شناسهٔ خبر: 24158167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گزارش؛

قدرتی که دشمنان را به تمجید از ایران وا داشت

ضعف و وابستگی نیروهای مسلح در زمان رژیم پهلوی به قدرتی مثال‌زدنی در نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار امنیتی دفاعی گروه سیاسبی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال های قبل از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران با اینکه رژیم پهلوی با یکی از قدرت های جهان یعنی آمریکای مستکبر رابطه دوستی و شاید بتوان گفت ارباب و نوکری داشت و با حمایت آن ها به عنوان ژاندارم منطقه شناخته می شد، اما به گفته کارشناسان و صاحب نظران غربی از نظر نظامی قدرت چندانی نداشت و بسیار ضعیف بود.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در مقاله ای به بررسی توان نظامی ایران در زمان محمد رضا پهلوی می پردازد و می نویسد: نیروی دریایی ایران در زمان پهلوی بسیار ضعیف بود، نیروی دریایی سلطنتی ایران در سال 1976 فقط چهار ناوچه با موشک های «seacat» و «seakiller» داشت. از طرفی محمد رضا شاه شیفته آمریکا شده بود و به توان داخل و متخصصان و نخبگان ایرانی کمترین اهمیتی نمی داد.

دریادار امیر هوشنگ آریان پور معاون فرمانده نیروی دریایی رژیم پهلوی در این خصوص می گوید: در زمان خراب شدن برخی قطعات حیاتی به فرمانده نیروی دریایی گفتم تیمسار من این قطعه ای که خراب است رو در محل تعمیر می کنم، بدون اینکه بخواهیم آن را به گوام ببریم، گفت : حالا یه گزارش بنویس ببرم خدمت اعلی حضرت، نشستم  و گزارشی نوشتم، تیمسار رفته بود به دیدار شاه. محمدرضا شاه پهلوی گفته بود: این کسی که می خواهد این کار را انجام دهد، کیست ؟ تیمسار گفته بود یه افسر ایرانی. شاه جواب داده: کافی نیست، بفرستید یه متخصص از آمریکا بیاد!

این پایان ماجرا نبود. علاوه بر ضعف در حوزه نظامی و وابستگی شدید به واردات تجهیزات و ادوات نظامی و حتی متخصصان این بخش، به طور محسوس وجود داشت و در واقع نیروهای مسلح زمان شاه نهادی بود که جیب سرمایه داران آمریکایی تولیدکننده اسلحه را پر می کرد و اجازه  پیشرفت و خودکفایی نداشت، درست همانگونه که امروزه برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی مصداق عینی این موضوع هستند و هر روز دوشیده می شوند.

و تاریخ گواه این موضوع است که هر زمان که منافع آمریکایی ها تحت الشعاع قرار گیرد، مسائل و ارتباطات آنها حتی با دوستان خود تحت تاثیر قرار می گیرد، لذا نمی توان بر روی همان خرید تجهیزات و واردات متخصصان نظامی هم حساب کرد، به همین دلیل آمریکایی ها و دنیای غرب اجازه رشد و پیشرفت به کشورهای دیگر نمی دهند تا همیشه این کشورها را نسبت به خود وابسته نگه دارند و منافعشان تامین شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 57 معادلات جهانی بطور محسوسی تغییر کرد. جنایات منافقین و ترورها و نا آرامی های داخلی از یک سو، تجاوز صدام حسین و هشت سال جنگ تحمیلی از سوی دیگر، در کنار تحریم های تمام عیار و همه جانبه از طرف کشورهای غربی از آغاز انقلاب مثلثی را تشکیل داد که ایران را در تنگنا قرار دهد و به زانو درآورد، غافل از اینکه همین تهدیدها به فرصتی تبدیل شد که ایران را به قدرتی جهانی تبدیل کرد.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

اما فرزندان مکتب امام خمینی (ره) با خودباوری، اعتماد به نفس و ایمان به خدا توانستند در بخش های مختلف به سرعت رشد کنند و پله های پیشرفت و خودکفایی را در عین تحریم های ظالمانه جهانی به اذعان دشمنان خارجی طی کنند. پیشرفت های ایران اسلامی در 4 دهه گذشته به قدری بارز بوده است که کارشناسان غرب و شرق جهان از دوست تا دشمن را به اقرار و تحسین توان بالای ایران به ویژه در بخش نظامی دفاعی وادار کرده است.

