شناسهٔ خبر: 24161538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ازفریاد نماینده جنوبی و شعرخوانی نماینده شمالی تااطلاعاتی ازروابط جاسوس آمریکایی با سیدامامی در مجلس

سیاست > مجلس - در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، خودکشی سیدامامی همچنان سوژه مورد بحث نمایندگان بود؛ آنگونه که یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از لاریجانی خواست تا توضیحاتی درباره آنچه که رفت و آمد یک جاسوس سازمان سیا به خانه سیدامامی خواند، ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ابطحی در خلال رسیدگی به مواد الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه 97 گفت: جا داشت در این لایحه به بحث محیط زیست نیز ورود می کردید. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادعا کرد: چطور می شود که یک جاسوس سازمان سیا آمریکایی ۱۰ سال تمام به خانه کاووس سیدامامی رفت و آمد می‌کند و هیچ اقدامی توسط مسئولان انجام نمی‌شود. وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جا داشت شما در این‌باره صحبت می کردید.

از فریادهای خدری تا شعرخوانی دلخوش
در ادامه جلسه علنی امروز مجلس عبدالحمید خدری در واکنش به اظهارات مهرداد لاهوتی درخواست تذکر ماده ۷۹ آیین‌نامه‌ای کرد و به‌شدت نسبت به تخصیص بودجه‌های استانی از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه اعتراض کرد. این نماینده مردم بوشهر در مجلس با اشاره به این‌که لاهوتی ۳ بار از وی نام برده است، خطاب به هیات رییسه گفت: ما مگر چند هیات رییسه در مجلس داریم. چرا آقای لاهوتی ۳ بار از بنده نام می‌برد و توهین می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با پیش کشیدن مباحث قومیتی، به این‌که محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه از اهالی استان گیلان است، پرداخت و در این رابطه گفت: آقای نوبخت چرا تخصیص بودجه استان گیلان در سال جاری ۱۰۰ درصد بوده اما به استان بوشهر تنها ۳۵ درصد تخصیص داشتیم. چرا راه‌آهن استان گیلان تا این حد پیشرفت داشته اما ما در بوشهر چنین وضعیتی نداریم. خدری همچنین خطاب به رییس مجلس گفت که انتظار می‌رود مانع از این تبعیض‌ها شوید. وقتی بنده درباره تبعیض اخطار می‌دادم، میکروفون بنده را قطع کردید.

با بالاگرفتن این درگیری لفظی، فضای مجلس تا دقایقی متشنج شد و نمایندگان استان گیلان به کرات خواستار بیان تذکر شدند که در نهایت قرعه به نام سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا رسید.

دلخوش که معمولاً نطق‌های خود در مجلس را با قرائت شعر آغاز می‌کند، در تذکری گفت: هر کس به طریقی دل مـا می شکنــد / بیگــانـه جـدا دوست جــدا می‌شـکنـــد / بیگـانه اگــر مـی‌شکنــد، حرفـی نیـست / از دوست (از همکار) بپــرسیــد چــرا مـی‌شـکـنــد.
وی افزود: همه جای ایران سرای ماست. ما اگر دفاع کردیم، از جایگاه نمایندگان دفاع کردیم. من متاسفم برای هیات رییسه که اگر کسی معرکه می‌گیرد، اجازه می‌دهد که این‌طور صحبت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این توهینی که به مردم گیلان شد، درست نبود. ما برای ریزگردهای استان خوزستان از آبروی‌مان مایه گذاشتیم.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس همچنین به بیان توضیحاتی درمورد راه‌آهن استان گیلان پرداخت و گفت: اتفاقاً درمورد این راه‌آهن که می‌گویند، ما از آقای نوبخت گله‌مندیم. این راه‌آهن از ۱۷ سال پیش تا به حال بلاتکلیف مانده و حداقل تا ۲ سال دیگر هم به نتیجه نمی‌رسد. دلخوش در ادامه حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری را خطاب قرار داد و گفت: شما عالم هستید، شما علم دارید به مسائل. بنده با ۳ دوره تجربه نمایندگی مجلس می‌گویم فضای مجازی کشور را به هم ریخته و نباید بگذاریم خود مجلس اوضاع را خراب‌تر کند. علی لاریجانی در ادامه درحالی که نمایندگان با تجمع در بخش‌هایی از مجلس مشغول ادامه بحث بودند و گیلانی‌ها از یک سو و بوشهری‌ها از دیگر سو به این بحث دامن می‌زدند، سعی در آرام کردن فضای صحن داشت. علی لاریجانی در پایان بار دیگر از نمایندگان درخواست کرد که به این بحث ادامه ندهد.

قیری که رای نمایندگان را تغییر می‌دهد
محمدقسیم عثمانی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کشور و رسیدگی به همان بند الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه اختصاص داشت، با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: یکی از نمایندگان مجلس فایلی را منتشر کرده و مدعی شده نمایندگان در قبال دریافت قیر رای خود را عوض می‌کنند، لحن خود را تغییر می‌دهند و تذکر و اخطارهایشان را پس می‌گیرند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم بوکان در مجلس با انتقاد از این دست اقدامات در صحن خاطرنشان کرد: این چگونه سخن گفتن است؟ آقای لاریجانی من از شما می‌خواهم از شان نمایندگان و مجلس دفاع کنید.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: این سخن نادرستی است و بنده ندیدم که کسی چنین گفته باشد. نمایندگان مجلس دو هفته است که در حال رسیدگی هستند و بیان چنین سخنانی غیردقیق است و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

سوال از رییس‌جمهور نیاز به 73 امضا دارد
سیدفرید موسوی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به سوال از رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سوال از رییس‌جمهور از چندی پیش از سوی هیات رییسه مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است. لذا درخواست کردیم که نماینده آقای رییس‌جمهور برای حضور در جلسه بررسی این طرح سوال در کمیسیون اقتصادی معرفی شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص لزوم حضور شخص رییس‌جمهور در جلسه رسیدگی به طرح سوال در کمیسیون تخصصی گفت: آیین‌نامه درباره حضور شخص رییس‌جمهور صراحت ندارد و اتفاقاً قید شده که در جلسه رسیدگی به طرح سوال در کمیسیون تخصصی، حضور نماینده رییس‌جمهور کفایت می‌کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که طی روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان متقاضی طرح سوال از رییس‌جمهور درمورد موسسات مالی و اعتباری، امضای خود را پس گرفته‌اند. موسوی در پایان تصریح کرد: برای آن‌که سوال از رییس‌جمهور به جریان بیفتد، حداقل به ۷۳ امضاء نیاز است و درصورتی که تعداد امضاها از این تعداد کمتر باشد، طبیعتاً این طرح سوال از دستورکار خارج خواهد شد.
27215

نظر شما