شناسهٔ خبر: 24174693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

۱۳ روس به مداخله در انتخابات آمریکا متهم شدند

ترامپ: کمپین انتخاباتی من هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است

صاحب‌خبر -

۱۳ شهروند روسیه و سه نهاد این کشور در پرونده تحقیقات پلیس فدرال آمریکا به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در‌ سال ۲۰۱۶ متهم شدند. به گزارش ایسنا، این ۱۳ فرد متهم هستند که با سفر به آمریکا خود را به جای شهروندان آمریکایی جا زده‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی وجهه عمومی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را مقابل هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی او بالا ببرند. رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیق درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا، سه نفر از متهمانی را که از آنها نام برده شده، به تلاش برای شنود و پنج نفر دیگر را به جعل هویت متهم کرده است.
به ‌گفته بازرس ویژه بعضی از متهمان از سیستم‌های کامپیوتری در آمریکا برای پنهان‌کردن مکان اصلی فعالیت خود در روسیه استفاده کرده‌اند. مولر گفته است، متهمان خود را جای شهروندان آمریکا جا زده و با هویت‌های جعلی در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پی جذب مخاطبان آمریکایی بودند. بر اساس گزارش اتهامی بازرس ویژه پرونده احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا این تلاش‌ها از دو ‌سال قبل از انتخابات ‌سال ۲۰۱۶ شروع شده بود.
به‌ گزارش بی‌بی‌سی، این گزارش با این‌که بر خلاف ادعاهای پیشین، میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه ارتباطی برقرار نمی‌کند، با این حال می‌تواند بحث‌ها را درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا داغ‌تر کند. کاخ سفید به اطلاع یافتن ترامپ از این لیست اتهام از سوی راد روزنشتاین، معاون دادستان کل آمریکا و کریستوفر رای،‌ مدیر دفتر تحقیقات فدرال اشاره کرد.
راد روزنشتاین، معاون دادستان کل آمریکا اظهار داشت: «دلایلی درباره فعالیت متهمان روس که بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تأثیر گذاشته باشد، وجود ندارد.» وی در کنفرانس خبری در روز جمعه اظهار داشت، روسیه افرادی را برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های کاربری و استفاده از این سایت‌ها و صحبت با آمریکایی‌های غیرمطلع به لحاظ سیاسی که هیچ اطلاعی از جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته‌اند، به آمریکا فرستاده بود. به گفته روزنشتاین، آمریکایی‌هایی که در این فعالیت‌ها شرکت داشتند، مطلع نبودند که روسیه پشت این تلاش‌هاست. وی افزود: «روسیه آمریکایی‌ها را به منظور برگزاری تظاهرات و انجام فعالیت‌های سیاسی بدون این‌که آنها بدانند منبع تأمین مالی این برنامه‌ها مسکو است، تحریک کرد.»
معاون دادستان کل آمریکا تأکید کرد، کسانی که در جریان تظاهرات در نیویورک به خیابان‌ها آمدند دعوت به فعالیت انتخاباتی در حمایت از نامزدی دونالد ترامپ و نیز برای رقیبش کلینتون کردند. وی خاطرنشان کرد، افرادی برای جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی و ایجاد یک کمپین مردمی و گروه‌های سیاسی و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی به کلورادو، تگزاس،‌ نیویورک و مناطق دیگر سفر کردند و این طرح به اسم یکی از محله‌های سن‌پترزبورگ نامگذاری شده بود.
وی تصریح کرد: «برخی از این افراد با اشخاصی که در کمپین ترامپ فعالیت داشتند بدون این‌که به ارتباط‌شان با روسیه مطلع باشند، تماس گرفتند.»
این در حالی است که دونالد ترامپ همواره موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و اتهام کمک مسکو به پیروزی خود را بی‌اساس دانسته است. نهادهای امنیتی آمریکا نگران نفوذ روسیه در انتخابات‌های آینده هستند. سه روز پیش، مدیران سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، در اظهارنظری مشترک، در مورد تلاش‌های روسیه برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در پاییز آینده هشدار دادند.
ترامپ روز جمعه تأکید کرد، کمپین انتخاباتی او هیچ کار غیر قانونی نکرده است و هیچ توطئه‌ای با مسکو در میان نبوده، این اظهارات ترامپ چند ساعت بعد از اعلام تفهیم اتهام بود. ترامپ در توییتر نوشت: «روسیه اقدامات خود علیه آمریکا را از‌ سال ۲۰۱۴ قبل از اعلام نامزدی من در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز کرده بود و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری متأثر از آن نشد و کمپین من هیچ اقدام غیرقانونی نکرده است.»
وزارت خارجه روسیه نیز این اتهامات را احمقانه و نامعقول خواند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه جمعه اظهار داشت، ادعاهای آمریکا مبنی بر این‌که شهروندان روس در انتخابات آمریکا مداخله‌ کرده‌اند، احمقانه است.

برچسب‌ها:

نظر شما