شناسهٔ خبر: 24172144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتشار گزارش ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريکا از تهديدات جهاني

در اين گزارش ادعا شده است ارتش چين همچنان به نوين سازي نيروهاي موشکي هسته اي خود ادامه مي دهد.

صاحب‌خبر -

­

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه اينترنتي کميته اطلاعات سناي آمريکا، جامعه اطلاعاتي آمريکا گزارشي درباره ارزيابي خود از تهديدات جهاني منتشر کرد.

در اين گزارش با اشاره به تهديد چين در زمينه سلاح هاي هسته اي ادعا شده است ارتش چين همچنان به نوين سازي نيروهاي موشکي هسته اي خود ادامه مي دهد.
اين گزارش ادعا مي کند: ‹‹ارتش آزاديبخش خلق چين›› با افزودن سامانه هاي تحرک پذيرتر و ارتقاي سامانه هاي سيلويي همچنان به مدرنيزه کردن نيروهاي موشکي هسته اي خود ادامه مي دهد. اين نسل جديد از موشک ها با هدف حصول اطمينان از کارآمد بودن توان بازدارندگي راهبردي چين توليد مي شود و امکان روي آوردن به حمله دوم را در اختيار ارتش چين قرار مي دهد. چين همچنين يک پرنده هايپرسونيک (داراي سرعت مافوق صوت) را آزمايش کرده است. افزون بر اين، نيروي دريايي ارتش آزاديبخش خلق چين همچنان به ساخت و توسعه موشک هاي بالستيک جي.ال.-2 ، که از زيردريايي پرتاب مي شود ادامه مي دهد. اين کشور همچنين ممکن است زيردريايي هاي کلاس جي.آي.ان. بيشتري بسازد. اين نوع زيردريايي توانايي حمل موشک هاي مجهز به کلاهک هسته اي را دارند. زيردريايي هاي مزبور که به موشک هاي بالستيک قابل پرتاب از زيردريايي مجهز هستند اين امکان را براي اولين بار به نيروي دريايي ارتش آزاديبخش خلق چين مي دهد که توان پرتاب موشک هاي دوربرد هسته اي از دريا را در اختيار داشته باشد. چيني ها همچنين قصد خود را مبني بر ايجاد ‹‹توان سه گانه هسته اي›› از طريق روي آوردن به ساخت بمب افکن هاي نسل بعد که قادر به حمل سلاح هسته اي باشند اعلام کرده اند.

استفاده داعش از عوامل شيميايي به عنوان ابزاري براي جنگ

در اين گزارش اعلام شده است گروه وهابي صهيونيستي داعش از عوامل شيميايي به عنوان ابزاري در جنگ استفاده کرده است.
در اين گزارش با اشاره به اين گروه تروريستي آمده است: ارزيابي ما اين است که داعش نيز از عوامل شيميايي به عنوان ابزاري براي جنگ استفاده کرده است. در تحقيق و تفحص مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع تسليحات شيميايي اعلام شد که داعش از گاز خردل در دو فقره حمله در سال هاي 2015 و 2016 استفاده کرده است. ما همچنين به اين ارزيابي رسيده ايم که داعش در موارد متعدد ديگري به استفاده از سلاح هاي شيميايي در عراق و سوريه مبادرت ورزيده است.

بنابر اين گزارش داعش در خلال سال آينده به طور محتمل بر روي تجديد قوا در عراق و سوريه متمرکز شود و به دنبال ارتقاي حضور جهاني اش باشد. همچنين انتظار مي رود داعش به دنبال ادامه برنامه هاي خود، طراحي انجام حملات بين المللي و ترغيب اعضا و طرفداران خود به حمله به اهدافي در داخل کشورهاي متبوعشان باشد. ادعاي داعش مبني بر ايجاد يک خلافت که بر جمعيت هايي از مردم حکوم مي کند تقريبا راه به جايي نبرده است. هسته [اصلي] داعش يک شورش مستحکم را در عراق و سوريه شروع کرده است – و احتمالا ادامه خواهد داد. داعش تقريبا به طور قطع همچنان به حملات تروريستي فرامليتي ادامه خواهد داد. هدف داعش در خارج از عراق و سوريه ايجاد ارتباط داخلي و تحرک پذيري در ميان شاخه ها و شبکه هاي اين گروه در سراسر جهان خواهد بود. اين امر به احتمال زياد مي تواند به شکل گيري برنامه حملات محلي و، در برخي موارد، منطقه اي منتهي شود.

