شناسهٔ خبر: 24172100 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طرح ملی «پایش گاز رادون» در شهرضا اجرا می‌شود

رئیس مرکز بهداشت شهرضا گفت: طرح ملی پایش گاز رادون در ساختمان‌های مسکونی به صورت پایلوت در 50 آدرس پستی شهرضا که از قبل تعیین شده اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الله موسوی عصر امروز در جلسه کارگروه سلامت شهرضا با اشاره به طرح پایش گاز رادون، اظهار کرد: رادون گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است و با هیچ یک از حواس پنجگانه قابل درک نیست؛ این گاز در خاک، هوا، آب‌های زیرزمینی و مصالح ساختمانی وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که گاز رادون موجود در خاک از طریق حفره‌های کف ساختمان به فضای بسته آن وارد می‌شود، افزود: غلظت رادون در فضای باز کم است ولی تجمع آن در فضای بسته می‌تواند زیان‌بار باشد بنابراین باید میزان این گاز را در محیط بسته ساختمان کاهش داد.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با بیان این‌که گاز رادون در سراسر دنیا و در تمام منازل وجود دارد و در این زمینه باید کارهای پیشگیرانه انجام داد تا عوارض آن به حداقل برسد، گفت: استنشاق بیش از حد مجاز گاز رادون همانند سیگار کشیدن، می‌تواند به ریه آسیب بزند و احتمال سرطان را افزایش دهد.

وی با اشاره به این‌که باید با استفاده از روش‌هایی همچون باز گذاشتن پنجره‌های زیرزمین و پارکینگ و پوشاندن کف ساختمان از نفوذ آن جلوگیری شود، تأکید کرد: طرح کنترل و پایش گاز رادون از حدود 10 سال پیش در 32 کشور جهان آغاز شده است.

موسوی با اشاره به این‌که در ایران طرح پایش گاز رادون در منازل مسکونی از سال 1394 آغاز شد، ابراز کرد: طرح ملی پایش گاز رادون در ساختمان‌های مسکونی به صورت پایلوت در 50 آدرس پستی شهرضا که از قبل تعیین شده اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این طرح مخصوص شهرهای شهرضا و منظریه است و برای روستاها برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است، بیان داشت: این طرح با هدف تأمین ایمنی و حفاظت مردم، محیط زیست و نسل‌های آینده در برابر خطرات پرتوهای ناشی از کاربرد فناوری‌های هسته‌ای، پرتوی، پرتوهای طبیعی و به خصوص رادون در حال اجرا است.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با بیان این‌که پیشگیری از ورود گاز رادون به درون منازل مستلزم آموزش و آگاهی شهروندان است، گفت: در اجرای این طرح، درزهایی که در پایه واحدهای مسکونی وجود دارد مسدود می‌شود تا از نفوذ گاز رادون خاک به داخل منازل جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از عوارض گاز رادون، حفاری چاه‌هایی در سطح همکف واحدهای مسکونی است، تأکید کرد: این طرح در راستای طرح تحول سلامت وزارت بهداشت به منظور بهداشت مسکن و ارتقای سلامت جامعه انجام می‌شود.

حمید رئیس‌زاده نیز در ادامه این جلسه با اشاره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اذعان داشت: از 10 روز قبل در یکی از تالاب‌های شهرستان کیاشهر گونه H5N6 شناسایی شده است که این گونه از ویروس آنفلوآنزا رفتاری شبیه گونه H5N1 دارد و بیش از انواع دیگر این بیماری برای انسان خطرناک است.

وی با اشاره به این‌که در جهان موردی از ابتلای انسان‌ها با گونه H5N1 مشاهده نشده است، گفت: در ایران هیچ موردی از ابتلای مراکز بومی یا صنعتی نگهداری طیور به آن، گزارش نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا، عنوان کرد: اداره محیط زیست باید با بررسی دقیق جمعیت پرندگان و گونه‌های طیور در صورت مشاهده تلفات پنج طیور در یک گونه یا 10 طیور در گونه‌های مختلف در اسرع وقت گزارش آن را به شبکه دامپزشکی ارایه کنند.

وی با تأکید بر این‌که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرضا مشاهده نشده است، ابراز داشت: باید از انجام هر اقدامی که منجر به مهاجرت طیور به منطقه می‌شود، جلوگیری کنیم.

محسن یونسی، بخشدار شهرضا، نیز در ادامه این جلسه با اشاره به راه‌اندازی مجمع خیران سلامت در شهرضا، افزود: مجمع خیران سلامت شهرستان شهرضا راه‌اندازی شده و پس از برگزاری انتخابات هیأت مدیره به عنوان بازوی اجرایی توانمندی در خدمت متولیان حوزه بهداشت و سلامت شهرستان است.

وی با اشاره به این‌که همکاری خیران و مسؤولان در بخش‌های مختلف دستاوردهای زیادی را در حوزه سلامت به همراه داشته است، بیان داشت: افتتاح اورژانس 115 در روستای هونجان از روستاهای شهرضا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شهرستان در حوزه سلامت و بهداشت محسوب می شود.

 

انتهای پیام/م

 

جلسه کارگروه سلامت شهرضا

نظر شما