شناسهٔ خبر: 24146479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با دانا مطرح شد؛

بررسی علل تغییر موضع ناگهانی نمایندگان حامی دولت در مجلس/ محبیان: عقلانیت اصلاح طلبان امروز، دور شدن از عملکرد دولت است

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه جریان های سیاسی کشور به این نتیجه رسیده اند که باید تعارفات را کنار گذاشته و ناکارآمدی ها و ضعف هایی که وجود دارد را بیان کنند. هرچند این مباحث اقتصادی ممکن است خیلی جدی نباشد و بحران هایی در کشور به وجود نیاورد اما در نهایت منجر به سوء استفاده بیگانگان شده و آسیب هایی را متوجه نظام می کنند.

صاحب‌خبر -

امیر محبیان، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص پشت پرده مخالفت های اخیر برخی از نمایندگان با دولت که تا پیش از این سابقه همراهی با دولت را داشته اند اظهار داشت: عوامل مختلفی در این عقب نشینی نمایندگان از موضع حمایتی خود از روحانی وجود دارد که یکی از اصلی ترین این عوامل، مشکلات اقتصادی جدی در کشور است.

وی در ادامه افزود: همه جریان های سیاسی کشور به این نتیجه رسیده اند که باید تعارفات را کنار گذاشته و ناکارآمدی ها و ضعف هایی که وجود دارد را بیان کنند. هرچند این مباحث اقتصادی ممکن است خیلی جدی نباشد و بحران هایی در کشور به وجود نیاورد اما در نهایت منجر به سوء استفاده بیگانگان شده و آسیب هایی را متوجه نظام می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: اگر می بینیم بودجه در مجلس رد می شود و یا اشکالاتی جدی به آن وارد می‌شود به دلیل این است که در حال حاضر وقت تساهل و تسامح نیست؛ خود دولت هم امروز باید به این قضیه جدی نگاه کند به عبارت دیگر تعارفات به خود دولت هم صدمه می زند.

محبیان با بیان اینکه اگر با تسامح با مسئولان کم کار برخورد شود، کلیت نظام زیر سوال می رود تصریح کرد: اگر امروز مسئول یا وزیری توانایی کافی برای حل مشکلات مردم را ندارد یعنی نمی تواند مشکات مردم را حل کند، هم رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس باید عذر وی را بخواهند چرا که از این به بعد بحث فردی نبوده و کلیت نظام زیر سوال می رود.

وی ضمن بیان اینکه ممکن است ادامه بحران کارآمدی به بحران مشروعیت تبدیل شود گفت: نمایندگان دریافته اند که دیگر نمی توانند با تساهل و تسامح با دولت پیش بروند و باید در مواردی انتقادات خود از دولت را به صورت عملی از آنها بیان کرده که یک نمونه آن عدم قبول کلیات بودجه در مرحله اول بود.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص جدایی اصلاح طلبان از جریان اعتدال در کشور همچنین گفت: اصلاح طلبان تا کنون تلاش می کردند که با افکار عمومی به نحوی حرکت کنند که بتوانند یک سرمایه اجتماعی برای شرکت در انتخابات مختلف اعم از دولت، مجلس، شورای شهر و ... جمع آوری کنند.

محبیان در ادامه افزود: با به وجود آمدن برخی از وقایع، اصلاح طلبان احساس کردند روند وقایع به نفع آنها نبوده و به جای سود بردن از جریان های پیش آمده به جایگاه اجتماعی آنها لطماتی وارد شد از همین رو اصلاح طلبان به نوعی از عقلانیت روی آورده اند.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان سعی می کنند از تیررس انتقادات دور باشند عنوان کرد: این جریان به این نتیجه رسیده است که برای دور نشدن از پایگاه اجتماعی خود باید موضع انتقادی نسبت به دولت داشته باشند تا عملا به انحاء مختلف بتوانند اعتماد اجتماعی که پیش از این از دست داده‌اند را جذب کنند.

انتهای پیام/ط

 

نظر شما