شناسهٔ خبر: 24160577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روزگار سخت ظریف/از دهلی نو به مونیخ

خبرگزاری شبستان: وزیر امور خارجه کشورمان امشب در حالی راهی مونیخ می شود که هنوز در حال همراهی کردن رئیس جمهور در سفر به هند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب راهی مونیخ می شود تا در کنفرانس امنیتی حضور یابد و این در حالی است که او هنوز در حال همراهی کردن حسن روحانی در سفر به هند است.

 

ظریف که مانند ۵ سال گذشته همواره در تلاش برای ارتقای سطح دیپلماسی ایران بوده به مونیخ می رود تا ضمن سخنرانی در کنفرانس امنیتی به دیدارها و گفت و گوهای دوجانبه مختلف هم می پردازد.

 

یکی از جنبه های با اهمیت سفر ظریف به مونیخ، احتمال رویارویی او با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان است که او هم قرار شده در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یابد.

 

این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان سال گذشته نیز در این اجلاس حضور یافته و در کنار سخنرانی رسمی به دیدار و گفت و گوهای دوجانبه پرداخت و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی هم او را همراهی می کردند.

 

گفتنی است، پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ از شب گذشته کار خود را آغاز کرده و بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان در این کنفرانس سالانه سه روزه در هتل بایریشرهوف مونیخ با محوریت امنیت بین‌المللی حضور می‌یابند.

 

شرکت‌کنندگان درباره مسائل مختلفی از جمله مناقشات خاورمیانه، روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و تحولات سیاسی در آفریقا به گفت‌وگو می‌پردازند.کنترل تسلیحاتی از جمله مسائل مورد تأکید در کنفرانس امنیتی مونیخ خواهد بود و در این راستا، انتظار می‌رود برنامه هسته‌ای کره شمالی بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار گیرد.

 

ولفگانگ اینشنگر، رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در مراسم افتتاحیه این کنفرانس تصریح کرد: ما به آستانه درگیری‌های میان‌دولتی نزدیک شده‌ایم و باید اقداماتی قاطع انجام دهیم.

 

اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان نیز در سخنرانی خود بر تعهد اروپا در قبال آینده تأکید کرد.

 

در همین حال، وزیر دفاع فرانسه نیز گفت که معتقد است کشورش و آلمان همکاری دفاعی در اروپا را احیا خواهند کرد.

 

وی افزود، فرانسه آماده است تا دست در دست آلمان با چالش‌های امنیتی کوتاه‌مدت و بلندمدت اروپا مقابله کند.

 

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تأکید کرد: ما از تلاش‌های اروپا در حوزه دفاعی استقبال می‌کنیم. این تلاش‌ها می‌تواند قطب اروپا در ناتو را تقویت کند اما اتحادیه اروپا نمی‌تواند به تنهایی از خودش حفاظت کند.

 

دبیرکل ناتو اظهار کرد:‌ مونیخ نسبت به واشنگتن به پیونگ‌یانگ نزدیک‌تر است. جامعه بین‌المللی باید روی کره‌شمالی فشار حداکثری اعمال کند.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این کنفرانس حضور داشت و نسبت به تهدیدهای هسته‌ای کره شمالی هشدار داد. وی اظهار کرد: برای نخستین بار از زمان پایان جنگ سرد، اکنون با تهدید مواجهه با مناقشه هسته‌ای روبرو شده‌ایم.

 

رییس کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از آغاز این کنفرانس نسبت به بروز جنگ‌های جدید در جهان هشدار داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه رادیویی "دویچلندفونک" آلمان گفت: ما از زمان فروپاشی اتحاد شوروی تاکنون در سراسر جهان با چنین خطر بالایی در درگیری‌های نظامی میان ابرقدرت‌ها روبرو نبوده‌ایم.

 

ولفگانگ ایشینگر بر این باور است که جو بی‌اعتمادی میان مسکو و واشینگتن بسیار افزایش یافته و شرایطی بدتر از این نمی‌تواند به وجود آید. او در ادامه گفت همین جو بی‌اعتمادی می‌تواند به برخوردهای نظامی ناخواسته بیانجامد. 

 

در همایش امسال ۲۱ رئیس‌جمهوری و نخست وزیر و همچنین شمار بسیاری از وزرای کشورهای مختلف جهان شرکت دارند. از جمله مقامات برجسته این کنفرانس پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هستند.

 

 

نظر شما