 

ادامه فعاليت هاي تروريستي القاعده

القاعده تقريبا به طور قطع يک بازيگر در حوزه تروريسم بين الملل باقي خواهد ماند. دليل اين امر قدرت زياد پنج زيرمجموعه مرتبط با اين گروه مي باشد. تهديد اصلي که شبکه جهاني القاعده در سال 2018 براي منافع ايالات متحده آمريکا و منافع غرب دارد تهديدي است که در درون يا در نزديکي آن دسته از نواحي واقع است که زيرمجموعه هاي وابسته به القاعده در آنها عمليات انجام مي دهند.

گروه هاي وابسته به القاعده به احتمال زياد همچنان به تخصيص و وقف منابع خود به فعاليت هاي محلي، شامل مشارکت در مناقشات موجود در افغانستان، سومالي، سوريه و يمن ادامه خواهند داد و حمله به بازيگران منطقه اي و شهروندان ساکن در مناطق مختلف، مانند خاورميانه (غرب آسيا) ، آفريقا و آسيا، را دنبال خواهند کرد.
 

کره شمالي تقابل جوترين تهديد کننده آمريکا از طريق تسليحات کشتار جمعي

در اين گزارش با اشاره به برنامه موشکي و هسته اي کره شمالي ، اين کشور در سال آينده ناآرام ترين و تقابل جو ترين تهديد کننده آمريکا از طريق تسليحات کشتار جمعي توصيف شده است.
اين گزارش ادعا مي کند: کره شمالي در خلال سال آينده از جمله ناآرام ترين و تقابل جوترين تهديد کننده ايالات متحده آمريکا به وسيله تسليحات کشتار جمعي خواهد بود. کره شمالي سابقه صادرات موشک هاي بالستيک به شماري از کشورها را در کارنامه خود دارد. اين کشور براي مثال به ايران و سوريه موشک هاي بالستيک صادر کرده است. کره شمالي در ساخت يک راکتور هسته اي در سوريه به دولت اين کشور کمک مي کرد. البته، اين راکتور هسته اي در سال 2007 نابود شد. اين مثال ها نشان دهنده آن است که کره شمالي علاقه مند و مايل است که فناوري هاي خطرناک را اشاعه دهد.

ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريکا اين است که کره شمالي داراي يک توانمندي قديمي در حوزه تسليحات ميکروبي است. ارزيابي ما همچنين اين است که پيونگ يانگ داراي زيرساخت هاي مناسبي در حوزه بيوتکنولوژي است و اين زيرساخت مي تواند برنامه تسليحات بيولوژيک کره شمالي را مورد حمايت قرار دهد. ما همچنين بر اين باوريم که کره شمالي برنامه اي در حوزه تسليحات شيميايي دارد و احتمالا مي تواند اين نوع تسليحات را با ايجاد تغييراتي در مهمات متعارف به کار برد و يا با شيوه هاي غيرمتعارف و هدفمند به کاربرد آنها مبادرت ورزد.

پاکستان همچنان به توليد جنگ افزارهاي هسته اي و توسعه آن ادامه مي دهد

در اين گزارش عنوان شده است پاکستان همچنان به توليد جنگ افزارهاي هسته اي و توسعه آن ادامه مي دهد .
اين گزارش اعلام مي کند: پاکستان همچنان به توليد تسليحات هسته اي و توسعه انواع جديدتر اين تسليحات، شامل سلاح هاي تاکتيکي کوتاه برد، موشک هاي کروز مستقر در دريا، و موشک هاي بالستيک دوربردتر، ادامه مي دهد. اين گونه از تسليحات هسته اي خطرات جديدي را در ديناميک تنش ها و امنيت منطقه به وجود خواهند آورد.

نظر شما