شناسهٔ خبر: 24170645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویدادهای خبری روز شنبه افغانستان

کابل - ایرنا - کشته شدن پنج پلیس در «زابل»، انهدام انبار مواد مخدر طالبان در «فراه»، کشته شدن پیش نماز یک مسجد هنگام جاسازی بمب در «قندهار»، ثبت بیش از یک میلیون شکایت از افغانستان در دادگاه لاهه و خواست مقامات محلی هلمند برای ثبت مدارس دینی رویدادهای مهم روز شنبه افغانستان است.

صاحب‌خبر -

**کشته شدن پنج پلیس در «زابل»
مقامات محلی استان زابل افغانستان اعلام کردند که پنج پلیس در نزدیکی شهر قلات در جریان حمله گروه طالبان به یک پاسگاه کشته شدند و طالبان موفق شده است سلاح آنها را نیز با خود ببرد.
یک مقام ملحی که خواست نامش فاش نشود در این ارتباط گفت که نیروهای پلیس برای گرفتن انتقام سربازان کشته شده عملیاتی را در محل راه اندازی کرده اند اما هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

**انهدام یک انبار بزرگ مواد مخدر طالبان در «فراه»
«فضل احمد شیرزاد» فرمانده پلیس استان فراه افغانستان اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین نظامیان خارجی یک انبار بزرگ مواد مخدر طالبان را در این استان هدف قرار دادند که در جریان آن علاوه بر نابودی صدها کیلوگرم مواد مخدر، 8 قاچاقچی نیز کشته شدند.
شیرزاد افزود: در میان قاچاقچیان کشته شده یکی از فرماندهان مهم طالبان نیز هست که در شهرستان «بکوا» هدف قرار گرفت.

**کشته شدن پیش نام یک مسجد بر اثر انفجار بمب همراهش در «قندهار»
«نصرت رحیمی» معاون سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز شنبه اعلام کرد که یک پیش نماز مسجد در شهرستان «پنجوایی» زمان که تلاش داشته مین را در داخل مسجد جاسازی کند بر اثر انفجار مواد همراه کشته شده است .
رحیمی در صفحه اجتماعی خود نوشت که پیش نماز مسجد قصد داشت با جاسازی این مواد منفجره نمازگزاران را هدف قرار دهد که در هنگام جاسازی مین کشته شد و علاوه بر کشته شدن او خسارات های زیادی نیز به مسجد وارد شده است .

**ثبت بیش از یک میلیون شکایت رسیده از افغانستان در دادگاه لاهه
منابع خبری افغانستان به نقل از رسانه های خارجی اعلام کردند که افغان ها برای رسیدگی به جنایت های جنگی در این کشور یک میلیون و 170 هزار شکایت را ثبت کرده اند.
در این گزارش آمده است این شکایت ها تنها علیه طالبان، داعش و القاعده نیست بلکه نیروهای تحت رهبری دولت و ائتلاف آمریکایی و دستگاه های اطلاعاتی را نیز شامل می شود.
دادگاه جرایم رسیدگی به جنایات بین‌المللی (آی ‌سی ‌سی) بر پایه شکایات تصمیم می گیرد که در آیا مدارک و شواهد درج شده برای تحقیقات مرتبط با جرایم جنگی هست یا خیر .
افغانستان در سال 2010 عضویت دادگاه بین المللی رسیدگی به جرایم را بدست آورد و چند ماه پیش فرم هایی را برای ثبت شکایات به زبان های فارسی، پشتو و انگلیسی در اختیار مردم قرار گرفت که این شکایت ها پیامد آن دسترسی است.

**استاندار«هلمند» خواستار ثبت مدارس دینی شد
«حیات الله حیات» استاندار هلمند افغانستان از دولت مرکزی خواست که برای ثبت مدارس دینی بصورت دقیق در این استان اقدام کند تا تحت نظارت جدی دولت فعالیت کنند.
مقامات دولت افغانستان از ترویج افکار افراط گرایی در مدارس دینی این کشور نگران هستند و باور دارند که برخی از مدارس دینی به محل سربازگیری برای طالبان و دیگر تروریست ها مبدل شده اند.
آساق*291*1104*

انتهای پیام /*

نظر شما