چاک هيگل وزیر دفاع سابق آمريکا در گفت وگو با یک خبرنگار می گوید: امروز ايرانی ها توانايی های موشكی بسيار پيشرفته ای دارند که به هيچ عنوان نمي شود آنها را ناديده گرفت.

وینست استوآرت رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با اشاره به قدرت موشکی ایران با وجود تحریم ها گفت: برنامه موشکی ایران یکی از کانون های دفاع از کشورشان است، آنها توانایی قوی موشکی ایجاد کردند، هر چند که بیش از 30 سال تحریم بوده اند.

جمهوری اسلامی ایران امروز می تواند با تکیه بر توان داخلی، انواع موشک های دور برد و نقطه زن و بالستیک با سوخت های جامد و مایع تولید کند. توان بالایی که امروز ایران را در بین معدود کشورهای موشکی جهان قرار داده است و اجازه نزدیکی هیچ بیگانه ای را به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نمی دهد.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

گزارشگر شبکه العربیه در تحلیل خود می گوید: نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران مجهز به قایق های تندرو برای حملات سریع است. قایق هایی که به مسلسل های قدرتمند و نیروهایی مجهز هستند که از تاکتیک های چریکی استفاده می کنند.

مجله آمریکایی نشنال اینترست در مقاله ای از توانمندی بالای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اینگونه می نویسد: ایران در حال ساخت زیردریایی با اژدرهایی است که نیروی دریایی آمریکا نمی تواند با آن رقابت کند، رویارویی با زیر دریایی پیشرفته ای که ایران با نام غدیر می سازد می تواند برای هر دشمنی مرگبار باشد.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

همچنین سایت تخصصی ناوال تکنولوژی در خصوص توانمندی های نظامی ایران در دریا می نویسد: ایران یک قایق تندروی بدون سرنشین به نام یا مهدی ساخته است که رادار گریز است ، شماری از کارشناسان می گویند استفاده از این شناورها برای حمله به کشتی های چند میلیارد دلاری فاجعه بار است.

البته دیری نگذشت که همین شناورها فاجعه بزرگ تاریخی برای آمریکا رقم زدند و متجاوزان آمریکا را که به مرزهای آبی ایران تجاوز کرده بودند را دستگیر کرده و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ناو توقیف شده را وادار به عذر خواهی از اشتباهش کرد.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از هارولد راد مشاور سابق پنتاگون می نویسد: ایران با دستگیری تفنگداران آمریکایی ، آمریکا را تحقیر کرد بدون آنکه پیامدی برایش داشته باشد.

اما اقتدار نیروی دریایی ایران به خلیج فارس محدود نمی شود و دریادلان ایران زمین با حضور خود در آب های آزاد سراسر دنیا توانایی خود را به رخ قدرت های جهانی می کشند. سایت آمریکایی فری بیکن در این باره می نویسد : ایران کشتی های جنگی اش را به مقصد خلیج مکزیک راهی اقیانوس اطلس می کند، رهبر انقلاب اسلامی ایران دستور افزایش حضور در آب های بین المللی را به نیروی دریایی  این کشور صادر کرده است.

امروزه قدرت بازدارندگی کشورها تنها به حوزه موشکی و دریایی یا صرفا ساخت تجهیزات نظامی محدود نمی شود؛ قدرت های جهانی به نبردی ورود کرده اند که سلاحش تنها توپ و گلوله نيست. نبردی که در عرصه جنگ های نوین از آن به عنوان جنگ سایبری و نرم نام می برند، جنگی که کشورهای غربی در آن برنامه های ويژه ای دارند و میلیاردها دلار برای پیروزی در آن هزینه می کنند.

توماس ريد پژوهشگر مطالعات جنگ كالج سلطنتی لندن می گوید : اگر هر اتفاقی رخ بدهد يکی از حوزه های آفندی ارتش های غربی حوزه سايبر خواهد بود.

