شناسهٔ خبر: 24173594 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریکا مجدداً سوریه و کردها، ترکیه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کردند

جولان اتهامات شیمیایی در سوریه

روزنامه جوان

طرح اتهامات شیمیایی دیگر در سوریه به مسئله‌ای عادی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
طرح اتهامات شیمیایی دیگر در سوریه به مسئله‌ای عادی تبدیل شده است. مشاور امنیت ملی امریکا بار دیگر دولت سوریه را متهم کرد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، بدون اینکه سندی ارائه کند. در همین حال منابع کردی نیز از حمله شیمیایی ترکیه در عفرین خبر دادند؛ اتهاماتی که آنکارا آن را رد کرده است. 

هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی امریکا مدعی شد، گزارش‌های علنی نشان می‌دهد که بشار اسد از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است. وی که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: تصاویر به طور واضح نشان می‌دهد که استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی همچنان ادامه دارد. اینگونه ادعا‌‌‌‌ها علیه دولت سوریه تقریباً هر روز از طرف مقامات غربی مطرح می‌شود اما آنها هیچ‌گاه نتوانستند اسناد و شواهدی برای اثبات اتهامات خود مطرح کنند؛ مسئله‌ای که چند روز قبل وزیر دفاع امریکا نیز به آن اذعان کرد. چند روز قبل جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا گفت شواهدی وجود ندارد که تأیید کند بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاه کرده است.  ناظران معتقدند دولت‌های غربی تلاش دارند با وارد کردن اتهامات شیمیایی از دولت سوریه مشروعیت‌زدایی کنند و زمینه طولانی شدن بحران را فراهم آورند. روسیه هفته گذشته نسبت به توطئه جدید شیمیایی در سوریه هشدار داده و گفته بود گروه‌های تروریستی می‌خواهند با انجام عملیات‌‌‌‌‌های شیمیایی آن را به دولت سوریه نسبت دهند.  در حالی که اتهامات شیمیایی که مک مستر علیه دولت سوریه مطرح کرد، غافلگیر‌کننده نبود اما خبر استفاده از سلاح شیمیایی در عفرین ترکیه نظر خیلی‌‌‌‌‌ها را به خود جلب کرد. بیروسک حسکه، یک سخنگوی گروه شبه‌نظامی یگان‌های مدافع خلق کرد در عفرین به رویترز گفت: ترکیه طی یک بمباران روستای «‌ارنده‌» از توابع شهر «‌شیه‌» را در شمال غرب این منطقه در نزدیکی مرز ترکیه هدف قرار داد. او گفت: در این حمله شش نفر دچار مشکلات تنفسی و دیگر علائم مربوط به وقوع یک حمله شیمیایی شدند. گروه ناظر دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم به رویترز گفت: نیروهای ترکیه‌ای و هم‌پیمانان شبه‌نظامی آنها در سوریه روز جمعه یک روستا را گلوله‌باران کردند. این گروه ناظر مستقر در بریتانیا گفت: منابع پزشکی در عفرین گزارش دادند که شش نفر در این حمله دچار مشکلات تنفسی شده و چشمان‌شان متورم شد که علائم رخداد یک حمله شیمیایی است. یک منبع دیپلماتیک ترکیه در واکنش به اظهارات نیروهای شبه‌نظامی کرد سوریه و یک گروه ناظر وابسته به مخالفان سوری مبنی بر استفاده ارتش ترکیه از سلاح شیمیایی در حملات خود به عفرین، تأکید کرد، آنکارا در این عملیات خود سلاح شیمیایی به کار نبرده است. 
 
بازی خطرناک امریکا با کردهای سوریه

وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه ضمن انتقاد از «بازی خطرناک‌» امریکا در قبال «مسئله کردستان‌» گفت نیروهای امریکایی بدون اجازه دمشق در خاک سوریه حضور دارند.  در ادامه اظهارنظر‌‌‌‌ها درباره مواضع امریکا در قبال سوریه، وزیر خارجه روسیه ضمن تأکید بر قانونی بودن حضور ایران در سوریه، از سیاست‌های واشنگتن در قبال سوریه و موضوع کردهای منطقه انتقاد کرد. سرگئی لاوروف گفت:« امریکایی‌‌‌‌ها از همان بدو دخالت در سوریه به کرد‌‌‌‌ها متوسل شدند و موضع ترکیه را نادیده گرفتند. بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و نیست که از نظر ترکیه بعضی جناح‌های سوریه انشعابی از حزب کارگران کردستان هستند که از نظر ترکیه و برخی از کشور‌‌‌‌ها در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارند. ترکیه بار‌‌‌‌ها گفته است که هر طور شده از اینکه کرد‌‌‌‌ها کنترل اوضاع را در مرز سوریه و ترکیه در دست بگیرند جلوگیری می‌کند. اما ایالات متحده امریکا در این دوره به طور مرتب نیروهای کرد را مسلح کرده و موضع ترکیه را نادیده گرفته است. بازی امریکا با مسئله کردستان آن هم زمانی که درک محدودی از خواسته‌های ژئوپلتیک وجود دارد، بازی خطرناکی است. این بازی ممکن است برای کشور‌‌‌‌هایی که کرد‌‌‌‌ها در آن مستقر هستند، مشکل ساز بشود. ما باید به جای انجام کارهایی که کل منطقه را مثل اواخر قرن گذشته دچار تنش کند، به فکر این باشیم که چگونه می‌توان حقوق کرد‌‌‌‌هایی را که در مرزهای کنونی این کشور‌‌‌‌ها مستقر هستند، تضمین کنیم.»

نظر شما