شناسهٔ خبر: 24175345 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کتاب «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری به چاپ ششم رسید

نوشتن در پاریس؛ توفان در تهران

لابد شما هم در این سال‌ها شنیده‌اید که می‌گویند شمارگان برخی کتاب‌ها کاذب است. این عده معتقدند برخی کتاب‌ها با پروپاگاندای نهادهای رسمی به جای این‌که به فروش واقعی برسند به انحای مختلف شمارگان خود را بالا می‌برند. ممکن است در برخی موارد و در چند چاپ مکرر بشود چنین شائبه‌ای را مورد بررسی قرار داد، اما انصاف نیست زحمات نویسندگان این کتاب‌ها را یکسره پای تبلیغات و سوگیری‌های تبلیغاتی گذاشت. اما چرا این موضوع را مطرح کرده‌ایم؟ اتفاق تازه‌ای افتاده است؟

صاحب‌خبر -

بین کتابهای گوناگون در حوزههای مختلف، کتابهایی که با روایت اولشخص یا سومشخص به بیان خاطرات یا برههای از تاریخ با همه مابهازاهای بیرونیاش میپردازند، همواره پرمخاطب و دوستداران کتاب، همیشه برای به عینیترساندن ذهنیات نویسندهها، به این مابهازاها نیاز دارند؛ هر چه کتاب به واقعیات و مصادیق بپردازد، مخاطب راحتتر با آن ارتباط برقرار میکند. بسیارند کتابهایی از این نوع؛ کافی است به فهرست کتابهای پرفروش در سالهای اخیر نگاهی بیندازیم. اغلب آنها سرگذشت شهدا، مدافعان حرم، زنان و مردان سختکوش عرصههای مختلف و خاطرات سیاستمردان و اهالی فرهنگ بوده است.

حالا اتفاق تازهای هم در این باره رخ داده و یکی دیگر از کتابهای خاطرات آرامآرام جای خودش را در فهرست پرفروشها پیدا میکند. کتاب «خاطرات سفیر»، که شامل خاطرات نیلوفر شادمهری از تحصیل در فرانسه و بیان چالشهایی است که یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در این کشور با آن مواجه شده است.

مشخص است که این ایده، حتی اگر بر اساس تخیل یک نویسنده شکل میگرفت، ایدهای بسیار جذاب برای پرداخت اثری داستانی بود. حالا فرض کنید هر چه میخوانید، از واقعیت نشأت گرفته باشد. طبعا بر تعداد مخاطبان کتاب افزوده میشود. به همه اینها اضافه کنید کتاب «خاطرات سفیر» به روایت نیلوفر شادمهری که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس میبرد و او را با رویدادها، تجربهها و خاطراتش شریک میکند.

سفیر اسلام در قلب فرانسه

«او شد سفیر ایران، یا بهتر بگوییم سفیر اسلام در قلبکشور فرانسه. بانویی محجبه و شاید کمی متفاوت از همسالان و همکلاسیهای خود که برای تکمیل تحصیلاتش در رشته طراحی صنعتی، برای مدتی ایران را به مقصد فرانسه ترک میکند» و اینگونه خاطرات سفیر آغاز میشود. خاطرات دختری مسلمان که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه او با آدمهای مختلف و اتفاقات متفاوت، این خاطرات را جذابتر میکند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناسترین استادان مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس.»

خاطرات منتشر شده در این کتاب، ابتدا در وبلاگی به نام «سفیر ایران» توسط نویسنده نوشته سپس به مرور بر آن خاطرات افزوده شده است. راوی در این کتاب، حدود 30 خاطره را به رشته تحریر درآورده و توضیح نیز دادهکه این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات اوست و ابراز امیدواری کردهاست بتواند فصلهای بعدی این کتاب را نیز بنویسد.

شادمهری همچنین در مصاحبهای چنین گفته است: «زمانیکه من شروع به مکتوب کردن این خاطرات کردم تعدادی از دانشجویان را میدیدم همان اتفاقاتی که برای من پیشآمده برای بعضی از آنها نیز رخ داده بود. اینها در برخورد با این اتفاقات واکنشهای خوبی بروز نداده بودند؛ زیرا در آنجا با پوشش و حجاب خانمها برخورد خوبی ندارند؛ ازاینرو تصمیم گرفتم خاطراتم را که بخشی از آن مربوط به برخورد با اینگونه رفتارها بود، مکتوب کنم تا از این طریق آموزشی نیز داده باشم.» نیلوفر شادمهری هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه هنر است.

توصیه رهبر انقلاب

اگر در فهرست کتابهای پرفروش بچرخید، لابهلای آنها با کتابهایی مواجه میشوید که مورد توصیه رهبر انقلاب بودهاند. کافی است ایشان بر کتابی صحه بگذارند تا موجی از هواداران ادبیات و خاطرهنویسی، خودشان را به پیشخوان فروش این کتابها برسانند. دیدگاههای رهبر انقلاب درباره ادبیات و هنر، همیشه مورد وثوق اهالی ادبیات و دوستداران این حوزه بوده است. درباره «خاطرات سفیر» هم که حالا به چاپ ششم رسیده است، رهبر انقلاب چندی پیش در جریان یکی از دیدارها گفتند: کتاب خاطرات سفیر را توصیه کنید خانمهایتان بخوانند.

* در صفحه آخر امروز، گفتوگوی جامجم با نیلوفر شادمهری را بخوانید

نظر شما