در آذر 1390 بود که پهپاد جاسوسی آمریکا در آسمان ایران در تور الکترونیک نیروی هوا فضای سپاه پاسداران افتاد و مشخص شد ايران هم یکی از بهترین های این حوزه در جهان است.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

تحلیلگران امنیتی آمریکا اعلام کردند هواپیمایی که ایرانی ها آن را ساقط کردند، در واقع یکی از پیچیده ترین پهپادهای جاسوسی آمریکاست که ایران توانسته آن را به زمین بنشاند.

آر کيو 170 آمريکايی ها توسط نخبگان نظای ایران صحيح و سالم به زمين نشانده شد! پهپاد فوق مدرنی که تکنولوژی ساخت و استفاده از آن تا آن زمان تنها در اختيار سازمان سيا بود و حتی ارتش آمریکا هم از داشتن آن محروم بود. رابرت بائر مامور ارشد سازمان سيا در این باره گفت: من فکر مي کنم اتفاقی که افتاد اين است که اين هواپيما از طريق هک شدن برنامه هایش به زمين نشانده شده، هيچ نشانه ای از سقوط يا آسيب به هواپيما وجود ندارد.

فريد ذکريا تحليلگر مجله نيوزويك نیز می گوید : ايران از جنگ نامتقارن در برخورد با آمريکا استفاده می کند، اين سوال مطرح است که آيا ايرانی ها در سيستم های راهبری اين هواپيما نفوذ کرده و آن را بر زمين نشانده اند؟! با توجه به اين که هواپيما خسارت چندانی نديده احتمال بسياری وجود دارد که ايراني ها اين کار را کرده باشند، اين اقدام مصداق بسيار جالبی از جنگ نامتقارن است.

آمريکايی ها با آن همه توان مالی و تجهیزات و فناوری هيچ وقت فکرش را هم نمی کردند که این تقابل برای ایران یک پیروزی دیگر و برای آمریکایی ها شکستی دیگر باشد! جان بولتون سفير اسبق آمريکا در سازمان ملل در این رابطه می گوید: دستگیری پهپاد آمریکایی به دست ایران شکست بزرگی از لحاظ فناوری برای آمريکاست. سيستم جمع آوری اطلاعات آمريکا اهميت زيادی داشت.

پهپاد آمریکایی و اطلاعاتش آنقدر اهمیت داشت که اوباما رئیس جمهور این کشور به طور رسمی از ایران درخواست کرد آن را پس بدهد! فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران ایران پس از سه سال پاسخ رئیس جمهور آمریکا را با دادن خبر ساخت نوع ایرانی پهپاد آمریکایی از طریق مهندسی معکوس داد.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

آری؛ آر کیو 170 ایرانی شد، آن هم به دست جوانان متخصص ایران اسلامی که به دشمنان ثابت کردند در همه عرصه ها پرچم ایران را با افتخار بالا برده اند. رشد و ترقی ایران در علوم هوا و فضا آنقدر مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفت که زمینه را برای گمانه زنی آنها در خصوص تکیه  یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان یعنی روسیه به نخبگان نظامی ایران برای تولید پهپاد فراهم کرد، بطوریکه نشریه معروف فارن پالسی در این باره می نویسد: پهپاد جدید اوریون روسیه شباهت زیادی به پهپاد شاهد ایران دارد، روسیه احتمالا در ساخت پرنده های بدون سرنشین خود از ایران کمک می گیرد.

قدرت نظامی ایران از زبان دشمنان

امروز ایران اسلامی بر خلاف دوران پهلوی که وابسته و بازیگر منافع آمریکا در منطقه بود با پشت سر گذاشتن 40 سال دشمنی و فشار مستکبران جهان، از جنگ تحمیلی 8 ساله با عراق گرفته تا تهدیدهای کینه توزانه همیشگی دشمنان ایران که با همه تجهیزات و فناوری و توان خود و با تمام گزینه های روی میزشان و فتنه انگیزی و ایجاد نا امنی در منطقه با همکاری کشورهای مرتجع عرب ، می تواند با اقتدار حافظ تمامیت ارضی، استقلال و امنیت ملی باشد.

اقتدار جمهوری اسلامی ایران امروز به اعتراف همان دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی قریب به 4 دهه عزت و سربلندی را به ملت ایران هدیه کرده است که حاصل ایثار و رشادت کسانی است که در این راه از همه چیز خود گذشتند و در پیشگاه خداوند و قلب ملت جاودانه شدند.

گزارش از سینا احدیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما