرژی باید متحد باشند

 دبیرکل حزب‌ا... لبنان همچنین ضمن اشاره به تاریخچه اشغال لبنان توسط اسرائیل گفت که این رژیم به دنبال ثروت مردم لبنان و تنها محل درآمد این کشور یعنی نفت و گاز این کشور است، بنابراین مردم این کشور باید با هم متحد باشند. وی تاکید کرد که منازعه در لبنان جنگ انرژی و درواقع نبرد برای همه لبنانی‌هاست. به گفته سید حسن نصرا... مناقشات امروز منازعات اقتصادی آبی هستند، نه منازعه بر سر خاک. ساخت دیوار حائل در خاک فلسطین اقدامی اشغالگرانه است و نسبت به نزدیک شدن اسرائیل به خاک لبنان هشدار داد و گفت زمانی که صهیونیست‌ها به خاک لبنان نزدیک شوند ملت لبنان مقابله خواهند کرد. وحدت موضع، مهم‌ترین عامل موفقیت در این جنگ است و نباید به آمریکا که شیطان بزرگ است اجازه دهیم میان لبنانی‌ها اختلاف‌افکنی کنند. وی بر حضور مقاومت تاکید کرد و گفت که در خلأ دولت، مقاومت آماده است تا جای آن را پر کند. وی خطاب به مقامات دولت لبنان گفت امیدواریم که حکومت لبنان از موضع قدرت مذاکره کند.

  هشدار در رابطه با ترورهای اسرائیل در لبنان

به گفته نصرا... اسرائیل عملیات‌های امنیتی در لبنان اجرا می‌کند و اتفاقی که در صیدا رخ داد و یک عضو حماس ترور شد، امری بسیار مهم است. اسرائیل با چنین ترورهایی می‌خواهد لبنان را دچار فتنه کند و نباید در این خصوص ساکت ماند. وی با اشاره به سوریه گفت که ساقط کردن جنگنده اسرائیلی موفقیتی بزرگ و مهم است. وضعیت بعد از این حادثه، دیگر مانند قبلش نخواهد بود. این مساله معانی خود را برای اسرائیل دارد که کار دیگر ساده نخواهد بود و در مسیر هوایی آثار منفی خود را برای نیروی هوایی اسرائیل برجاگذاشت. این حرف‌ها که می‌زنند و می‌گویند این جنگنده را روسیه و ایران ساقط کرده‌اند، بیهوده است. تصمیم سرنگون کردن هواپیما را سران سوریه و رئیس‌جمهور بشار اسد گرفته بودند. آنچه اسرائیل را از جنگ باز می‌دارد، عدم اطمینانش از پیروزی در جنگ است. فلسطین را ببینید که مردمش همچنان در محاصره هستند و حتی کمک‌های سازمان «آنروا» به تشکیلات خودگردان فلسطین را تعلیق کردند و سران جنبش‌های مقاومت را در لیست تروریسم قرار دادند اما فلسطینی‌ها با اجماع مقابل تصمیم ترامپ ایستادند و آن را رد کردند. وی از مردم خواست از شهدایی چون شهید بن شهید، احمد جرار، عهد التمیمی و ملت ایران الگو بگیرند. وی با درود فرستادن بر رهبر سید علی خامنه‌ای و ملت عزیز ایران در پاسخ به کسانی که اتهام دخالت به ایران می‌زنند، گفت که فقط یک نمونه از دخالت‌های ایران را ذکر کنید یا بگویید کدام رفتار مقاومت به سود ایران بوده و به سود لبنان نبوده است.

  تغییر بافت جمعیتی، اتفاقی خطرناک در بحرین

نصرا... در ادامه به بحرین و یمن اشاره کرد و گفت که هفت سال از انقلاب بحرین می‌گذرد و تظاهرات‌ها قطع نشده و ملت بر تحقق حقوقش اصرار دارد. اتفاق خطرناکی که در بحرین دارد می‌افتد تغییر بافت جمعیتی است که دولت از مردم خودش سلب تابعیت می‌کند. در یمن اتفاق جدیدی نیفتاده اما دنیا همچنان ساکت است. در جهان عرب هم صداهای ضعیفی شنیده می‌شود که از مظلومیت ملت بحرین حرف می‌زنند. اکنون در یمن جنایت‌ها و کشتارهای وحشیانه‌ای در حال وقوع است.

 

* نویسنده : رسول پاکباز روزنامه‌نگار

نظر شما