شناسهٔ خبر: 24168169 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فروکش دلار با دو طرح ضرب‌الاجلی

محور اخبار اقتصادی امروز ایسنا بر ادامه روند کاهشی نرخ دلار که با انتشار گواهی سپرده ریالی و ریالی مبتنی بر ارز همراه شد استوار بود. امروز یک اقتصاددان توصیه کرد که مردم احساسی دلار نخرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این روزها بحث قیمت ارز به موضوع روز اقتصاد ایران تبدیل شده است. پس از رسیدن قیمت دلار به محدوده ۵۰۰۰ تومان برخورد پلیس با اخلال‌گران بازار ارز در روز ۲۵ بهمن آغاز و با پلمب چند صرافی همراه شد، سپس بانک مرکزی بسته جدیدی را برای کنترل نرخ ارز ارایه کرد. اقدامی که پس از وعده رییس‌جمهور در روز ۱۸ بهمن‌ماه درخصوص برنامه دولت برای کنترل نوسان ارزی، صورت گرفت. هرچند بعضی افراد، این طرح ضرب‌الاجلی را به مثابه مسکنی برای کنترل بازار شب عید عنوان می‌کنند. حالا قیمت دلار مجددا کاهشی شده و امروز ۴۷۶۰ تومان خرید و فروش شد. این در حالی است که آل اسحاق رییس سابق اتاق بازرگانی تهران به مردم توصیه کرده احساسی دلار نخرند و نرخ واقعی دلار را ۴۰۰۰ تومان دانسته است.

جزئیات دریافت گواهی سپرده

در جریان نوسان بازار ارز در چند ماه اخیر و افزایش تقاضا برای خرید دلار که موجب ایجاد عدم تعادل در قیمت‌ها شده و نرخ دلار را تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش برد، یکی از دلایل اصلی افزایش حجم نقدینگی و هجوم به بازار ارز از سوی مردم برای سرمایه‌ گذاری نقدینگی موجود در دلار عنوان می‌شود. بر این اساس بانک مرکزی در روزهای اخیر بسته سیاستی سه‌گانه به منظور جذب نقدینگی و حرکت آن از بازار ارز به سمت شبکه بانکی، معرفی و برای اجرا ابلاغ کرد. دو مورد از سیاست‌های مدنظر به دریافت گواهی سپرده اعم از ریالی و ارزی اختصاص دارد.

دلار و سکه در سراشیبی

سکه که در هفته گذشته تحت تاثیر قیمت دلار رکوردشکنی کرد  و تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم پیش رفت، در شروع هفته با افت قیمت روبرو شده است که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت دلار در بازار، امروز قیمت سکه هم نزولی شده است. در بازار ارز هم، دلار که در اواسط هفته قبل به ۵۰۰۰ تومان هم نزدیک شد از اواخر هفته روند کاهشی پیدا کرد و امروز هم با ادامه این روند به ۴۷۶۰ تومان برگشت.

دلار پایین می‌آید؛ نخرید

از جمله تحلیل‌ها درخصوص قیمت دلار به اظهارنظر رییس سابق اتاق بازرگانی تهران مربوط می‌شود. امروز یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا نرخ واقعی دلار را حدود ۴۰۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه عرضه و تقاضای اسکناس دلار بهم ریخته، بانک‌ مرکزی باید پیش‌بینی می‌کرد و اکنون باید بازار را تنظیم کند که این کار با دستور، قابل کنترل نیست و باید اعتماد لازمه برگردد؛ یعنی وقتی رئیس بانک مرکزی می‌گوید "نرخ دلار پایین می‌آید"، مردم در عمل ببینند که این اتفاق می‌افتد.

راهکاری برای کاهش تب دلار

اما راهکار فروکش کردن قیمت دلار چیست؟ جمال رزاقی عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: اقتصاد دچار یک دور باطل دستکاری نرخ ارز شده است که به افزایش صادرات کمکی نمی‌کند و از طرفی در بلندمدت کسری بودجه دولت را نیز جبران می‌کند. در نهایت برای مدیریت ارز دو انتخاب وجود دارد؛ باید شکاف بین نرخ تورم داخلی و تورم جهانی کاهش یابد تا نرخ ارز تعدیل شود یا اینکه همین جهش نرخ تحمل شود.

نوسازها به بازار مسکن ضربه زدند

در بین اخبار امروز اقتصادی ایسنا، خبری هم از بازار این روزهای مسکن ارسال شد که آن هم بی ارتباط به قیمت دلار نبود. بعد از بالا رفتن قیمت ارز در هفته‌های اخیر، بازار مسکن که رونق مناسبی از ابتدای مهرماه گرفته بود تحت تاثیر قرار گرفته و سرمایه‌ها از سمت این بخش به سمت خرید و فروش دلار روانه شده است. این علت و نیز بالا بردند قیمتهای پیشنهادی توسط برخی سازندگان واحدهای نوساز، بازار مسکن را با خطر رکود مواجه کرده است. تازه‌ترین گزارش ایسنا درخصوص بررسی میدانی از مشاوران املاک در بهمن ماه با عنوان "ضربه نوسازها به معاملات مسکن" را در این لینک بخوانید.

مراقب سرقت ارزهای دیجیتالی در تلگرام باشید!

سری هم به اخبار فناوری اطلاعات بزنیم. در ماه اکتبر گذشته بود که یک متخصص و پژوهشگر امنیتی فعال در شرکت کاسپرسکی اعلام کرد کاربرانی که از نسخه دسک‌تاپ (ویندوز) رایانه پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند، در معرض بدافزار جدیدی قرار خواهند گرفت که مجرمان سایبری با سوءاستفاده از حساب‌های کاربری و رایانه آنها قادر خواهند بود ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده همچون مونرو، بیت کوین و را ZCash به سرقت ببرند. بر این اساس پژوهشگران امنیتی آسیب‌پذیری جدیدی را در نسخه دسک‌تاپ پیام‌رسان تلگرام یافته‌اند که به هکرها امکان می‌دهد ارزهای دیجیتالی از حساب کاربری رایانه‌های قربانی به سرقت ببرند.

بدون نگرانی از آنفلوانزا مرغ و تخم مرغ بخورید

گرچه طی سال گذشته و امسال دو سویه جدید از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نگرانی‌های بسیاری بین مردم برای تامین تخم‌مرغ مورد نیازشان به وجود آورده است، اما برخلاف تصور عامه، مصرف مرغ و تخم‌مرغ حتی در صورت قابل انتقال بودن این بیماری به انسان، مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت. گزارش کامل ایسنا در این خصوص را می‌توانید در این لینک بخوانید.

طلای سیاه بالا رفت

پس از چند هفته روند کاهشی، روز جمعه قیمت نفت مقداری بالا رفت. امروز هم در بازارهای جهانی، نفت با مقداری رشد همراه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس در بازار نیویورک ۳۴ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۱.۶۸ دلار در هر بشکه بسته شد. نفت خام آمریکا روز جمعه برای سومین روز افزایش داشت و برای کل هفته ۴.۲ درصد افزایش نشان داد و میزان کاهشی که از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون داشت را به ۴.۷ درصد محدود کرد. بهای معاملات نفت برنت نیز برای تحویل در آوریل در بازار لندن ۵۱ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و در ۶۴.۸۴ دلار در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته ۳.۳ درصد رشد ثبت کرد اما از اواخر ژانویه تاکنون ۶.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. رشد هفتگی بهای معاملات برنت پس از دو هفته کاهش متوالی روی داده است.

انتهای پیام

نظر شما