شناسهٔ خبر: 24174715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

29 بهمن؛ چهارمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی؛ همچنان در حاشیه

29 بهمن 1392 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به دولت یازدهم ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، این سیاستهای 24 بندی قرار بود سرلوحه کار دولت در همه بخشها قرار گیرد، اما پس از گذشت چهار سال از ابلاغ این سیاستها بسیاری از کارشناسان معتقدند کار چندانی انجام نشده است.

پس از گذشت چهار سال از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی میتوان گفت به غیر از برخی مسئولان دولتی، تقریبا همه چهرههای دانشگاهی اقتصادی و جامعه کارشناسی کشور اتفاق نظر دارند که کاری در این حوزه انجام نشده است.

یکی از بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، فاصله گرفتن از خام فروشی و کاهش وابستگی به درآمدهای ارزی است، اما در طول سالهای گذشته خلاف این موضوع را شاهد بودیم. نه تنها صادرات مواد خام کاهش نیافت، بلکه وابستگی به درآمدهای حاصل از این بخش نیز با رشد همراه بود. در این شرایط کوچکترین تحریم و تکانه اقتصادی، موجب اختلال در بازار ارز و کلیت اقتصاد کشور متزلزل میشود.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که یکی از بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی به دلار تاکید دارد، اما در روزهای اخیر مشاهده شد که این اتفاق هم نیفتاده است. اکنون نرخ دلار افزایش یافته و به تبع آن همه کالاهای اساسی و مصرفی روند رشد قیمت را طی میکنند و اگر اقتصاد ایران از این ارز فاصله گرفته بود و وابستگی نداشت اکنون در بازار ارز آشفتگی اتفاق نمیافتاد.

البته برخی دستگاههای دولتی کارهای روزمره خود را به نام اقتصاد مقاومتی تمام میکنند، اما آنچه مشخص است اجرا نشدن این سیاست در ورای تهدیدها و تحریمهای غرب علیه ایران است؛ نسخهای که کارشناسان و اقتصاددانان به منظور کاهش اثرات تحریم تجویز میکنند، اما هنوز صدای واحدی برای اجرای این سیاست شنیده نمیشود.

شهریور 94 بود که ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیسجمهور به منظور پیگیری و اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد، اما به گفته کارشناسان هنوز کار خاصی را در این زمینه شاهد نیستیم و کشور همچنان در تولید محصولات استراتژیک و افزایش تعداد کشورهای واردکننده با کمکاری روبهروست.

هنوز شفافیت اقتصادی نداریم

دکتر محمد کهندل، اقتصاددان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی با نظام سرمایهداری ندارد، گفت: رویکرد سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد اسلامی است. وی افزود: در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی باید به دنبال بهکارگیری ظرفیتها و ظرفیت زایی بود اما اکنون این کمبود در اقتصاد مشاهده میشود.

کهندل از اجرای اقتصاد مقاومتی در طول سالهای گذشته انتقاد کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی شفافیت اقتصادی و مشارکت مردم را میطلبد، اما اکنون شاهد این موضوع نیستیم. از سوی دیگر نتیجه اقدامات انجامشده در راستای اقتصاد مقاومتی باید اشتغال فراگیر و هدایت نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد باشد و این موضوع هم متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

این اقتصاددان با انتقاد از تیم اقتصادی دولت تاکید کرد: متاسفانه تیم اقتصادی دولت رئیس ندارد و رئیسجمهور و معاون اول رئیسجمهور به دلیل اینکه نگاه و دانش اقتصادی ندارند و از سوی دیگر اقتصاد کشور را نمیشناسند برای حل موضوعات اقتصادی معطل ماندند.

اقتصاد مقاومتی هنوز اجرایی نشده

دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز گفت: دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی یک ستاد تشکیل داد و قرار بود در این ستاد مقاومسازی انجام شود. پنج هدف دانشبنیان کردن اقتصاد، مردمی کردن آن، عدالت بنیادی، اقتصاد درونزا و تقویت برونگرایی ازجمله اهداف اقتصاد مقاومتی بود که قرار بود در این ستاد دنبال شود.

وی افزود: دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی 12 برنامه کلان و 122 تا 124 برنامه هم در دستگاهها در نظر گرفته، ولی هنوز انتظارات را برآورده نکرده است. رشد اقتصادی کشور نباید وابسته به بیرون باشد و خودمان باید رشدمان را مدیریت کنیم. متاسفانه ما همچنان شاهدیم که این اتفاق نیفتاده و هرگاه قیمت نفت پایین میآید، رشد اقتصادی کشور هم با افت روبهرو میشود.

نظر شما