شناسهٔ خبر: 24173680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بمبگذار يمني جاسوس سيا از کار درآمد

پس از آن که دولت آمریکا اعلام کرد، طرحی را برای بمبگذاری در یک هواپیمای مسافربری توسط شاخه القاعده در یمن خنثی کرده است، مشخص شد فرد اعزامی القاعده در واقع جاسوس دوجانبه نفوذی سیا در این گروه برای کشف عملیات‌ انتحاری بوده است.

صاحب‌خبر -

به این ترتیب، به نظر می‌رسد شبکه القاعده برای اجرای طرح بمبگذاری در یک هواپیمای مسافربری که توسط مقامات امنیتی آمریکا کشف و خنثی شد، از ماموری دوطرفه استفاده کرده که برای سازمان سیا فعالیت می‌کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، لس‌آنجلس‌تایمز و همچنین شبکه خبری ای‌بی‌سی، مامور مزبور چند هفته را در یمن به سر برده و پس از دیدن آموزش‌های لازم خود را داوطلبانه برای انجام ماموریت سوءقصدهای انتحاری معرفی کرده بود. وی سرانجام موفق شد با محموله انفجاری یمن را ترک کرده و به امارات متحده عربی برود.

طبق این گزارش‌های این محموله را به ماموران سازمان امنیتی سیا تحویل داد که با سرویس‌های امنیتی کشورهای گوناگون از جمله عربستان سعودی همکاری دارند. رسانه‌های آمریکا بر این گمانند که فرد مزبور که تابعیتش هنوز فاش نشده است، به​طور مستقیم جذب سازمان امنیت ایالات متحده نشده، بلکه از طریق سازمان امنیتی کشور دیگری، احتمالا عربستان سعودی، با سازمان سیا همکاری داشته است. به نوشته نیویورک‌تایمز، فرد مزبور همچنین اطلاعاتی را درباره رهبر یکی از گروه‌های القاعده در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته است. با تکیه بر این اطلاعات بوده که سازمان امنیت آمریکا (سیا) موفق شد، روز یکشنبه با به​کارگیری یک هواپیمای بدون ‌سرنشین فهد القصع، عضو ارشد القاعده و دو محافظ وی در یمن را بکشد.

همزمان نگرانی‌هایی درباره نوع مواد مورد استفاده در آن بمب به وجود آمده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند درحال بررسی این مساله هستند که آیا امکان عبور این وسیله انفجاری از دستگاه‌های امنیتی در فرودگاه‌ها و ساقط کردن هواپیماهای مسافربری با آن وجود داشته است یا نه.

نظر شما